Honda CB500X, perfektní cestovatelský mix

Marek Hrodek, foto: Honda press 25.10.2016

fotka

Malé pětikilo na zvýšeném podvozku dokonale klame tělem. Celkový design jasně ukazuje na celou modelovou řadu CB 500 a jen u Xka je tomu trošku jinak. Zvýšená řídítka, přidané kapoty a vyšší štítek, možná pár cm přidaných na podvozku... Stále jsem si říkal, že to nemůže být jiné, než klasická CB řada. Pouze do doby než jsem usedl za řídítka.

Jakmile totiž usednete na tenhle stroj, úplně to změní pohled na to, jak má člověk zažité menší stroje. Máte ihned ten správný pocit dospělého stroje i při užším profilu mezi koleny. Při mé výšce 183cm mi stroj sedl naprosto perfektně. Nikde nic nepřečnívá, vše je tak napasované, jako by to stavěli přímo pro mne. Bohužel kompletně digitální display mě přeci jen vymáčkl slzu z oka a opravdu vzpomínám na přehlednější budíky s rafikami a pár informacemi na drobnějším displeji.

Zato, ovládací prvky a přepínače snad ani líp vyřešit nejdou. Tohle má prostě Honda vymakané k mé naprosté spokojenosti. Vše jde s tím správným chodem, tak aby řidič cítil i v rukavicích aktivaci blinkrů a nemusel se na přepínač ani podívat. Vše je integrováno v dosahu i kratších prstů.

Linky „přizdviženého“ CB jsou po pár dnech akceptovány a krom budíků a pár chybějících koní „nehudrám“ na nic. I když vím, že stroj je primárně určen pro skupinu A2, přeci jen bych rád nějakých 10 rád přidal. Ale to by vypadl z této kategorie silný soupeř.

Jízdní projev

Tady musím začít řízením, po přesednutí z mého litrového fazera se mi zdálo víc než neklidné a mělo pro mě po pár metrech až jankovitý charakter. Ale při kličkování mezi auty s vyšším posazem a měkkým ovládáním jsem tomu přišel na chuť. Ruce držící při vzpřímeném posazu vyšší řídítka mají tendenci při náklonech ještě více utahovat oblouk a stroj se zdá až hravě neposedný. Ale pokud si na tohle člověk zvykne, musí to ocenit v hustém provozu.

Při delší jízdě rovně za nosem nad zhruba stodvacet to ale tak příjemné není a CB500X se na podélných spárách a nerovnostech občas zavrtí. Přesto musím ocenit podvozek, protože poskytuje naprosto komfortní jízdu a tlumení odfiltruje i celkem velké příčné nerovnosti. Taktéž užší a přesto komfortní sedlo poskytuje velmi dobrou oporu po řidičovo pozadí. Výborný je zvýšený štítek, který dokáže rozhodit vzduch, takže do zhruba 150 v podstatě nemá řidič tendenci se nějak krčit.

Motor je naprosto nezáludný a svým naladěním s 35Kw absolutně hodný. Je prost jakýchkoli vrtochů s cukáním při pomalé jízdě a v podstatě i při jízdě rychlostí chůze řidič nemusí sáhnout na spojku a vše koriguje jen plynem. Bohužel pro mne mu chybí razance, kdy bych ocenil trochu vyšší výkon a možná i krouticí moment. Zas na druhou stranu je potřeba mít stále na paměti pro jakou kategorii je stroj určen.

Spotřeba

Co ovšem je pro mne naprosto nepochopitelné je spotřeba. Při dotankování po prvních 100 km mi do nádrže nateklo pouze 3,7 litru benzínu. A to jsem si nějak vůbec nevšímal toho, že by se dalo jezdit i za méně. Pak jsem zkusil v podstatě jen dodržovat limity dané zákonem plus zbytečně nevytáčet motor a sledovat na displeji neuvěřitelná čísla.

Při konstantní devadesátce na okreskách na vás poblikává spotřeba v rozmezí 1,8 – 2,2 litru. Po další „ekonomické“ stovce do plna už nateklo jen 3,4 litru benzínu. Pořád mi chybí v prospektech ty informace, že si stroj vyvíjí palivo ze vzduchu… , takovou spotřebu má můj skútr o obsahu 100ccm. Opravdu paráda.

Brzdy

Na brzdy si stěžovat nemůžu, fungují velice dobře a i při hlubším náklonu když ťuknu na přední páčku je jejich nástup přímý bez kousání a záludností. Přesto hutný účinek přední brzdy trochu kazí zadrnčení zadního pedálu při odlehčení kola. Což by se mi asi nestalo, kdybych zkusil i jízdu ve dvou.

Při dodržení pravidla (držet zvolenou stopu) při kroužení krátkých oblouků si jede CB500X jako po kolejích, pokud ale řidič začne s řídítky zápasit a zavírat je vahou rukou bude stroj protestovat a dlouhé oblouky bude nervózně vykružovat s takovou horší kolébavou odezvou. Dá se na to zvyknout, ale spíš se to chce naučit potlačit v sobě tu lenost a začít trochu řídit. Je to zábava, cítit že stále může mít řidič na něco vliv.

Výsledný dojem

Když vezmu všechny možné důvody (cena, spotřeba, pohodlí, zaměření, hodnota, radost z jízdy atd.) a budu mít noty jen na A2 a měl bych kombinovat proč si tenhle stroj pořídit, najdu samé plusy. Ano je to stroj určený pro určitou skupinu řidičů, ale poskytuje perfektní pohodlí a výbornou odezvu. Dá se přikoupit i pár drobností výbavy, které pomohou při cestování. Jasně, že enduro vypadá jinak, ale jako cestovní stroj je to velice dobře skloubený mix vlastností, které bych od motorky požadoval. Honda CB500X mě pozitivně překvapila a dávám palec vzhůru.

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.