Royal Enfield Himalayan v Euro4

Filip Tichý, foto: Jan Altner 13.11.2016

fotka

V Miláně se předvedla indická novinka Himalayan ve verzi pro evropský trh. Původně britská značka Royal Enfield, která se v letech 1955-1969 postupně zcela přesunula do Indie a pokračovala ve výrobě jednoduchých motocyklů pro rozvojové trhy, zažívá v posledních letech úspěšný rozvoj. Nový model Himalayan poprvé vstupuje do segmentu cestovních endur a přináší řadu přelomových technologií (tedy na indické poměry ;-).

S novým modelem Himalayan značka naskakuje na vlnu dnešních trendů v motocyklové oblasti. V současné době totiž stále roste poptávka po jednodušších strojích, které se místo na vysoký výkon orientují na snadné ovládání a spolehlivý a nenáročný provoz. K tomu přispívá stálý zájem o silničně cestovní endura, tedy stroje určené na rozbité silnice a polní cesty i s občasnými cestami po dálnicích. A když k tomu nakonec přičteme současnou snahu většiny velkých značek postupně přesouvat výrobu do Asie či Jižní Ameriky, vychází z toho dobře rozdané karty právě pro indický Royal Enfiled.

Představený Himalayan si zachoval hlavní rysy předchozích pohonných jednotek a přichází se vzduchem a olejem chlazeným dlouhozdvihovým jednoválcem s vyvažovací hřídelí o zdvihovém objemu 411 ccm. Ten má poprvé rozvod SOHC a je doplněný pětistupňovou převodovkou. Je naladěný na poměrně skrovný maximální výkon 25 koní při 6 500 ot/min s maximálním točivým momentem 32 Nm v pásmu 4 000 - 4 500 ot/min. Motor díky dlouhému zdvihu (vrtání x zdvih = 78 x 86 mm) slibuje pružný zátah i v nižších otáčkách, což se bude hodit při vykrajování úzkých serpentin v Himálaji. A poprvé v historii Enfieldu ze strany motoru zmizela startovací páka a vše musí obstarat elektrický startér.

Hlavním konstrukčním prvkem je jednoduchý kolébkový rám a hlavně pořádně velká terénní 21palcová kola s pneumatikou 90/90 vepředu a 17palcová s obutím 120/90 vzadu. Poprvé je také použito přepákované odpružení zadního kola s centrálním tlumičem. Zdvihy 200 mm vepředu a 180 mm vzadu už slibují slušnou prostupnost, zvlášť když je světlá výška 220 mm.

Výrobce udává provozní hmotnost 182 kg, ovšem není úplně jasné, co se pod tímto údajem v Indii skrývá. Pokud by šlo o plně natankovaný stroj se všemi náplněmi a plnou 15litrovou nádrží, šlo by o velmi příznivou hodnotu. Himalayan má zajímavou přístrojovku desku, která kromě moc hezky zpracované kombinace budíků analogového tachometru a otáčkoměru obsahuje i palubní počítač s řadou moderních funkcí, jako je ukazatel zařazené rychlosti, a vpravo dole také malý digitální kompas.

K moderním prvkům patří i LEDkové zadní osvětlení i ABS, které v Indii stále ještě patří k výjimečné výbavě motocyklů. Pro zahraničí dostal Enfield i vstřikování, protože s karburátorem se na platnou emisní normu EURO 4 téměř nelze dostat. Cena zatím nebyla oznámená, výrobce hodlá počkat a vyhodnotit ohlasy z výstavy.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.