Skrývají statistiky registrací 2016 pokles?

Filip Tichý, zdroj: statistiky SDA 8.1.2017

fotka

Skoro 18 tisíc registrovaných nových motorek v minulém roce, to vypadá jako docela pozitivní zpráva. Ale je to tak doopravdy?

Celkem bylo v minulém roce na našem trhu registrováno do silničního provozu 17867 nových a 14462 ojetých motocyklů – ovšem včetně všech skútrů, čtyřkolek a také pár desítek sněžných skútrů, které také spadají do kategorie vozidel L. Když se podíváme na vývoj registrací nových strojů od roku 2004 a odhlédneme od nerealistických let 2007 a 2008, které odstartovaly několikaletý ekonomický útlum, vypadá to, že zájem o motocykly podle souhrnných čísel stále zvolna roste.

Na prvním místě je Honda, která za tento výrazný náskok vděčí hlavně devíti stovkám prodaných skútrů PCX za velmi příznivou cenu. Cena je i důvodem počtu prodaných skútrů Maxon v síti náhradních dílů AutoKelly. Do hodně dobrého výsledku BMW se promítl vyhraný tendr na dodávku nových motocyklů, na KTM a Kawasaki zase zapůsobila končící výjimka pro stroje Euro2 (viz další odstavce).

Když se ale podíváme podrobněji na prodeje po měsících v následujícím grafu, určitě si všimnete obrovského skoku na konci roku 2016, kdy se v prosinci místo obvyklých pár desítek zaregistrovalo přes 1000 motocyklů. Kvůli končící výjimce pro stroje nesplňující novou emisní normu Euro3 se na konci roku přihnali na úřady třeba řady majitelů endur, kteří do té doby měli čistopis techničáku jen schovaný v šuplíku (to se mimo jiné odrazilo i na rekordních počtech registrací značek KTM a Kawasaki). To samé platí pro šedé dovozce, pro které bylo jedinou možností motocykly Euro2 zaregistrovat na sebe – příští rok už bude možné registrovat jen stroje Euro2 nahlášené oficiálními importéry do databáze doprodejů na ministerstvu dopravy.

Bohužel když si tuto přinejmenším tisícovku strojů Euro2 odečteme, pak statistika místo růstu ukazuje spíš stagnaci. Přitom trh s osobními vozy ukázal další rok velmi slušného růstu – proti 230 tisícům osobních vozů v roce 2015 se minulý rok zaregistrovalo 260 tisíc aut. Statistiky motorek bohužel jedou po jiné křivce, jak ostatně potvrzují i registrace ojetin – viz graf níže.

Co stojí za tak výrazným rozdílem mezi prodeji automobilů a motocyklů, když nákupní síla a ekonomická situace posledních let by měla mít na obě oblasti zhruba stejný vliv? Do jisté míry na to určitě působí opatření ČNB, která uměle udržuje vyšší kurz koruny. Exportéři jako například Škodovka v oblasti aut, mají podstatnou výhodu proti importérům. A v oblasti motocyklů máme pouze importéry, když odhlédneme od mizivého příspěvku domácích výrobců třeba v podobě 23 registrovaných nových motocyklů bývalé slavné značky Jawa.

Jaký bude rok 2017 v době, kdy se sice ekonomice mimořádně daří, ale současně se objevují první varovné příznaky přehřátí a ČNB oznámila konec intervencí a tedy i posílení koruny zhruba o deset procent? Když to řekneme zjednodušeně, importované nové i ojeté motorky budou o deset procent levnější a růstová křivka by mohla zkopírovat vývoj u automobilů. Podobně jako u automobilů se totiž i motocykly stále více kupují jako podnikatelský prostředek takzvaně "na firmu" (a nechám na představivosti čtenáře, do jaké míry se to kryje s realitou ;-) Věřili byste, že dvě třetiny nejluxusnějších motocyklů jako H-D, Ducati či BMW se kupuje jako služební vozidlo? O tom svědčí poslední tabulka níže.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.