Test sněžného skútru Yamaha Venture MP

Filip Tichý, foto: Jan Altner 15.1.2017

fotka

V rakouských Alpách jsme vyzkoušeli novinky od Yamahy, která už pár desítek let výborně využívá technický vývoj v oblasti motocyklů a kombinuje ho s pracovními i sportovními sněžnými skútry. Při prvních jízdách jsme otestovali nejprodávanější skútr Yamahy v Evropě, model Venture Multi Purpose.

Zatímco v Americe si skútroví nadšenci na každý typ využití pořizují speciální mašinu a řeší délku šasi, typ a délku pásu a lyží a konstrukci podvozku, evropský zákazník většinou chce univerzální dvoumístný stroj na práci, který navíc zvládne i výlety do volného zasněženého terénu a občas trochu sportovní zábavy. Proto se u vleků a v zimních střediscích nejčastěji potkáte s modelem Yamaha Venture MultiPurpose, díky rozumné ceně kolem 250 tisíc a hlavně osvědčené pověsti nerozbitného držáku.

Skútr je stavěný jako univerzál určený na práci, od ostatních modelů se liší hlavně velkým světlometem, mohutným plexištítem a velkým nosičem na zavazadla a zimní příslušenství. A pak také pořádným trubkovým nárazníkem, díky kterému nebudete tak často řešit rozbité plasty. Přestože jde o základní model nižší třídy, má téměř veškerý komfort, který sněžné skútry mohou nabízet. Kromě plexištítu tak nabídne i vyhřívání rukojetí včetně páčky plynu (u sněžných skútrů funguje stejný systém jako u čtyřkolek, místo otočné rukojeti se přidává plyn páčkou na pravý palec). Jediným stisknutím tlačítka přepnete pohon na zpátečku, a pokud chcete vyrazit víc nalehko, můžete snadno sundat sedačku spolujezdce a získat víc místa pro náklad.

Pod kapotou je schovaný čtyřdobý paralelní dvouválec Genesis 499 ccm OHV s vodním chlazením a kapalinovým vyhříváním vstřikování, samozřejmě také s elektrickým startérem. Tento motor už Yamaha používá i v jiných modelech pěknou řádku let, ale pravidelně ho inovuje o poslední technologie ze světa motocyklů jako třeba elektronický plyn ride-by-wire nebo plynový centrální tlumič. Na sněhový pás umí poslat maximální výkon 80 koní. To sice ve světě sněžných skútrů není nijak velké číslo, ale s přehledem stačí na běžné využití kolem vleků i s taháním nákladu.

Automatická převodovka je nastavená na plynulý záběr, takže se s Venture výborně manévruje při pojíždění v těsných prostorách nebo couvání k saním. Skútr je relativně lehký a ochotně se nechá otočit pod plynem. Při jízdě dolů po sjezdovce docela slušně poslouchá brzdu, na rozdíl od velkých cesťáků, které si nahrnou pod pás sníh a pak už se jen neovladatelně sunou dolů.

Motor má pozvolný nástup a v pohodě zvládne jízdu ve dvou, pak už ale musíte spoléhat jen na ovládání řídítky a v každé zatáčce se s nimi pořádně poprat. Při sólové jízdě se MP nechá pěkně ovládat pomocí náklonů a přenášení váhy. Stačí se nohama zapřít pod záchytné trubky nad stupačkami a mašinu trochu naklonit a vykrouží zatáčku jedna radost. Sporťák to sice není, ale poskytuje pěknou odezvu do řídítek a přesně cítíte, co si ještě můžete dovolit a kdy už se naopak skútr bude překlápět na bok.

Až když přidáte plný plyn do prudšího svahu, projeví se menší zdvihový objem a nedostaví se ten správný dravý zátah jako u litru. Ve spojení s tichoučkým motorem postrádá dravost sportovních modelů, pokud se v hlubším sněhu svezete na něčem litrovém nebo nedej bože „oturbeném“, bude vám Venture MP připadat trochu nudná. Pokud tenhle skútr ale chcete hlavně na užitkové ježdění, pak jste na dobré adrese a budete z něj nadšení i po pár letech provozu.

Technické údaje testovaného modelu Yamaha Venture MP najdete pod tímto odkazem.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.