Newsletter
Připravujeme
Filip Tichý, foto: Jan Altner 26.1.2017
V rakouských Alpách jsme vyzkoušeli novinky od Yamahy, která už pár desítek let výborně využívá technický vývoj v oblasti motocyklů a kombinuje ho s pracovními i sportovními sněžnými skútry. Jako první jsme otestovali nejprodávanější skútr Yamahy v Evropě, model Venture Multi Purpose, nyní přesedáme na velký cesťák Yamaha RSVenture TF.
Tohle je úplně jiná kategorie, ostatně taky se pohybujeme v podstatně vyšší cenové skupině. Mohutný stroj s plnou pětatřicetilitrovou nádrží má hodně přes 300 kilo a je pocitově o dost těžší než předchozí pětistovka. Přestože má stejný hnací pás, chce to trochu jiný přístup k řízení. Tady už tolik nefunguje na vyklánění do zatáček a řízení tělem, mnohem víc se tu pracuje s plynem.
Pod palcem se tady schovává mnohem víc výkonu, řadový tříválec se zdvihovým objemem 1049 cm3 má maximální hodnotu 115 koní. A to je ještě agregát nastavený spíš na zátah než na výkon, v jiných strojích dává tento motor ještě o 15 koní maximálního výkonu navíc. Na začátku skútr dostávám se zapnutým nastavením Entry Level pro začátečníky, ale jakmile se mi podaří přepnout DMode palivový režim na Touring a následně Sport, změní se turista na poměrně zábavné sportovní nářadí.
V hlubokém sněhu se řízení začíná přibližovat jízdě na vodních skútrech a hodně tady pomáhá elektrický posilovač řízení EPS. Tam, kde jsem se s půllitrem tahal o řídítka, se najednou díky posilovači plynule protahuju zatáčkami. Situace se ovšem změní na uježděném povrchu, kde přední ližina moc nezabírá a utažené zatáčky je třeba vykroužit smykem pod plynem.
S posilovačem řízení je zpětná odezva do rukou podstatně utlumená a motor mě každou chvíli přepere a skútr se staví na jednu lyži. Až se nakonec přední lyže kousne do strany a ve vteřině ležím na boku. Naštěstí s tím se tady dost počítá, boční plasty dovolí skútr snadno převrátit zpátky a dokonce ani není třeba narovnávat zrcátka.
Yamaha RSVenture TF ale není primárně určený na blbnutí, ale spíš na cestování ve dvou a hlavně na práci. S tímhle motorem už se nesetkáte se situací, kdy by vám chyběl výkon při tahání nákladu! A zážitek z jízdy na dlouhé alpské planině v rychlosti přes 100 km/h, která se ani zdaleka neblíží k limitům celého stroje, je nádherný zážitek.
Technické údaje testovaného modelu Yamaha RSVenture TF najdete pod tímto odkazem.