Newsletter
Připravujeme
Filip Tichý, foto: Jawa 21.2.2017
První oficiální snímky a údaje zní docela slibně. Dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage přicházejí s čtyřdobými jednoválci a v případě 350 i řadou moderních prvků jako ABS. Zaujme i lákavou cenou, která se u Jawy 350 dostala pod sto tisíc korun.
Jawa 350 typ 634 ze sedmdesátých let byla vlastně poslední Jawa, která byla na úrovni své doby a držela krok i se světovou konkurencí. Dnes představené novinky se inspirovaly hlavně tvarem nádrže a bočních plastů, nezaměnitelně jawácký je ale také třeba přední blatník. Naopak design musel kvůli čtyřtaktním motorům opustit doutníkový tvar výfuků, místo nich se retro stroj inspirovaly u výfuků Jawy 500 OHC.
Jawa 660 Vintage
Na tomto modelu už Jawa několik let pracovala a neoficiálně ukázala několik prototypů. Původně mělo jít o designového nástupce hranatého modelu Californian, nakonec ale i zde zvítězil vzor 634. Konstrukce převzatá z loňského modelu JAWA 660 Sportard dostala název Vintage a zvednuté výfuky ve stylu dnešních Scramblerů. Oficiálně jde o novou verzi modelu 660, takže se může prodávat v rámci výjimky a nemusí ještě splňovat emisní normu Euro4.
Tento motocykl se stále vyrábí v týnecké Jawě. Do rámu vlastní konstrukce je osazený čtyřdobý jednoválec SOHC kupovaný od výrobce Minarelli s elektronickým vstřikováním. S výkonem 49 koní umí motocykl rozpohybovat až na 160 km/h. Dva kotouče přední brzdy a dvoupístkové brzdiče slibují slušný účinek, chybí zde ovšem systém ABS. Jawa 660 Vintage se bude prodávat za 179 830 Kč v černé nebo červené barvě.
Jawa 350 OHC
Jak už jsme psali v předchozích článcích, nová Jawa 350 konstrukčně vychází z čínského modelu Shineray 400 s jednoválcem o zdvihovém objemu 397,2. Jawa si u čínského výrobce navrhla povedený design, který opravdu pěkně odráží typické znaky z historie českých strojů. Jinak ale jde o moderní stroj splňující normu Euro 4, platnou od letošního roku. Stejně tak je motocykl vybavený systémem ABS, který je v EU od letoška povinný pro všechny motocykly nad 120 ccm.
Zajímavostí je zadní bubnová brzda, která není napojená na ABS. Maximální výkon 27,7 koní o třetinu převyšuje poslední generace dvoutaktních třistapadesátek vyráběných v Týnci a umí motocykl rozjet na 130 km/h. Naopak točivý moment 30,6 Nm je o maličko nižší než u dvoutaktů 350, to ovšem bohatě vyrovnává udávaná spotřeba, pohybující se lehce přes tři litry benzínu na 100km. Suchá váha 160 kg slibuje docela lákavé svezení i pro začínající jezdce či subtilnější postavy, stejně jako poměrně nízko položené sedlo 76 cm nad zemí.
Motocykl bude možné si objednat se zadním nosičem, ale za příplatek můžete získat třeba i startovací páku a kromě elektrického startéru si mašinu našlápnout pěkně stylově po vzoru historických 350. Nejzajímavějším parametrem je asi prodejní cena, kterou se Jaw podařilo stlačit pod sto tisíc - cena za základní provedení je 99 930 Kč. V nabídce je model v černé nebo červené barvě.
Technická data JAWA 350 OHC
Motor - čtyřdobý SOHC
Počet válců - 1
Vrtání x zdvih (mm) - 85 x 70
Zdvihový objem - 397,2
Kompresní poměr - 8,8:1
Maximální výkon (kW/ot. x min-1) - 20,4 kW/6500 rpm
Maximální kroutící moment (Nm/ot x min-1) - 30,6 Nm/5000 rpm
Převodovka - 5 rychlostí
Rozvor (mm) - 1420
Výška sedla (mm) - 760
Objem nádrže (l) - 12,5
Pneu přední (") - 100/90 - 19“
Pneu zadní (") - 130/70 – 18“
Odpružení přední - 150 mm
Odpružení zadní - 80 mm
Brzda přední - kotoučová 280 mm s ABS
Brzda zadní - bubnová 160 mm
Hmotnost bez náplní (kg) - 160
Maximální rychlost (km/h) - 130
Prodejní cena 99.930
Technická data JAWA 660 Vintage
Motor čtyřdobý jednoválec - chlazený kapalinou
Vrtání x zdvih (mm) - 100 x 84
Zdvihový objem - 660
Kompresní poměr - 10:1
Maximální výkon (kW/ot. x min-1) - 36 / 6000
Max. kroutící moment (Nm/ot x min-1) - 57,5 / 5500
Převodovka - 5 rychlostí
Rozvor (mm) - 1500
Výška sedla (mm) - 825
Objem nádrže (l) - 15
Pneu přední (“) - 100(110)/90(80)
Pneu zadní (“)- 140(150)/80(70)
Odpružení přední (mm)- teleskopická vidlice 150
Odpružení zadní (mm) - centrální jednotka 170
Brzda přední- kotoučová 2 x 305 mm
Brzda zadní - kotoučová 220 mm
Hmotnost bez náplní (kg) - 198
Maximální rychlost (km/h) – 160
© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.