Nová dimenze komunikace – Scala Rider G4

Matěj Oliva, Foto: Jan Altner 13.4.2011

fotka

Po prvních pokusech o bezdrátovou komunikaci na motorce se vyrojilo mnoho nových značek s novými produkty. Jen některé opravdu stojí za investici, Scala Rider k nim ale rozhodně patří. Nejnovější generaci G4 jsme hned z jara podrobili důkladnému testu. A jak dopadl?

Na výsledek si ještě chvíli počkejte, nejdříve malé představení. Po otevření krabice na vás čeká kromě samotného komunikátoru instalační sada se stereo sluchátky a mikrofonem na „husím krku“. Dále dostanete nabíječku na 220 V, sáček na přístroj a kabel pro připojení MP3 bez funkce Bluetooth. V nabídce je samozřejmě další příslušenství, jako například nabíječka na 12 V nebo společná nabíječka pro dvě sady komunikátoru.

Funkce

Scala Rider G4 samozřejmě není jenom klasický interkom, ale má i řadu dalších funkcí: přijímání hlasové navigace z GPS, handsfree k mobilu s hlasovým ovládáním, komunikace mezi headsety (dva, nebo tři), konferenční hovor mezi čtyřmi headsety (řidič se spolujezdcem + druhý řidič se spolujezdcem), příjem RDS stereo FM rádia, přenos hudby z MP3 nebo mobilu přes bluetooth. Dále potěší kompatibilita s předchozími generacemi Scala Rideru, vstup 3,5mm jack. Tolik tedy „stručný“ výčet funkcí.

Montáž

Jak jsem psal již výše, montáž Scala Rideru je pro přilbu zcela nedestruktivní. Základnu pro komunikátor můžete buď přiroubovat ke spodnímu okraji přilby, nebo přilepit pomocí samolepící folie, záleží na typu přilby a vaší volbě. Samotná sluchátka jsou v přilbě připevněná pomocí suchého zipu a lze tak velice snadno nastavit jejich ideální polohu. Mikrofon je na ohebném „husím krku“ a lze ho jednoduše nastavit na potřebné místo. Velkou novinkou je výsuvná anténa, která zvyšuje dosah Scala Rideru při použití na dvou motorkách.

Nastavení

Oproti předchozí generaci přibylo na G4 několik nových tlačítek, ta jsou umístěna na vrchní a čelní straně komunikátoru. Oproti předchozí generaci se změnil i konektor pro připojení, ten ale nyní umožňuje připojit komunikátor prostřednictvím USB k počítači a nahrát nový firmware. První nastavení dvou resetovaných komunikátorů je třeba dělat s návodem, ale není to nijak složitá operace a především vás čeká jen jednou. Před párováním je samozřejmě třeba headsety nabít, doba nabíjení je čtyři hodiny. Stav baterie indikuje LED na těle komunikátoru.

Párování je třeba provádět pro každý přístroj, který chcete používat, zvlášť. My jsme zkoušeli připojit Scala Rider na iPhone, smartphone od HTC a GPS Garmin. Ani u jednoho přístroje nebyl při dodržení postupu v návodu problém. Při párování s telefonem i GPS najednou je lepší připojit mobilní telefon nejprve k GPS a tu následně ke komunikátoru. Párování mezi dvěma přístroji vyžaduje napoprvé trochu trpělivosti obou jezdců, ale nakonec to není nijak složitý proces. Při dalším spuštění obou přístrojů už se navzájem dohledají při hlasové aktivaci nebo stisku tlačítka.

Rádio

Zdokonalena je i funkce rádia. Rádio je nově vybaveno RDS, které dokáže u celoplošných stanic přelaďovat rádio na místní frekvence. To byl největší nedostatek rádia u předchozí generace komunikátoru. Rádio můžete poslouchat zároveň s připojením GPS a mobilu. Komunikátor si automaticky řídí hladiny hlasitosti tak, abyste vždy slyšeli to důležité. Komunikátor zároveň umí oznámit, jaká zařízení jsou ke komunikátoru připojena, sice jen v angličtině, ale těch pár slovíček zvládne každý.

Jak to funguje v praxi

S komunikátory jsme absolvovali několik stovek testovacích kilometrů na jedné i dvou motorkách. Pro dobré srovnání byly interkomy nainstalovány ve stejných přilbách Arai Quantum. Instalace rozhodně nebyla složitá a díky dobře tvarovaným sluchátkům o headsetu v přilbě téměř nevíte. Tlačítka na samotném zařízení lze dobře obsluhovat i v rukavicích a po pár desítkách kilometrů už je ovládání zcela intuitivní. Velice příjemné je automatické nastavení hladiny hlasitosti podle úrovně ruchu na mikrofonu. Pokud tedy jedete 120 po dálnici, headset zvýší svou hlasitost, naopak když ve městě zpomalíte, hlasitost se sníží.

Dosah v otevřené krajině jsme naměřili s vysunutou anténou okolo 400 m, což zhruba odpovídá údajům výrobce. S překážkami se dosah razantně snižuje, například pokud jedete mezi kamiony nebo po silnicích lemovaných velkými stromy, je vzdálenost, na kterou jsou komunikátory schopny bez problému fungovat, mnohem nižší. Kvalita poslechu samozřejmě klesá se stoupající rychlostí. Na cestovních endurech byla rychlost, při které jsme si s druhou motorkou ještě bez problémů rozuměli, okolo 130 Km/hod, dál už je aerodynamický hluk příliš velký, zvláště u strojů bez plexištítku.

Podobné je to i s poslechem hudby nebo GPS. U telefonování je vhodné zpomalit na cca 100 km/hod, pak je hovor zcela zřetelný. Ve vyšších rychlostech také telefonování z bezpečnostních důvodů rozhodně nedoporučuji. Dobu výdrže baterie jsme bohužel za dobu testu nebyli schopni změřit, protože deset hodin v kuse jsme zkrátka nenajezdili. Výdrž už je ale rozhodně zajímavá a nebudete potřebovat dobíjet přes den baterie, jako to bylo u dřívější generace. Přesto má G4 stále možnost nabíjení za jízdy.

Závěr

Scala Rider G4 je rozhodně krok správným směrem, jedná se o pohodlné zařízení, které umožňuje stereofonní poslech hudby, telefonování a komunikaci mezi více jezdci na několika strojích, stejně jako mezi řidičem a spolujezdcem. Malou výtku bych měl k počtu tlačítek, kterých je na přístroji dle mého názoru skoro až moc a při prvním seznamování občas budete muset vytáhnout manuál. Výborná je ochrana proti vodě a nepřízni počasí. No a na závěr jeden z nejdůležitějších údajů, kterým je cena. Ta je u nové G4 stanovena na 6 359,- Kč - za kvalitu se holt platí. Ušetřit můžete nákupem dvojsady za 11 129,-. I tak je ale cena poměrně vysoká, na druhou stranu pokud to s ježděním ve dvou myslíte vážně, stojí za to mít 100% fungující zařízení s řadou zajímavých funkcí.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.