Přilby Cassida, legenda pokračuje

Tom Kos, foto: Cassida 16.3.2017

fotka

Jako malý kluk jsem v procházel kolem výloh prodejny Jawa v pražské Platnéřské ulici a za výlohou obdivně pozoroval rudou integrální helmu s modro červenými pruhy, akčním nápisem GT na bocích a slídovým „plexi“ se zeleným pruhem proti oslnění. Spodní oblouk kryjící čelist nesl nápisy Cassida Integral. Prostě dobový ideál normalizačního motocyklisty.

Představte si, že před dvěma lety, v roce 2015, na výstavě Motosalon v Praze jsem starou známou červenou Cassidu potkal zase. A společnost ji tvořila sexy kamarádka s podstatně aktuálnější vizáží v cool matně černé povrchové úpravě. Řekl jsem si, že to už prostě nemůže být náhoda, slovo dalo slovo a nová Cassida Integral 2.0 byla doma. Výstelka příjemně padne, díky důmyslnému systému ventilace netrpím ani v největších letních vedrech a přilba nabízí ve své cenové hladině ne úplně sériové vybavení. Například nosní deflektor a dokonce sluneční clonu, která se dá podle potřeby stáhnout díky venkovnímu ovládání. Zapínání je na D kroužky, takže mi ke štěstí nic nechybí. Tak precizní usazení na hlavě a nastavení tahu pásku pod bradou neumožní ani ten sebejemnější mechanizmus s „ráčnou“.

S novou integrálkou jsem strávil téměř jednu celou sezónu a odjezdil mnoho kilometrů doma i v zahraničí, v dešti, horku, pomalu i hodně rychle, v sedlech spousty motorek s plexi štíty i bez. Musím přiznat, že poměrem ceny kolem dvou tisíc korun a výkonu je tenhle základní model příjemným překvapením. Přilba není nijak zvlášť hlučná ani v opravdu hodně vysokých rychlostech. Plexi štít těsní dobře a nezklamal ani při průjezdu letní bouřkou. Když je potřeba plexi pořádně vyčistit, jednoduchým mechanizmem se dá z přilby vyjmout, stejně jako sluneční clona. Vytknout by se dalo asi jenom trochu neohrabané polstrování upevňovacího pásku a nižší kvalita koženky kryjící spodní část výstelky. Ta začala na konci druhé sezóny praskat.

Černou Integrálku v mém moto šatníku brzy doplnila přilba v adventure stylu. Pro model Tour jsem zvolil kanárkově žluté provedení s výraznými nápisy na bocích. Oproti předchozímu základnímu modelu je výstelka zcela jiná liga. Již na pohled je do všech detailů o mnoho propracovanější, vyjímatelná a samozřejmě vypratelná. Polykarbonátová skořepina svou vahou okolo 1650 gramů nenamáhá krční svaly ani při delší cestě. Odvětrání precizně vodí vzduch kolem hlavy. V případě potřeby je možné sklopit plexi štít nebo vytáhnout integrovanou sluneční clonu. Ta se obsluhuje malým kolečkem zapuštěným do levé spodní části výstelky. Zapínání opět na DD kroužky. U většiny uživatelů je prý tento způsob zapínání nepopulární, ale já stále nedovedu pochopit proč. Inu proti gustu… Rozměrný kšilt příjemně cloní před sluncem a díky systému průduchů netrhá helmu z hlavy ani v hodně svižném tempu.

Pokud vás ale cokoli upoutá do té míry, že otočíte hlavou, buďte připraveni na to, že návrat k pohledu vpřed bude náročný. Koho bude kšilt nudit nebo obtěžovat, může si přilbu Tour jednoduše „překopat“ na integrálku pomocí záslepek, které jsou k přilbě přiloženy. Zvolená barevná kombinace budila zejména v zahraničí zaslouženou pozornost a mnohde jsem byl titulován jednoduše Mr. Cassida. Také Tour má ale svou achillovu patu. Pokud se jezdí často s otevřeným plexi, jeho plocha se potká s hranou kšiltu a ten v místě dotyku vybrousí do skla dvě matné čárky. V případě nutnosti vyjmutí skla musí přijít ke slovu šroubovák, který také nemusí být vždy po ruce. Za cenu kolem třech tisíc korun se ale drobné vrtochy snadno odpouštějí.

Testy modelů motocyklů ve stylu chopper a cruiser nebo naopak dravých scramblerů provází neodmyslitelně otevřená „kokoska“ Oxygen. Jak název napovídá, kyslíkovou dietou jezdec skutečně netrpí. Za rozlehlými větrnými štíty obřích cestovatelských křižníků se dá existovat v podstatě i v kšiltovce. Zákon ale ukládá přilbu a tak je matně černá polykarbonátová Cassida za lidovou necelou dvoutisícovku ideální volbou. Také nejjednodušší model ukrývá sluneční clonu. Spouští se snadno, tahem za levý spodní roh, vytvarovaný do malého vystouplého madla. Při jízdě na kafáčích bez plexi padnou do Oxygenu i stylové brýle Bobster a to jak klasika na pevné nožičky za uši, tak na gumu.

Pro jízdu na scramblerech vyzdobím kokosku stylovým malým kšiltem na tři patentky, který vytvoří reminiscenci na pradávné motokrosové helmy. Hipsterům pak jistě přijde vhod i možnost aplikace univerzálních plexi štítů s bublinou ve stylu Mad Max. Tu však hledejte u jiných dodavatelů. Navzdory možnosti utažení pásku pomocí DD kroužků při rychlejší jízdě hučí kolem uší, kde by vyjímatelné části výstelky snesly bohatější polstrování. Sluneční clonu také nelze použít jako plnohodnotnou náhradu za brýle. Při rychlejší jízdě vytváří turbulenci, kterou vrhá jezdci přímo do očí. Řešením jsou čiré brýle pod clonu.

Další sezóna sebou přinesla i novou dávku modelů. Do skříně tak postupně přibyly rudo černý model Evo, zářivě žlutá klapačka Velocity ST a skútrová jetka Magnum. Integrální Evo má na pohled masivní část kryjící bradu. Celkově působí helma robustním dojmem a preciznějším zpracováním, než předchozí modely. Vyvolává to pocit maximálního bezpečí. Vstup do přilby je příjemně těsný a po usazení na hlavě se komfortně uzavře a to nejcennější co mu svěříte odevzdá bohatě polstrované výstelce. Nos samozřejmě kryje odnímatelný deflektor doplněný i o síťkový deflektor pod bradou. Také upevňovací pásek doznal změn a nepůsobí zmateným dojmem jako jeho předchůdce. Jen to zapínání… Mikrometrická přezka dělá co může, ale na kroužky to prostě nemá. Věřím ale, že spoustě uživatelů tím Cassida udělala velkou radost.

Ventilace je zajištěna dvojicí uzavíratelných vstupů nad plexi štítem. Odvod teplého vzduch obhospodařují dva výstupy nad temenní částí. Také ty lze v případě potřeby uzavřít. Plexi je odvětráváno dvojicí sešikmených vstupů před bradou. Evo mne provázelo testy těch nejnabušenějších naháčů, vystavujících jezdce nekompromisně náporu větru který helma bez potíží kdykoli bezpečně zpacifikovala bez meluzíny v uších nebo slzících očí. Za dva a půl tisíce nabídne Robustní Cassida Evo takový pocit bezpečí a komfortu, který bývá zpravidla výsadou vyšších cenových kategorií. Vývoj novinek značky Cassida letí vpřed tak překotně, že testovaný model Evo je již bohužel minulostí. O to víc se těšíme na jeho nástupce.

Jetka Cassida Magnum v ceně necelých devatenáct set korun padla do podsedlového prostoru všech testovaných skútrů bez ohledu na značku nebo kubaturu jako ulitá. U skútrovky je tohle asi jeden z nejdůležitějších parametrů. Ve městě si vystačí se spuštěnou sluneční clonou, která se stejně jako u modelu Oxygen stahuje ručně. Systém výstelky kolem uší je propracovanější, než u předchozích modelů a jízda je pocitově daleko klidnější. Když je vítr již opravdu dotěrný, stačí sklopit plexi štít, který zapadne do vybrání ve skořepině a vytvoří komfort hodný inegrálky. V sychravějších podzimních dnech se při zastavení na semaforu zadýchá sklo do úrovně nosu. Po rozjezdu je mlha okamžitě pryč a výhledu nic nebrání. Cassida Magnum je k dispozici ve čtyřech barevných provedeních, jednoduché černé nebo bílé a kombinaci černé s šedou a výraznou žlutou. Zejména skútrařky možná ocení i elegantní bílo, černou s červenými motivy. Řemínek pod bradou má bohaté polstrování a zámek na mikrometrickou přezku. Přezka testovaného modelu se namísto klasického červeného tkalounu uvolňuje plastovou páčkou. Když se páčka zarazí do polstrování, je její uvolnění zejména v rukavicích malé dobrodružství.

Poslední model tuzemské značky Cassida, který jsem měl možnost otestovat cestou necestou je turistická „klapačka“ Velocity ST. Mám za to, že tenhle model je tak trochu úlitbou díře na trhu, kterou způsobil bezmála roční výpadek v dodání aktuální dokonalé helmy Compress. Všechno je tady tak trochu napůl cesty a tak je třeba tento kousek vnímat spíše jako komfortní otevřenou přilbu s možností uzavření obličejové části. Také Velocity nabízí sluneční clonu a zapínání zubatou přezkou. Polykarbonátová skořepina přilby má skutečně hodně tenkou stěnu a působí docela křehkým dojmem. Mechanizmus zacvaknutí obličejové části ale nikdy nezklamal, nikudy neprotahuje a mohutný bradový deflektor zajistí v přilbě relativní klid i ve vyšších rychlostech. Odvětrání plexi je ovládáno zvláštním „šuplíkem“ na bradové části. Nikdo a nic není dokonalé, ale pohodlnou „klapačku“ za tři a půl tisíce na druhou stranu zase tak moc výrobců nenabízí.

Tradiční česká značka nabrala za tři roky své existence na našem trhu hodně vysoké obrátky a nabídka modelů roste geometrickou řadou. Ke své velké radosti jsem našel stánek Cassida i na veletrhu v Kolíně nad Rýnem a s potěšením vídám známé logo i na zahraničních serverech. Mimochodem v Kolíně jsem přímo na stánku vyzkoušel zcela novou motokrosovou řadu Cross Pro a Cross Cup, které dle mého názoru snesou srovnání se světovou špičkou jak po stránce užitné, tak designové. Jestli to takhle půjde dál, věřím, že není daleko doba, kdy českou značku uvidíme i na dalších závodnících.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.