BMW R9T Racer neo-retro-sport

Filip Tichý, foto: Jan Altner 21.3.2017

fotka

Správná mašina na odpolední projížďku nemá být ani nejpohodlnější na světě, ani nejrychlejší na okruhu, ani nejsnadnější na řízení. Má mít styl, duši a podmanivý zvuk, být zábavná a má nechat řízení na mně! Já nechci mašinu, která sama a sterilně projede zatáčku, já si chci svý volný odpoledne maximálně užít. Chci mašinu, která mě zabaví a totálně vyždíme i v rámci legálních rychlostních limitů. Jestli to vidíte stejně, čtěte dál, na trhu pro nás přibyla úžasná mašina BMW R9T Racer.

V dnešní době má každá sportovní motorka pod kapotami schovaných pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení před jízdou je stejně složité jako instalace nové verze Androidu do mobilního telefonu. A můžete se spolehnout na to, že všechna ta elektronika vám sice zkrotí nesmyslných dvěstě koní, usnadní řízení a zrychlí časy na kolo. ALE odpolední projížďku po okolních běžných silničkách si s ní zdaleka tak neužijete, jako váš strejda v sedmdesátých letech na jednom z prvních superbajků o výkonu devadesát koní.

Letošní přírůstek do neo-retro řady BMW NineT Racer přišel s nádhernou polokapotáží s nostalgickými tvary superbajků sedmdesátých let a podobně tvarovaným zadním krytem sedla. To vše v čisté bílé barvě doplňují jen decentní linky ve stylu trikolóry M3 paketů od BMW. Hlavním hitem je bez diskuze kulatý světlomet, který z polokapotáže hrdě hlásí do světa, že jde o nekompromisní KLASIKU. To podporuje i odkrytý motor s mohutnými válci do stran, které u námi testovaného kusu dostaly ještě příplatkové černé kryty Roland Sands Design. K dokonalosti už bude stačit jen jediné, a sice sundat moderní plastová zrcátka trčící z kapotáže a v nabídce příslušenství nalistovat „oldschool“ zrcátka na konce řídítek. Z těch sice není moc vidět dozadu, ale Racer si je rozhodně zaslouží ;-)

Kromě kapotáže jsou hlavní rozdíly mezi klasickou první verzí roadsteru NineT ještě o něco jednodušší odpružení s klasickou přední vidlicí, neradiální brzdy a hlavně nízká litá řídítka. A právě tak určují hlavní charakter svezení na Raceru. Po vyhoupnutí do sedla se totiž musíte natáhnout pořádně dopředu za řídítky. Naopak nohy chvíli šátrají a okopávají z boku motor, než pochopí, že se musí pořádně skrčit víc dozadu. A tahle jízdní pozice dokáže fakticky zásadním způsobem změnit styl řízení i požitek z jízdy. Najednou jste v sedmdesátých letech a přítomnost připomínají jen dva přístrojové budíky kombinující klasiku a modernu v podobě LCD displejů.

Technika řady NineT se zastavila v roce 2010 u posledního vzduchem a olejem chlazeného boxeru 1170 cm3. Ten o sobě dává vědět i charakteristickým škubnutím do stran při vrhnutí plynem na volnoběh nebo při přeřazení za jízdy. Tohle je doslova legendární motor nacpaný charakterem i podmanivým dunivým zvukem, který si právě u Raceru díky nakloněné jízdní pozici vychutnáte plnými doušky. Ve srovnání s poslední vodou chlazenou verzí motoru R1200 je mnohem syrovější a tvrdší, ale také zábavnější.

Díky skloněnému posazu těsně nad nádrží dostáváte za jízdy zvuk motoru pěkně zblízka do uší a dunění do hrudníku a motor si neskutečně užíváte. Jasně, má to i odvrácenou stránku, ve městě vám zase teplo z motoru víc topí do bundy. Takže honem vykličkovat za město a najít nějaké ty táhlé zatáčky, ve kterých se Raceru líbí nejvíc. V rychlosti nad stovku už se tělo jezdce pohodlně položí proti větru a ani delší cesty najednou nevypadají jako neřešitelný problém. Naopak pokud by ve vás na německé dálnici bouchly saze, nebo byste rádi vzali tuhle krásku protáhnout na okruh, pak po úplném zalehnutí za malý kulatý plexištítek můžete z Racera na rovinách vytáhnout i oficiální maximálku 220 km/h.

Je až s podivem, nakolik dokáže delší rozvor než u (1491 mm vs 1476 mm) a upravený posaz změnit jinak klasickou geometrii podvozku na něco tak radikálního! Racer je pocitově hodně dlouhý a nízký a vyžaduje větší úsilí při navádění do zatáčky. Taky přehazování z náklonu do náklonu jde pomaleji a v zatáčkách mi bylo trochu líto, že Racer nedostal to luxusní USD odpružení od Ohlinsu jako první verze NineT. Naopak klasické neradiální čtyřpístkové brzdy s motorkou perfektně ladí a dokážou na přední kotouče naložit přesně tolik, kolik vaše ruce a adheze pneumatiky ještě unesou. Zpětně po vrácení motorky ale musím uznat, že standardní odpružení a brzdy místo polozávodních Ohlinsů a radiálních brzdičů se na běžnou silnici nebo třeba jízdu v dešti hodí víc a jejich použití na Raceru dává smysl. Prostě slušný kompromis mezi pohodlím a sportem.

V zatáčkách Racer není nejrychlější ani nejobratnější, zvlášť hodně utažené serpentiny už vyžadují trochu opatrnosti, ale rozhodně je tu obrovsky zábavný, protože na nízké mašině máte hodně blízko k asfaltu a máte pocit, že budete brzy brousit loktem. Při jarním testíku na studených a zaštěrkovaných silnicích jsme se ani zdaleka nepřiblížili k hlásičům náklonu, ale vyřádili jsme se dokonale. Spousta moderních motorek totiž zatáčku projede tak trochu za vás. Tahle mašina naopak nechává volbu stopy a vedení v zatáčce výhradně na jezdci, díky tomu si každou zákrutu zasloužíte a vychutnáte.

Dvouválcový boxer 1170 cm3 prodělal očistnou kúru na Euro4 a naštěstí si zachoval svých 110 koní a přišel pouze o 3 Nm krouťáku s celkovou hodnotou 116 Nm. Stále je naladěný spíš na spodní a třední pásmo otáček a od 2500 už pěkně zatahá za ruce. Elán končí někde u hranice 6000 otáček, mezi tím pak křivka lehce kolísá a láká vás k optimálnímu řazení. Převodovka je hladká a téměř bez kovových zvuků, na které jsme byli u ještě před pár lety zvyklí, trochu víc síly si řekne páčka spojky. Motor umí v každé chvíli krásně zvýraznit své svaly a třeba i dunivý zvuk při brzdění motorem umí chytit za srdce. A když při podřazování nešetrně pustíte spojku, mašina se vám odmění krátkým a decentním bloknutím zadního kola, přesně jen tak pro zábavu.

Protože jsme motorku jezdili částečně ještě v režimu zajíždění, spotřebu jsme moc nesledovali, ale u modelů se stejným motorem pravděpodobně nebude problém se dostat na slibovaných 5,3 L na sto a tedy na dojezd až 300 km na 17litrovou nádrž. Obutí Metzeler Z8 Interact velmi slušně fungovalo na studených jarních silnicích i na občasné jízdě v dešti, kde přišlo na řadu i ABS a příplatková kontrola trakce ASC. To samé platí pro příplatkové vyhřívání rukojetí, bez kterého si těch jarních 600 km najetých na Raceru vůbec neumím představit.

BMW R NineT Racer se se svým pilotem rozhodně nemazlí. Ve městě nebo na delších výletech mu dá pořádně do těla, navíc mu při odjezdu z prodejny pořádně provětrá peněženku. Ale odměna v podobě autentického pocitu z jízdy, kdy stále ještě řídíte VY a ne elektronika je k nezaplacení a v dnešní době ji v podstatě nikde jinde nepotkáte. Retro supersport s motorem roadsteru je prostě úžasná kombinace. Osloví každého, kdo má na motorku čas jen pár hodin týdně, ale o to víc si chce našetřené nedělní odpoledne užít. Na trhu jsou pohodlnější, rychlejší i levnější motorky… ale pokud vám jde o tohle, kupte si lístek na Pendolino.



Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.