Yamaha R6 2017, návrat nebo soumrak šestistovek?

Filip Tichý, Foto: Yamaha 29.3.2017

fotka

Sériové supersporty ve třídě do 600 kubíků pomalu mizí v propadlišti dějin. Místo radikálních okruhovek se do této třídy přesunuly dostupnější a praktičtější kapotované naháče s výkonem kolem 80-90 koní, které si také zabraly kdysi tak slavné názvy jako Ninja, CBR či GSXR. Důvodem je snížení cen litrových superbiků, ale hlavně emisní norma. Poslednímu zpřísnění na Euro 4 už čelí jediný stroj, Yamaha YZF-R6 2017, vše ostatní jsou doprodeje skladových zásob.

Sportovní šestistovky totiž i přes nižší prodejní cenu vždy byly z hlediska výroby stejně drahé, nebo dokonce někdy i dražší, než litry. Logicky u nich ještě víc záleželo na úspoře hmotnosti než u výkonnějších litrů, navíc maximální výkon dosahovaly při vyšších otáčkách a s větším kompresním poměrem. A právě z toho důvodu je podstatně složitější u nich dále snižovat emise a standardy Euro4 prostě pro většinu výrobců byly posledním hřebíčkem do rakve ryze sportovních šestistovek.

Poslední zachránce této třídy Yamaha R6 2017 se s normou Euro4 popasovala za cenu dalších výkonových ztrát, které dobře ilustrují nutný vývoj v této oblasti. Základ současného motoru totiž vznikl už v roce 2009, kdy byl naladěný na maximální výkon 129 koní při 14500 ot/min. Už po dvou letech ale musela Yamaha přidat katalyzátor a následujících pět let se motocykl prodával s výkonem 124 koní. A letošní novinka, která má v podstatě upravené jen výfukový systém a hlavně elektronika vstřikování a zapalování, udává maximální výkon 118 koní při shodných otáčkách 14tis. Podobně klesal i maximální točivý moment z 69 Nm až na současných 61,7 Nm při 10 500 ot/min. Ale nezoufejte, stačí investovat do laďáku a jedna návštěva na brzdě a výkon bude zpátky!

Nová R6 tak v sériové podobě nabízí hlavně nové funkce a design převzatý z R1 včetně dnes nezbytné vícestupňové kontroly trakce či náklonového ABS. Ale hlavním lákadlem by kromě designu měla být nová konstrukce odpružení převzatá z R1 či quickshifter s řazením na obě strany bez spojky a pod plynem.

Za exklusivní stroj si Yamaha nechává patřičně zaplatit, nová R6 na sobě nese cenovku 389 990 Kč, pro srovnání nová R1 stojí ještě o 150 tisíc víc, naopak ostatní doprodávané japonské šestistovky 2016 jsou zhruba za 320 tisíc. Není divu, že většina okruhově orientovaných jezdců nakonec sáhne po litrovém superbiku, který díky elektronický asistentům nabídne podstatně větší fun-factor díky výkonům atakujícím 200 koní. Naopak zájemci o ježdění v provozu si za polovinu ceny nové R6 pořídí civilní šestistovku, která se i přes skrovný výkon 80-90 koní schovává pod stejně agresivně sportovním kabátem i názvem jako okruhové speciály.



Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.