Honda X-ADV/Africa Test Day

Filip Tichý, foto: Jan Stárek 25.4.2017

fotka

První enduro skútr na světě duněl celý minulý týden v areálu Motorlandu u Bělé pod Bezdězem. Ve společnosti litrových cestovních endur Honda Africa Twin zde probíhaly testovací dny, kde si mohli dealeři, novináři a vážní zájemci o tyto modely vyzkoušet stroje na silnicích kolem Bělé i ve středně těžkém ternu.

Areál Motorland Bělá pod Bezdězem sice přišel o část enduro tratí, které spolkla dráha pro in-line bruslení, ale i tak zde zbylo dost příležitostí pro offroadové ježdění a dokonalé poznání jizdních vlastností testovacích modelů. Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli, že Afriky Twin obuté do TKC drapáků toho projedou opravdu hodně!

Musím přiznat, že to pro mne bylo první setkání s Afrikou s dvouspojkovou převodovkou DCT v terénu a jízda bez spojky na režim G byl příjemným překvapením. V technických pomalých pasážích jsem sice trochu postrádal jemné dávkování spojky, ale jak se jelo rychleji než krokem, byl automat opravdu o něco šikovnější.

Jedinou pastí zde byl dlouhý prudký výjezd, který ale byl spíš testem odvahy řidiče. Motorka to s přehledem dávala, ale komu povolily nerv a ubral plyn, zůstal zavěšený uprostřed svahu a musel opatrně „slaňovat“ dolů. Druhou možností bylo přenechat před výjezdem motorku Mírovi Lisému a sledovat, jak to vyjede a ani přitom nemusí držet řídítka oběma rukama ;-)

Krátká crossová trať dokonale chutnala i dvěma dalším horkým novinkám, lehkým endurkům Honda CRF250 Rally s odvážným dakarovým výrazem. Tady už zdatnějším jezdcům trochu chyběl výkon a bylo vidět, že na průjezdy driftem má emisními limity osekaný jednoválec přeci jen málo síly, ale jeho lehká stavba přesto dávala hodně zábavy. Při projížďce na silnici pak dvěpade dokázalo v pohodě vykouzlit na tachometru přes 130 km/h a dovedu si ji představit jako stylový stroj pro dojíždění do práce v stylovém offroad designu.

K vidění tu byly i lahůdky v podobě šlapačkového stroje Cota 4Ride, ostré sportovní CRF450R či dvojice retro naháčů CB1100RS či CB1100EX, nás ale zajímalo hlavně svezení na offroadově laděném maxiskútru Honda X-ADV. Stroj obutý do univerzálních pneumatik má na silnici překvapivý elán a hádal bych mu pocitově o dost víc než 55 koní udávaného výkonu. Má těžiště neuvěřitelně nízko a umí díky tomu řezat zatáčky ještě o dost snadněji než motocykly, které nás na projížďce doprovázely.

Rodokmen X-ADV odvozený od Afriky se plně projevil na rozbitém úseku u Ralska, kde se asi nejvíc ukázala hlavní výhoda pořádného odpružení s prodlouženými zdvihy. Maxiskútr dokázal pobrat hodně nerovností a nenechal si ani v náklonu v zatáčce rozhodit řízení. Taková pohoda jako na Africe to sice nebyla, ale hodně jsem tady ocenil dvouspojku – při kličkování mezi výmoly prostě nemusíte myslet na řazení, dvouspojkový automat tam vždy má nachystaný přesně ten správný stupeň.

Třešničkou na dortu byl krátký výlet na X-ADV na zablácené polňačky. Tahle věc totiž nemá kontrolu trakce, takže si užijete neustálého ustřelování mohutné zádi do stran. V terénu nás rychle zklidnily silniční pneumatiky, na přední brzdu jsme se neodvažovali ani pomyslet a zadní zase jen drnčela do páčky. Na bahnitou trať X-ADV samozřejmě není určený, i s pořádným terénním obutím by tady byla limitem nízká světlá výška, přesto mě nadchl dokonalý nápad s přídavnými enduro stupačkami za plotnou, do kterých se můžete postavit a užívat si jízdy ve stoje.

Honda X-ADV sice není nejlevnější, ale s cenovkou tří set tisíc je na stejné úrovni jako maxiskútry dalších prémiových značek na našem trhu a můžu potvrdit, že dokáže nabídnout pořádnou porci vlastností i image navíc.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.