Jak chutná Abarth Yamaha XSR900

Jan Altner, foto: Yamaha 10.5.2017

fotka

Yamaha XSR900 Abarth logicky vychází z konstrukce XSR900. Ale úplně nová je pozice jezdce, stroj má především užší a níže položená řídítka, přibyla přední karbonová kapota zajišťující skromnou, ale stylovou ochranu proti větru. Dvorní ladičská firma Fiatu se pustila limitovanou edicí Yamahy XSR900 Abarth i do světa motocyklů.

Verze Abarthu není až tak velké překvapení, protože spolupráce Abarthu s Yamahou začala už před deseti lety, byť to původně vypadalo pouze na marketingovou spolupráci a podporu Valentina Rossiho. Nyní se obě firmy rozhodly představit hmatatelné výsledky své spolupráce i zákazníkům.

Vlastně ne jenom jeden výsledek, ale hned o dva výsledky. Představena nebyla pouze Yamaha XSR900 Abarth, ale i automobil Fiat Abarth 695 XSR Yamaha. Oba Abarthy budou vyrobeny v limitované edici 695 kusů a prvních 150 zákazníků získá jako zážitkový den s Abarthem včetně tréninku na okruhu. Sama Yamaha prezentuje tento stroj jako neo-retro. Osobně nemám podobná marketingová zaklínadla v lásce, ale tady to trefně sedí. Podstata spočívá v tom, že stroj uznává klasickou koncepci motocyklů a pocitově se vrací ke kořenům café-racerů, ale přitom využívá moderní technologie a materiály. A hlavně je nádherná.

Kombinací klasického tvaru a moderního displeje abarthtí Yamaha zajímavě kombinuje moderní a klasické konzervativní hodnoty. Mimo základních ovládacích prvků najdete na levém řídítku ovládání kontroly trakce, na pravém pak tlačítko pro výběr jízdního režimu. Sdružený monochromatický displej není velký, ale je dobře čitelný i přehledný a svým kulatým tvarem dobře zapadá do celkového designu. Po obvodu dominuje stupnice otáčkoměru, největší číslice zobrazují rychlost, v horní části displeje se zobrazuje zařazený rychlostní stupeň a nechybí ani počítadlo kilometrů, informace o zvoleném jízdním režimu a kontrole trakce. Sedlo spolujezdce je zakryto karbonovým krytem, po jehož odejmutí se monopost promění v dvoumístný stroj.

Dobře vypadá prošití semišového sedla červenou nití. Pozice řidiče je hodně na řídítkách a přední karbonová kapota kryje před větrem vážně jen symbolicky. Přední světlo je klasické a stejně jako ve směrovkách jsou použity běžné žárovky, zatímco zadní světlo kombinované s brzdovým světlem tvoří 24 ledek. Zrcátka jsou přehledná, vypadají hodně vytažená do stran, ale to je spíš kontrast k úzkým řídítkům. V pomalých rychlostech je jízda náročná, trochu se to zlepší ve vyšších rychlostech, kdy vás nadlehčuje proudění vzduchu. To však není nedostatek, ale vlastnost, prostě frajeřina někdy bolí.

Výkon 115 koní je podpořen slušným krouťákem 87,5 Nm. Vodou chlazený tříválec o objemu 847 ccm má slušný zátah už od spodních otáček. Nástup výkonu je plynulý a přesto motoru nechybí ani agresivita. Proti svému staršímu sourozenci XSR900 má v sobě motor víc emocí, které nám občas u japonských motorek chybí. Zásluhu na tom má samozřejmě i výfukový systém Akrapovič, který je nedílnou součástí modelu Abarth. Motor nabízí tři výkonové režimy: A, B a Standard.

Volit můžete podle svých schopností nebo prostě podle nálady. Nezávisle na jízdním stylu můžete zvolit i jeden ze tři stupňů kontroly trakce. Vibrace motoru nejsou velké, ale díky tomu, že ležíte na řídítkách, přenáší se vám do těla. Převodovka je přesná a dobře odstupňovaná a motor není potřeba příliš vytáčet. Horší je pak manévrovatelnost ve městě, kde je díky natažené pozici a menšímu rejdu manévrovatelnost složitější. Naopak na zatáčkovitých okreskách s ní zažijete spoustu radosti a nepochybuji, že s ní bude zábava i na okruhu. Odpružení je tvrdší a odpovídá sportovnímu charakteru motocyklu. Opět se tu projevuje natažená pozice jezdce a díky váze na rukou a na řídítkách dostáváte od předku výbornou zpětnou vazbu a víte o všem, co se na předním kole děje.

Ze začátku jsem se sice cítil na téhle Yamaze trochu nestabilní a působila na mě vratkým dojmem, ale to je prostě svět café racerů a brzy si zvyknete na jeho kouzlo. Zadní tlumič je navíc nastavitelný a můžete si jej přizpůsobit svým požadavkům. Většinu testovacích kilometrů jsme najezdili na mokru a při teplotách jen lehce přesahujících deset stupňů, ale i tak fungovaly sériové pneumatiky Bridgestone Battlax výborně a poskytovaly dobrý grip.

Brzdy motocyklu naprosto odpovídají tomuto motocyklu, brzdí slušně a dobře se i dávkují. Jen ABS předního kola s plastovým krytem a bowdenem kolem celého brzdiče ruší jinak do detailů propracovaný design. Pokud uvažujete o XSR900 a teď zvažujete jeho derivát XSR900 Abarth – rovnou na to zapomeňte. Je to totiž pocitově úplně jiný motocykl, na kterém je vidět jak moc je možné motocykl po technické stránce relativně malými úpravami změnit!

Cena XSR900 Abarth je pro český trh stanovena na 339990,- To není úplně málo, ale vzhledem ke konkurenci a použitým materiálům ani přemrštěná. Navíc se jedná o omezený počet kusů, který je už z větší části rozebrán. Celkově ve mě nechal motocykl výjimečný dojem. Jedná se sice o limitovanou edici, ale Yamaha ukázala, že chápe zákazníky, kteří nečekají jen sterilní kvalitu, ale hledají u motocyklů hlavně emoce.



Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.