Elektrický silák BMW C evolution

Filip Tichý, foto: Jan Altner 28.5.2015

fotka

Zaklapnu stojánek maxiskútru, stisknu tlačítko startéru a ozve se jen PÍP. Na barevném TFT displeji připomínajícím spíš tablet než přístrojovku blikne nápis Ready... a stále je úplné ticho. Jak na pouti na elektrických autíčkách, než maník vybere žetony a pustí do trolejí proud. Pak ale otočím plynovou rukojetí a elektrický maxiskútr BMW C-evolution se doslova katapultuje dopředu. Tak tohle jsem ještě nezažil!

Ten obrovský tichý zátah velkého elektromotoru mě nikdy nepřestane bavit. Ve městě i na zakroucených silničkách v kopcích stále znovu a znovu beru za rukojeť plynu až nadoraz a užívám si náporu síly, kterou jsem si přes noc z našeho Temelína „přelil“ do baterií tvořících kostru celého skútru. Špičkový výkon 48 koní je na skútr slušná hodnota, ale u tohoto elektrického speciálu je pro jistotu zkrocená omezovačem rychlosti na maximum 120 km/h. Vzhledem k tomu, že nominální výkon elektromotoru je jen 11 kW, tedy 15 koním, stačí k řízení řidičák na auto.

To hlavní ale je krouťák. BMW C-Evolution posílá na zadní kolo pomocí zapouzdřeného ozubeného řemenu točivý moment 72 Nm, tedy o dost víc než největší benzínové maxiskútry na trhu. Ale hlavní vtip je v tom, že benzínové motory táhnou jinak v nízkých otáčkách, jinak uprostřed, aby pak vydaly největší výkon až v nejvyšším pásmu otáček. Tento elektromotor dává maximální točivý moment v KAŽDÝCH OTÁČKÁCH a v tom spočívá jeho hlavní požitek z jízdy. Obří a naprosto tichoučký zátah je tu prostě pořád stejný a pořád stejně masivní a nepolevuje od rozjezdu až do stovky, bez jediného výkyvu. Hodnoty akcelerace 0-50 km/h za 2,7 s a 0-100 km/h za 6,2 s hovoří samy za sebe!

Proto je dobře, že je tu kromě moderního ABS i kontrola trakce. Když najedete na silnici posypanou pískem a otočíte plynem, elektronika okamžitě ubere již při prvním náznaku prokluzu zadního kola. Jak si vyzkoušíte rychlou reakci kontroly trakce, máte pak dost důvěry k tomu, abyste mohli pořádně brát za plyn již na výjezdu ze zatáčky. BMW C evolution má kvůli bateriím stále pár kilo navíc, i když 265 kg provozní hmotnosti už je vcelku přijatelná hodnota srovnatelná s ostatními maxiskútry.

Svěží bílo-zelená barevná kombinace a moderní design se tváří ekologicky. Že jde o vozidlo budoucnosti, prozrazuje také pěkně prosvětlené logo na boku skútru - podobně jako to mají na víku třeba notebooky Apple. Na displeji jsou údaje o rychlosti, stavu baterie, ale i ukazatel okamžitého odběru energie či naopak míra rekuperace při brzdění. Na ukazateli baterie pak 1 % zhruba odpovídá vzdálenosti 1 km, takže se dá počítat s reálným dojezdem kolem 100 km.

Testovaný skútr má dobře vyladěné odpružení a snadno se vodí mezi překážkami v malé i vysoké rychlosti. Přestože je vyšší hmotnost znát, odpružení i pevné řízení ji v zvládají krotit. Kola na hrbolech neskáčou, ale vzorně je přefiltrují díky malému poměru neodpružených hmot. Na rozdíl od většiny skútrů totiž na zadním kole neleží váha variátoru a motoru, výkon se sem přenáší po vzoru benzínových maxiskútrů BMW zapouzdřeným řemenem. Hmotnost skútru se hned po rozjezdu díky hodně nízko posazenému těžišti stává vaším přítelem a usnadňuje navádění skútru do zatáček a dokonce i kličkování po městě. Speciální pneumatiky Metzeler Feelgreen se sníženým jízdním odporem drží dobře v náklonu i při brzdění a velká patnáctipalcová kola s obutím 120/70 vepředu a 160/60 vzadu jsou dobrým kompromisem mezi obratností ve městě a stabilitou na rychlejších silnicích.

Dojezd 100 km v případě BMW není jen marketingová hodnota, které v reálném světě nelze dosáhnout. Bateriové moduly společně využívané i elektromobilem BMW i3 a hybridním sporťákem i8 lze nabíjet i z běžné zásuvky. Z úplně prázdného stavu je nabijete na 80 % za dvě a čtvrt hodiny. Skútr půjčený k testu vydržel jezdit celý den po městě jen s jednou pauzou na nabíjení, což zhruba odpovídá udávanému nájezdu. Fyziku ale neošálíte, a pokud byste najeli na dálnici a chtěli co nejrychleji – tedy maximálkou 120 km/h – dojet třeba z Prahy do Plzně, dojde vám „šťáva“ už po ujetí 70 km někde u Rokycan. Prostě elektrika je zatím jen do města.

Větší dojezd než udávaných 100 km dosáhnete, pokud zvolíte nižší rychlost, spořivý režim, zapomenete na brzdy a budete důsledně využívat rekuperaci. Volit můžete režimy Road, Sail, Dynamic a Eco pro podle toho, jak moc chcete využívat brzdný účinek motoru a jak moc chcete jen „na dojezd“ nebo naopak „na výkon“. Ještě před vrácením skútru si na levém řídítku mačkám režim „R“ – a není to ani Rain ani Race, je to... Reverse, tedy couvání. A už si to pomalu šinu pozadu a snažím se udržet rovnováhu. A není to vůbec jednoduché.



Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.