Yamaha Tracer 700 cesťák na každý den

Marek Hrodek, foto: Jan Altner 30.5.2017

fotka

Prvních 100 km jsem byl překvapený, jak se Tracer příjemně ovládá a velmi dobře se dávkuje výkon. Zbylých 600 km jsem si dával hypoteticky pro a proti, jestli bych Tracera vyměnil za svou stávající FZS 1000. Až mě překvapilo v kolika ohledech jsem Tracera byl schopen za litra vyměnit. Když bych to měl shrnout tak bych asi po krátkém váhání Tracera ve své garáži tak nějak chtěl. I když to není vyhraněný cestovní stroj a jde spíše o univerzála na denní použití, je to hodně dobrá motorka a za ty prachy….

Po tomto modelu jsem pokukoval už od jeho představení a všímal si hlavních změn oproti prvnímu modelu Yamaha MT 07. Přední kapota je jasná na první pohled, ale je prodloužena zadní vidlice, zúžena a změněna řídítka. Sedlo bude bez přímé konfrontace trošku ořech. Těm, kdo to trochu sleduje, to stejně neunikne. Tak se pojďme podívat, jestli to bude jiné i při jízdě.

U Tracera jsme se dočkali přední kapoty ve stylu větší devítistovky, která je plná prolisů hran a vybrání. Boční průduchy ženou/ směřují proud vzduchu k motoru a každému trochu znalému jasně stačí mrknout a vidí, že příslušnost k značce Yamaha se zde neztratila. Světla to jasně deklarují a opravdu stačí mrknout a je to poznat. Skoro dramaticky působí kryty rukou a zároveň umístění předních blikačů, které jsou výborně viditelné pro ostatní řidiče. Jenže drobná kolize při zajíždění do garáže bude místo odřeného prstu stát i dvojku za lakovaný plast. Navíc kvůli nim je zúžený i přední výškově stavitelný plexi štítek, který na mou výšku 183 cm nelze provozovat v horní poloze, protože tvoří nepříjemné vzduchové víření a turbulentní kývání helmou. Proud vzduchu se totiž valí ze stran a přes plexi toho moc nejde.

Přes dvě masivní plastové matky lze měnit výšku plexi v rozmezí 8cm a nebudeme si lhát, nejlépe to vypadá v dolní poloze. Nejvyšší poloha mi přijde už jako „vykostěný králík“. Jenže v dolní poloze to zas moc nekryje, a tak jsem s výškou laboroval asi 50km, než jsem si našel snesitelný kompromis, kde plexi odvádí to nejlepší, co může, a zároveň vypadá sexy. Pokud sundáme příplatkové kufry, zadní část je v podstatě shodná s naháčem. S kufry ale stroj získá na cestovatelských vlastnostech výrazné plus a trochu i na masivnosti a dospělosti stroje.

Přístrojovku supluje původní slušně vybavený LCD panel z MT07, trochu utopený před řídítky. Chyběla mi oranžová kontrolka na rezervu a ovládání na řídítkách, ale to bychom už od této cenové třídy očekávali příliš. Přes dva knoflíky na panelu je manipulace za jízdy dost nepohodlná, a to si jen člověk chce přepnout z denního počítadla na teplotu okolí nebo jinou položku ve slušně zásobeném menu. Hodnoty spotřeby dle PP i propočtu se pohybují od 3,75 do 4,2 na sto km, hodně slušné číslo. V palubních plastech už je příprava pro případné přidání zásuvky. Lze zvolit malou nebo větší, dle libosti.

V kombinaci řídítka sedlo stupačky, bych krom užších řídítek neměl co vytknout. Sedlo i po 350 km za den jedním slovem bezvadné, stupačky naprosto adekvátní. Prostě přirozený vzpřímený cestovní posaz. Usazení a dobré držení podporuje i gumový kus z každé strany nádrže mezi stehny. To mi celkem vyhovovalo a působilo pocitem, že se stroj dá řídit opravdu jen koleny. Nohy nikam nekloužou a drží zvolenou pozici bez většího soustředění. Na plastový kryt nádrže bohužel nelze „cvaknout“ magnetický tankvak. Cestovatelé tak budou muset sáhnout po přezkovém nebo využít letecký uzávěr nádrže, na trhu je hodně montážních systémů tankvaků na uzávěr nádrže. Jako cestovatel bych asi také trochu postrádal centrální stojan.

Motor je v podstatě naprosto stejný jako u naháče, tedy 75 kobyl alias 55 kW a krouťák 68 Nm při 6500 otáčkách. Jenže tady na Traceru působí klidným cestovním dojmem tak do 3 tis otáček. Pak se velmi slušně promění v tahouna, aby při 6 tis ukázal kopyta. Na nahaté MT07 mi přišel motor od počátku skoro jako nevybouřené hříbě. Je otázka jestli ho nezklidnila nějaká ta eko norma EURO4. Jednička je skoro krátká (jako by se počítalo s terénním dováděním), dvojka už je standard a v podstatě nejvíc toho při běžném ježdění „odtahá“ pětka. Šestku je potřeba řadit až někde kolem stovky, spíš až za, protože to motor překročí právě čtyři tisíce a zátah se stává velmi slušným. Někdy mi přišlo, že těch koní je tam dalších deset a totéž u točícího momentu. Jako by se motor snažil „vystrčit rohy“. Musím přiznat, že tohle se mi opravdu zamlouvalo, ta živočišnost předčila očekávání.

Podvozek je univerzální kompromis. Prodloužení zadní kyvné vidlice sice určitě přispělo ke stabilitě ve vyšších rychlostech, tak na druhou stranu se od zadního kola ztratily ty přímočaré informace, které jsem kvitoval u naháče. Přední vidle dodává informací dost, filtruje drobné nerovnosti a problém má až u vyfrézovaných kusů vozovky nebo velkých výtluků. Drobnou nejistotu jsem zaznamenal na dlažebních kostkách, kdy právě užší řídítka neposkytla tu správnou jistotu ve zvolené stopě. Na hladkém povrchu jde ovšem o příkladné jízdní vlastnosti, kdy řidič vykrouží jakýkoli oblouk si zamane. Při rychlých a táhlých zatáčkám se stroj nekymácí, nemá tendenci nikam padat ani zavírat řídítka. Při otočení „kolem nohy“ oceňuji perfektní manévrovací schopnosti a stabilitu. V daném segmentu super.

Brzdy jsou trochu vlažnější a musí si je člověk zažít, aby to vše fungovalo správně. Zadní brzda až příliš rychle aktivuje ABS, kdy k tomu asi přispívá i prodloužení zadní kyvky, stroj při brždění ztrácí váhu v zadní části a kolo se rychle odlehčí. Toto se zlepší až s nástupem spolujezdce, případně s naložením alespoň 5 kg do každého kufru. Přední brzda je po celou dobu lineární v nástupu účinku, i když bych si ho také představoval o chlup ostřejší, ale na danou kategorii naprosto adekvátní. V zatáčkách ochotně se sklápí tak hluboko, kam až hlásiče na stupačkách dovolí.

Tracer se hodí na cestování a nemá problém i s denním použitím a jízdní projev na silnici potěší začátečníky i zkušenější jezdce. V lehkém terénu moc schopný stroj nebude (chybí větší přední kolo a dráty), ale polní cesty zvládl slušně. Pro spolujezdce do cca 70kg a 175cm bude také vyhovovat, jak sedlo tak stupačky. Pro cestování je určitě vhodnější než trochu divoký devítkový Tracer a za aktuální cenu 220 tisíc jde o hodně dobrou mašinu.

Plusy

+ Univerzálnost, posaz, sedlo, celkové pohodlí

+ Jízdní projev a výkon na danou kategorii

+ Dospělý vzhled, možnosti příslušenství

+ Spotřeba

Mínusy

- Vzhled a funkce předních chráničů rukou

- Vlažnější brzdy a čitelnost jejich nástupu

- Vyšší sedlo, bez možnosti snížení /nastavení



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2023 motodenik.cz, AmbitionPro, s.r.o.