První dojmy KTM 250/300 EXC TPI

Ervín Krajčovič, foto: Marek Vincik 30.7.2017

fotka

Ještě před pár lety by si však málokdo dokázal představit, že při tankování svého dvoutaktu nebude muset počítat, kolik mililitrů oleje přimíchat do benzínu, vyjet do lesa bez náhradní trysky nebo naložit svoji mašinu do auta bez vypnutí přívodu benzínu. Doba nás dohnala a první kusy KTM 250/300 EXC TPI (Twin Port Injection) už jsou pomalu na cestě z výrobní linky.

Test nových modelů probíhal na a kolem motokrosové tratě ve slovenském Skýcově. Okruh byl rozmanitý a skvěle nachystaný, motocykly bylo možné vyzkoušet takřka ve všech situacích či podmínkách.

Jako první sedám na KTM 300 EXC TPI. Čekám na první dojmy, jak celkové tak hlavně projev nového elektronického vstřikování. Po pár metrech se zdá být lehká, ovladatelná a přiměřeně klidná nicméně jak na rovince trochu líznu spojku, odřadím a motorka upaluje pěkně, kam si přeju. Trať je rozbitá, ale není třeba se bát přes nerovnosti přelétnout hezky pod plynem, podvozek WP zpracovává každou díru skvěle. Ostatně jinou zkušenost s tímto pérováním ani nemám. Po několika minutách adaptace konečně vnímám, co se to vůbec odehrává.

První, co mi proběhne hlavou je, že nová TPI verze se zdá být o něco klidnější než staré modely s karburátorem. Přidávám, ubírám, podtáčím a přetáčím. Průběh motoru je relativně klidný, nepřipadáte si jako na horské dráze. V žádném případě tím nechci říct, že by motorce chyběl výkon. Naopak, výkonu pod sedačkou je až až, jen díky elastičtějšímu nástupu je jízda z tohoto pohledu mnohem komfortnější. Průběh motoru by se dal přirovnat k perfektně otryskovaném motocyklu nebo čtyřtaktu. V malých otáčkách se motocykl nijak nedusí. Odezva na plyn je přesná, velmi hladká a kontrolovatelná. Pokud přijedete do zamotanějšího úseku, není potřeba nějak moc řadit řadit. Zkrátka necháte motorku jen tak vrkat v nízkých otáčkách, sem tam si pomůžete spojkou a motor vám dá jasně najevo, že je ve svém živlu a jakékoli varování přicházejí s dostatečným předstihem.

V podstatě to stejné platí pro KTM 250 EXC TPI. Ta ale s ostřejší mapou dokáže pěkně pozlobit a osobně mi přišlo, že umí být agresivnější než papírově silnější třístovka. Z toho vyplývá o něco náročnější zacházení s plynem, nicméně kdo má na dvoutaktu už něco odjeto, nepřekvapí ho žádná zásadní změna. Na další okruh jsem vyrazil s klidnější mapou, a jelikož bylo dost sucho a povrch na většině okruhu tvrdý, byla jízda mnohem komfortnější. Nebylo třeba tolik hlídat plyn, aby se zadní kolo nedostávalo zbytečně do driftu a následně vás smršť výkonu ve vysokých otáčkách nekontrolovatelně nesměřovala vpřed. Ve výsledku to bylo hlavně znát předloktí, které během 15. minutovém okruhu neutrpělo takové škody.

Zajímavé porovnání přinesla změna předpětí na podvozku, která je standardem na verzi SIX DAYS nebo může být přidělána jako retrofit k jiným modelům. Bez nářadí můžete využít třech pozic předpětí 300mm dráhy předního odpružení. Pomocí kolečka na vidlicích si motorku na předku snížíte nebo naopak zvýšíte v závislosti na profilu trati, což bezprostředně pár metrů po překliknutí udělalo z motorky na zatočené trati plné prudkých strání projížděných v malé rychlosti daleko obratnější a pohodlnější motocykl. Lepší chování podvozku na malých vybržděných dírách nebo lepší ovladatelnost mezi stromy bylo markantní a proto bych neváhal a do této vychytávky investoval.

Podvozek je obecně měkčí, což je vlastně pro enduro verzi logické. I tak jsme dostali možnost si s pérováním trochu pohrát a přenastavit si ho pro vlastní potřeby, jelikož na trati bylo pár rychlých úseků, kde se dalo upalovat i přes 80 km/h řekněme trochu v náklonu. Par cvaknutí šroubovákem a KTM EXC TPI opět krásně kopírovala terén.

Co mě dost překvapilo, byl váhový rozdíl mezi oběma modely. Tedy rozdíl dost subjektivní, jelikož váha obou modelů je numericky totožná - 103 kg, ale po bezprostředním přesednutí je 250 daleko ovladatelnější a na pocit lehčí motorka. Obzvlášť v zatáčkách kolem nohy nebo proplétáním se mezi kameny ve strouze se slabším modelem lépe manipuluje. Ovšem ani po hromadné diskuzi v paddocku jsme nikdo z nás nebyli schopni relevantně říct, proč tomu tak je, jelikož nastavené byly oba motocykly totožně.

Když se vrátím k novému elektronickému vstřikování, tak důvodem jeho nasazení je norma EU4. Z toho vyplývá, že by měl být nový model šetrnější k životnímu prostředí, konkrétně výrobce udává až 50% snížení výfukových plynů. Odráží se to také na spotřebě paliva, která by měla být u nového modelu nižší. Velkou výhodou pro vás, pro samotné jezdce bude jednodušší údržba a zmíněné tankování. Olejová nádobka s obsahem 0,7l je umístěna pod nádrží a vede k ní hadice přímo z krku motocyklu, takže plnění olejem nebude znamenat prakticky žádný zásah do motocyklu. Následně si motor sám dávkuje poměr směsi paliva x oleje. V průměru to být 1:80 v závislosti na stylu jízdy. Pokud naplníte olejovou nádobku po hrdlo, měla by vydržet minimálně na pět plných 9l benzínových nádrží.

Modelová řada malých enduro KTM nyní nabízí v podstatě tři různé pakety. SIX DAYS, Optic a Performance. Odlišnost v zásadě není nijak významná, paket Optic nabízí sadu ozdobných prvků jako zlaté páčky, olejovou zátku a tak podobně. Performance paket se chlubí výfukovým systémem Akrapovič a paket SIX DAYS na sobě nese polepy pořádající země nejslavnějšího endurového závodu na světě a v základu již zmíněnou možnost změny předpětí.

Závěrem by se dalo říct, že KTM uspořádala skvělý víkend organizačně na perfektní úrovni. Zhodnotit samotné elektronické vstřikování je složité na druhou stranu chybělo přímé porovnání s předchozím modelem. Nicméně ač k terénním dvoutaktům přišla technologická revoluce, nic zásadnějšího se pro nás jako pro uživatele a motorkáře co mají rádi bláto, nezmění. O endurových KTM můžeme zcela objektivně říci, že v tomto segmentu jen těžko hledají konkurenci. KTM 250/300 EXC TPI fungují jak z pohledu výkonu, tak ovladatelnosti. A my se jen můžeme n odezvu dlouhodobých uživatelů příští rok touto dobou.



Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.