Newsletter
Připravujeme
Filip Tichý, foto: Honda 5.10.2017
Na autosalonu v Tokiu se představí další verze konceptu motocyklu s automatickým vyvažováním. První koncept Riding Assist se představil před rokem a byl ještě založený na modelu NC750. Po roce přichází úplně nový koncept s elektrickou pohonnou jednotkou – tu označuje přidané "e" v názvu konceptu.
Základem stále zůstává rám z řady NC750, tentokrát je ale osazený elektromotorem. Ten ne namontovaný poměrně vysoko pod sedlem, takže dole zůstává místo na baterie. To by mělo ještě snížit těžiště a usnadnit tak práci systému vyvažování. Výkon je přenášený na zadní kolo jednostrannou kyvkou s kardanovou hřídelí.
Za vývojem tohoto konceptu nestojí motocyklová divize, ale robotické oddělení, které připravilo například osobní jednokolové vozítko UNI-CUB. Zajímavá je také konstrukce, kdy elektrický pohon a samovyvažovací systém jsou úplně samostatné, takže Honda může tyto technologie používat nezávisle.
Většina ostatních motocyklových značek se soustředí na výzkum a vývoj v oblasti asistovaného řízení ve vyšších rychlostech, kdy má elektronika paradoxně jednodušší práci. Podle statistik ale velká část škod a lehčích poranění při jízdě na motocyklu vzniká právě při pomalém popojíždění. Koncept Hondy představený vloni na světové výstavě elektroniky CES v Las Vegas umí sám udržet rovnováhu a popojíždět v malých rychlostech.
Konstruktéři navíc přidali ještě autonomní řízení pro výjezdy z garáží a variabilní geometrii zavěšení předního kola. Začátečníci mají na motocyklu největší problémy právě při malé rychlosti, kdy často padají na bok. Při pomalé jízdě do 5 km/h jim totiž nepomáhá gyroskopický efekt roztočených kol. Honda má v této oblasti hodně zkušeností, které nasbírala třeba při konstrukci jednokolového vozítka UNI-CUB nebo robota Asimo.
Za účelem lepšího balancování se u konceptu zvětší úhel přední vidlice, pak už mají servomotory méně práce a rychlou prací s řídítky udrží samy rovnováhu celého stroje, třeba i při úplném stání – podobně jako to dělají třeba někteří hodně zkušení cyklisté při státní na semaforech. Díky tomu bylo možné použít jen velmi malé gyroskopy, které nijak výrazně nezvyšují hmotnost celého motocyklu.
© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.