Honda Riding Assist-e

Filip Tichý, foto: Honda 5.10.2017

fotka

Na autosalonu v Tokiu se představí další verze konceptu motocyklu s automatickým vyvažováním. První koncept Riding Assist se představil před rokem a byl ještě založený na modelu NC750. Po roce přichází úplně nový koncept s elektrickou pohonnou jednotkou – tu označuje přidané "e" v názvu konceptu.

Základem stále zůstává rám z řady NC750, tentokrát je ale osazený elektromotorem. Ten ne namontovaný poměrně vysoko pod sedlem, takže dole zůstává místo na baterie. To by mělo ještě snížit těžiště a usnadnit tak práci systému vyvažování. Výkon je přenášený na zadní kolo jednostrannou kyvkou s kardanovou hřídelí.

Za vývojem tohoto konceptu nestojí motocyklová divize, ale robotické oddělení, které připravilo například osobní jednokolové vozítko UNI-CUB. Zajímavá je také konstrukce, kdy elektrický pohon a samovyvažovací systém jsou úplně samostatné, takže Honda může tyto technologie používat nezávisle.

Většina ostatních motocyklových značek se soustředí na výzkum a vývoj v oblasti asistovaného řízení ve vyšších rychlostech, kdy má elektronika paradoxně jednodušší práci. Podle statistik ale velká část škod a lehčích poranění při jízdě na motocyklu vzniká právě při pomalém popojíždění. Koncept Hondy představený vloni na světové výstavě elektroniky CES v Las Vegas umí sám udržet rovnováhu a popojíždět v malých rychlostech.

Video

Konstruktéři navíc přidali ještě autonomní řízení pro výjezdy z garáží a variabilní geometrii zavěšení předního kola. Začátečníci mají na motocyklu největší problémy právě při malé rychlosti, kdy často padají na bok. Při pomalé jízdě do 5 km/h jim totiž nepomáhá gyroskopický efekt roztočených kol. Honda má v této oblasti hodně zkušeností, které nasbírala třeba při konstrukci jednokolového vozítka UNI-CUB nebo robota Asimo.

Za účelem lepšího balancování se u konceptu zvětší úhel přední vidlice, pak už mají servomotory méně práce a rychlou prací s řídítky udrží samy rovnováhu celého stroje, třeba i při úplném stání – podobně jako to dělají třeba někteří hodně zkušení cyklisté při státní na semaforech. Díky tomu bylo možné použít jen velmi malé gyroskopy, které nijak výrazně nezvyšují hmotnost celého motocyklu.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.