EICMA 2017: Carving místo motocyklu?

Filip Tichý, foto: Jan Altner 12.11.2017

fotka

Na výstavě V Miláně se kromě Nikenu předvedly i další tříkolové skútry a do této kategorie začíná nastupovat i řada velkých asijských značek. Hlavním hitem v toto oblasti je velká tříválcová devítistovka Yamaha Niken, která již na jaře vyrazí do showroomů. Slovo NIKEN v japonštině znamená „dva meče", ovšem na pódium milánské výstavy nám tento stroj přijel představit miláček italského publika, jezdec MotoGP Valentino Rossi.

Yamaha Niken

Tříkolový Niken zezadu vypadá jako MT09, ze které používá část rámu a tříválcovou řadovou devítistovku. Zepředu jde o mohutné monstrum s dvojitými předními trubkami a komplikovaným systémem kyvného zavěšení kol označovaným jako „Ackermanův parallelogram“. Každé rameno má kvůli torzní tuhosti dvě trubky upside-down odpružení, které umožňují vychýlení s celkovým náklonem motocyklu až 45°. O celkové hmotnosti zatím výrobce mlčí, celé konstrukce a dvě 15″ kola ale asi budou znamenat pořádných pár kilo navíc.

Zadní část a osvědčený řadový tříválec 847 ccm s vyvažovací hřídelí poskytl cestovní model Yamaha MT-09, u Nikenu se navíc počítá s rychlořazením směrem nahoru, tempomatem a digitální přístrojovkou. Zadní kolo za provozu pohlídá kontrola trakce a možnost volby různých režimů reakce vstřikování.

Konstruktéři slibují podobnou revoluci z pocitu z jízdy jako přechod na carvingový styl lyžování z klasiky. To znamená pěkně nasurovo rameny nacpat předek do zatáčky s jistotou, že dvě patnáctková kola nemají šanci uklouznout. I kdyby jedna pneumatika najela na nerovnost nebo nečistotu, druhá má v náklonech stále bohatou rezervu adheze, a to by mohlo opravdu dovolit úplně jiný styl přístupu k jízdě.

Kymco C Series CV3 přidává i střechu

Podobnou konstrukci nakláněcího podvozku se čtyřmi nosnými trubkami jako Yamaha předvedla také značka Kymco u svého konceptu maxiskútru CV3. Rozdílem je ovšem vedení nosných trubek odpružení vnitřní stranou, což umožňuje celkovou užší stavbu. Pro koncept Kymco slibuje výkonný šestistovkový motor a navíc i možnost verze s plexi stříškou, jakou už kdysi u skútrů zkoušela prosadit třeba i značka BMW s modelem skútru C1.

Nuvion = Quadro + SYM

Švýcarská značka Quadro (kterou zakládal například automobilový konstruktér Paolo Galiardo od Abarthu) vyrábí tří a čtyřkolové skútry s jednodušší hydropneumatickou konstrukcí dvoukolové nakláněcí přední nápravy. Firma konečně našla strategického partnery, kterým je Tchaj-wanský gigant SYM (Sanyang Motor). A jako společný produkt vytvořili první tříkolový skútr pod samostatnou značkou Nuvion. Ten využívá tříkolovou technologii Quadro, ale přidává moderní know-how a pohonné jednotky SYM. Konkrétně jednoválec 125 ze skútru CruiSym, takže hlavním konkurentem bude tříkolový skútr Yamaha Tricity.

Piaggio MP3 nestárne

Zatím nejrozšířenější tříkolový skútr Piaggio MP3 se vyrábí už více než deset let. I letos si zachoval svoji původní konstrukci zavěšení předních kol, navíc ale nabízí výkonnější LED přední světlomety a také výkonnější motory. Jednoválec modelu MP3 500 poskytuje 41 koní, verze MP3 350 pak 30 koní. Všechny verze jsou vybaveny systémy ABS a ASR, což není úplně samozřejmostí, protože ABS je pro tříkolové stroje mimořádně složité. Verze Business je standardně vybavena navigačním systémem TomTom Vio, v nabídce je i verze Sport s lepším odpružením a dvojicí kotoučových brzd vpředu.

 reklama /*
*/

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.