Naháče z Milána ve znamení neo-retro

Filip Tichý, foto: Jan Altner 14.11.2017

fotka

Výstava v Miláně ukázala zajímavý trend. Naháče téměř všech značek se v základních obrysech stále inspirují retro vlnou a využívají klasický kulatý tvar světlometů, ale jinak už mají tolik moderních prvků, že ve výsledku působí futuristicky. Ostatně i zmíněné kulaté světlomety jsou většinou složené z několika segmentů a LED denního svícení. Jaké jsou hlavní novinky mezi retro laděnými naháči?

Honda CB1000R Neo Sports Café

Naháč CB1000R vypadá hodně odvážně, spíš jako futuristický koncept než sériová motorka. Kombinuje v sobě sportovní street-fighter s inspirací café-racery a výsledkem je hodně agresivní a líbivý design. V útrobách skrývá litrový řadový čtyřválec převzatý z předchozí verze superbiku Fireblade. Motor má ovšem jinou elektroniku a s novou elektronicky ovládanou škrticí klapkou nabízí tři úrovně výkonu, brzdění motorem a nastavitelnou kontrolu trakce. Maximální výkon se vyšplhal na hodnotu 107 kW při 10 500 ot/min, točivý moment je 104 Nm při 8 250 ot/min. To už jsou hodnoty, se kterými se může poměřovat s dnešními překoňovanými naháči od konkurence.

Podobně odvážný moderní vzhled dostaly další dvě novinky v rodince naháčů Honda, které jako by z oka vypadly litrovému Neo Sports Café. Stopětadvacítka a třístovka jsou stroje určené pro začátečníky a pod kapotou skrývají jednoválcové motory o výkonu 10 kW resp 23 kW. Kromě lákavého designu potěší hlavně nízkou hmotností a snadnou ovladatelností, stopětadvacítka má rovných 125 kg. K dobré ovladatelnosti přispěje obrácená přední vidlice i radiální 4pístové brzdiče, které jinak najdeme až u vyšších kategorií.

Oficiální video Honda CB1000R

Husqvarna Vitpilen 701 a koncept Svartpilen

Přechod severské značky pod křídla rakouského koncernu KTM se začíná vyplácet, konstruktéři mohou využít osvědčené pohonné jednotky KTM a povolit uzdu designérské invenci. Produkční verze naháče Vitpilen 701 bude od jara na trhu nabízet atraktivně oblečený vodou chlazený čtyřventilový jednoválec o objemu 693 ccm s výkonem 75 koní při 8 000 ot/min. Novinka bude zaměřená spíš na movitější zákazníky, proto používá ty nejlepší komponenty odpružení WP a jednokotoučový brzdový systém Brembo s vypínatelných ABS.

Řídítka jsou atypicky osazená přímo na konec trubek přední vidlice, což přinese dopředu nataženou jízdní pozici ve stylu café-racer a pravděpodobně také hodně zajímavou zpětnou odezvu od řízení. S celkovou hmotností 157 kg půjde o jednu z nejlehčích sedmistovek na trhu, takže kromě milovníků extravagantního designu by mohla oslovit i jezdce nižších postav a slečny. V Milíně se představil také odvozený koncept Svartpilen 701 se vzpřímenější pozicí jezdce v lehce terénním stylu scrambler, kterou podporuje i větší osmnáctipalcové přední kolo.

Ducati Scrambler 1100

Italské značce se podařilo modernizovat vzduchem chlazený dvouválec, který před lety poháněl řadu Monsterů. Po snížení maximálního výkonu na 86 koní nyní plní emisní normu Euro 4 a může znovu na trh v retro kabátě řady větší Scrambler 1100. Návaznost na řadu Monsterů ukazují i mohutné výfuky posazené těsně pod sedlo. Přední část jako by z oka vypadla předchozí osmistovkové řadě, ale z pohledu jezdce bude kromě větší velikosti a výkonu rozdíl také v odvážném digitálním budíku složeném ze dvou částí. Verze Special se liší drátěnými koly a dalšími designovými úpravami, verze Sport zase navíc nabídne nastavitelný podvozek Öhlins.

Royal Enfield 650 Continental a Interceptor

Hlavní novinkou indické značky s britskými kořeny je nový řadový dvouválcový motor s elektronickým vstřikováním a klikovou hřídelí odsazenou o 270 stupňů, což motoru dává charakter V-twinů. Vzduchem chlazený motor o zdvihovém objemu 648 ccm je naladěný spíše na delší výdrž a zátah odspodu, takže hodnota maximálního výkonu je jen 47 koní při 7100 ot/min.

Motor je osazený do trubkového rámu, klasický vzhled posilují mimo jiné 18palcová kola a dnes již téměř nevídaná konfigurace s dvěma doutníkovými koncovkami výfuku po obou stranách. Na novém dvouválci jsou založené hned dva modely, sportovně pojatý Continental GT s nízkými řídítky a krátkým sedlem a dvoumístný Interceptor se vzpřímenějším posazem. Proti konkurenci výkonnějších evropských café-racerů budou bojovat hlavně příznivější cenou.

Kawasaki Z900RS Café

Nový retro naháč v nabídce japonské značky nahradí dvouválcový vzducháč W800, který z výroby vyhnaly emisní normy. Z900RS je čtyřválec vycházející z modelu Z900, ovšem jde úplně motocykl s podstatně předělaným motorem i rámem. A hlavně s atraktivním uhlazeným designem, který kombinuje Led technologie a historické tvary.

Trubkový rám je přepracovaný za účelem dosažení jiné siluety bez zvednuté zadní podsedlové části a výsledkem je uvolněnější posaz a pohodovější svezení v dobovém stylu. Kawasaki Z900RS také dostane radiální brzdy a kontrolu trakce po vzoru Z900. Na jezdce čeká klasická přístrojovka s dvěma analogovými budíky, retro vzhled podporují napodobeniny i chladicích žeber na vodou chlazeném motoru nebo krátký výfuk.

Moto-Guzzi V85 koncept

Téměř hotová produkční verze scrambleru od Moto Guzzi vychází z nové pohonné jednotky, samozřejmě véčkového dvouválce s válci zvednutými nahoru do stran v úhlu 90°. Vzduchem chlazený motor o objemu 850 ccm má mít maximální výkon 80 koní a měl by postupně nahradit řadu V7, která již se současným motorem 750 dosáhla svého vrcholu.

Nový motor je také doplněný novým kardanem a asymetrickou kyvnou vidlicí. Design scrambleru navazuje na historické tvary endur Moto Guzzi, které před desítkami let závodily i na Dakaru, dva světlomety zase odkazují na historický model Quota 1000 nebo vloni ukončené maxienduro Moto Guzzi Stelvio 1200.

Suzuki SV650X jako osamocená novinka

V Miláně se představila povedená retro laděná verze naháče SV650X. Ten navazuje na koncept Suzuki SV650 Rally představený minulý rok v Osace. Navazuje na styl sedmdesátých let a zaujme hlavně pěknou minikapotáží, která jako by ukazovala na styl na Suzuki Katana. Pěkně vyzní také nově tvarované sedlo nebo miniaturní přídavné mlhovky.

Bohužel tato verze Suzuki z řady SV650 byla jedinou novinkou v jinak rozsáhlé expozici značky Suzuki. Ze stejného důvodu také tento japonský výrobce neuspořádal tiskovou konferenci - protože nebyly žádné modely, které by na ní mohl prezentovat. Můžeme jen spekulovat, zda to svědčí o obtížné ekonomické situaci ve firmě, nebo zda se rozhodla Suzuki své novinky představit později?

 reklama /*
*/

Videa

Instagram

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.