Cestovní endura v Miláně posílila vyšší střední třídu

Filip Tichý, foto: Jan Altner 22.11.2017

fotka

Véčkové motory jsou pomalu na ústupu, vítěznou konstrukcí je řadový dvouválec, výkon zhruba sto koní a objem motoru kolem litru. A hlavně barevnou TFT přístrojovku, na té se letos v Miláně u novinek v oblasti cestovních endur shodli skoro všichni výrobci.

BMW F850GS a F750GS

Opět bude v nabídce radikálnější verze F850GS na drátových kolech s obrácenou přední vidlicí nebo jednodušší a dostupnější F750GS s litými koly s klasickou vidlicí. Oba modely dostaly větší řadový dvouválec 853 ccm se dvěma vyvažovacími hřídeli. Vývojáři slibují živější projev motoru i atraktivnější zvuk díky odsazení ojničních čepů na klice o 90° s intervalem zapalování 270°, takže řaďák bude zase znít o něco víc jako velký V-twin.

Proti předchozím generacím se maximální výkon zvýšil o desetinu na celkových 95 koní při 8250 ot/min (civilnější F750GS je naladěné na 77 koní), takže F850GS se dokáže na německých dálnicích rozjet přes 200 km/h. Asi největší konstrukční změnou je nové umístění palivové nádrže, které u předchozích řady F byla ukrytá pod sedlem. Nyní je palivová nádrž na tradičním místě mezi krkem řízení a sedlem a výrobce slibuje lepší umístění těžiště. Další novinkou převzatou z vyšší řady R1200GS jsou asistenční systémy ABS Pro a kontrola trakce ASC, které nyní zasahují i v závislosti na náklonu motocyklu.

Provozní hmotnost na úrovni 229 kg je v této kategorii docela dobrá hodnota a poměrem hmotnost/výkon/cena bude BMW citelně dohánět loňský hit v této oblasti Afriku Twin. Na volitelné barevné TFT přístrojovce bude možné nastavit také úroveň tlumení elektronicky regulovaného odpružení Dynamic ESA, které průběžně upravuje charakter odpružení podle aktuálních jízdních podmínek. Pro jízdu v terénu bude k dispozici režim Enduro Pro, a pokud by například v terénu stranou od civilizace došlo k vážnějšímu pádu, přijde vhod systém nouzového volání BMW eCall, který díky systému satelitního sledování motocyklu dokáže sám zavolat pomoc.

Honda CRF1000L Africa Twin a Adventure Sports

Afrika-Twin dostala pro rok 2018 řadu vylepšení, mezi které patří nové přední odpružení, elektronicky řízená škrticí klapka se čtyřmi jízdními režimy, rozšířené parametry systému nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control) či inovované sání a výfuk pro lepší odezvu ve středních otáčkách. To by mělo přinést ostřejší reakci na plyn ve středních otáčkách, maximální výkon zůstává na stejně hodnotě 95 koní při 7500 ot/min jako u předchozí verze.

Nový model dostal lithiovou baterii kvůli snížení hmotnosti a lepší výdrži. I nyní lze Afriku objednat buď se šestirychlostní manuální převodovkou nebo s dvouspojkovým automatem DCT s rozsáhlými možnostmi nastavení charakteru řazení včetně speciálního režimu G pro jízdu v terénu.

Hlavní novinkou od Hondy je příchod ostřejší verze ‘Adventure Sports’ určené pro cestovatele, kteří to s výlety mimo asfalt a civilizaci myslí opravdu vážně. Nová verze má vylepšenou výbavu pro dlouhé cesty, palivová nádrž je o 5,4 litru větší než u modelu CRF1000L Africa Twin, stroj se vyznačuje delším zdvihem odpružení, vyšší pozicí jezdce i světlou výškou. Dále má ve standardu vyhřívané rukojeti, velký kryt motoru a zvětšenou kapotáž s ochranným rámem. Zajímavostí je možnost výbavy systémem Emergency Stop Signal, který rozbliká zadní směrovky při prudkém brzdění.

Ducati Multistrada 1260

Italové stále vyznávají heslo víc koní = víc zábavy a do cestovního endura Multistrada namontovali nový motor Testastretta DVT o objemu 1262 ccm, který si Ducati už úspěšně vyzkoušela v modelu X-Diavel. Moderní agregát s variabilním časováním ventilů je naladěný na výkon 158 koní.

Současná dvanáctistovka Multistrada sice měla i tak úctyhodnou porci 152 koní, ale nový agregát by měl nabídnout nesrovnatelně lepší průběh a točivý moment. Maximální hodnotu 129 Nm totiž nová Mulitstrada nabízí v širším rozsahu otáček.

K novému motoru patří i nový rám, ten bude mít větší úhel řízení a zajistí lepší stabilitu ve vysokých rychlostech. LED osvětlení, barevný digitální displej TFT či bezklíčové zapalování už Ducati u svých nejlepších modelů nabídla dříve, nyní přibylo třeba oboustranné rychlořazení Ducati Quick Shift či nová generace ABS s možností brzdění i v náklonu v zatáčkách. Novou Multistradu si bude možné objednat i se speciální airbagovou bundou, která je s motocyklem bezdrátově propojená a podobně jako airbagy v autě vyhodnotí před aktivací náraz pomocí několika čidel v motoru, rámu i samotné bundě.

Triumph Tiger 800 a 1200

Obě tříválcová britská cestovní endura vyrazí do sezóny 2018 po důkladné omlazovací kúře, kterou prozrazuje i modernizovaný design se světlomety obsahujícími LED prvky denního svícení a uhlazenějšími tvary bočních plastů. Jezdec bude nově sledovat údaje z palubního počítače přes barevný pětipalcový TFT displej, světelný systém nabídne i přisvěcování do zatáček. Osmistovka dostala kromě nové elektroniky vstřikování také kratší jedničku pro lepší manévrování v terénu, kde se uplatní i režim vstřikování Off Road Pro s šesti úrovněmi nastavení reakce na plyn.

Dvanáctistovka s kardanem pro sezónu 2018 shodila deset kilo váhy, hlavně díky zeštíhlení rámu, motoru a výfukového systému. Stejně jako osmistovka má velký Tiger LEDkový světlomet, pětipalcový TFT displej a režim Off Road Pro, k tomu navíc umí nabídnout vylepšený tempomat, bezklíčové zapalování ABS s možností aktivace v zatáčce, asistenta rozjezdu do kopce nebo elektricky nastavitelný plexiští. Nová elektronika motoru nabídne 141 koní. Triumph si bere za vzor výrobce automobilů a nabízí modely Tiger v mnoha verzích výbavy s nižším sedlem, dvě terénní verze a top výbavu.

Yamaha Ténéré 700 World Raid koncept

Bohužel vloni představený prototyp T7 je stále ve verzi prototypu. Sice už dostal definitivní design a název Ténéré 700 World Raid, ale Yamaha podle všeho jeho uvedení na trh odkládá nejméně o další rok. Podle vyjádření výrobce za tím je snaha dokonale vyladit všechny vlastnosti, ovšem po třech letech od představení první myšlenky jsou na místě obavy, zda to Yamaha s tím čekáním nepřežene, zvlášť když mezitím ostatní výrobci představují už druhé generace svých dvouválcových endur střední objemové třídy.

KTM 790 Adventure koncept

Podobné je to s rakouskou KTM, která už také hodně dlouho slibuje dvouválcovou sedmistovku ve stylu dálkových rallye. Na výstavě představila krásný štíhlý motocykl, dokonce odvážně ostříkaný bahnem, ale co naplat, o zahájení výroby zatím není rozhodnuto. Koncept používá paralelní dvouválec 790 ccm, který už přitom na jaře vyrazí do reálného provozu v modelu KTM 790 Duke a na silnici je naladěný na velmi slibný výkon 105 koní.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.