Jak se šije PSí Hubík

Jan Altner, foto: autor 15.12.2017

fotka

Do výbavy každého motorkáře by mělo patřit kvalitní motooblečení. Mělo by chránit především v případě pádu, ale také proti počasí a v neposlední řadě by se nám mělo líbit a případně nás odlišovat. To jsou občas dost protichůdné a také relativní požadavky. Jiné budou nároky cestovatele, jiné v případě jezdců na choperech a jiné budou požadavky závodníka.

Oblečení z konfekce nebo na míru?

U oblečení pro motorkáře je důležité, aby vám dobře sedělo. V případě volného oblečení se vám může při pádu snadno přetočit rukáv nebo nohavice, posunout chránič a tím se vystavujete zvýšenému riziku úrazu. Důležité je i pohodlí, protože je rozhodně lepší věnovat pozornost jízdě než špatně sedícímu oblečení. Jaké jsou tedy výhody oblečení na míru? Rozhodně je důležité, že jsou chrániče na svém místě, nikde nic netlačí, často si upravíte i design a tím se odlišíte. Jaké jsou nevýhody?

Nevýhodou je vyšší cena a hlavně doba výroby. Cena sama o sobě není na první pohled výrazně vyšší, ale důležité aspekt spočívá v tom, že si zákazníci cenu často zvýší individuálními úpravami (změna materiálů nebo vlastní nápisy) a konfekční velikosti jsou navíc občas k dostání ve slevách nebo doprodejích. Když si například v listopadu objednáte oblečení na moto, máte velkou šanci dodání do konce ledna. Ale pokud si vzpomenete až s prvním jarním sluníčkem jako většina motorkářů, může se snadno stát, že si počkáte na novou výbavu čtyři až pět měsíců... Je to jako u stánku se zmrzlinou. Když je ošklivo, téměř nikdo nepřijde, ale jen vyleze sluníčko – musíte si vystát frontu.

Zajímalo nás proto kolik procent zákazníků si koupí výbavu v konfekci a kolik si jich raději počká na oblečení na míru. Od Libora Hubíka jsme se dozvěděli, že je velký rozdíl v tom o jaké oblečení se jedná. Nejradikálnější je to u jednodílných závodních kombinéz – tam se jedná z 95 procent o zakázkovou výrobu. U dvoudílných kožených kombinéz se pohybujeme se zakázkovou výrobou mezi sedmdesáti a osmdesáti procenty. U samostatných kožených bund a kalhot je to už kolem padesáti procent. U textilního oblečení se trendy v posledních letech mění a i zde se zvyšuje procento zakázkové výroba, která začíná v poslední době lehce převyšovat konfekční výrobu. Obecně platí, že když někdo zkusí oblečení na míru, dokáže teprve docenit výhody oblečení, které perfektně sedí a v budoucnu u něj zůstává.

Popis výroby u PSí

Samotná výroba začíná na prodejnách. Je velmi důležité, aby vám prodejce dokázal naslouchat a pomohl vám zvolit to nejlepší pro vás. To se týká způsobu použití nebo i materiálů. Samozřejmě existují zákazníci, kteří naprosto přesně vědí, co chtějí, a znají poslední trendy, ale většina zákazníků nezná všechny možnosti. Samotný objednávkový proces ladila firma PSI poměrně dlouho a v poslední letech s jsou konečně spokojeni a začíná nést kýžené ovoce. Z objednávky, vytvoří konstruktér v podstatě strojní výkres, z kterého je patrné vše do posledního detailu. Výkres specifikuje přesné rozměry, použité materiály, jejich barevnost a bezpečnostní výrobu. Zjistí se dostupnost materiálu na skladě a konkrétní materiály se vyskladní a připraví do jednoho balíku.

Další fází je zaplánování do časové osy výroby. Grafik musí připravit jednotlivé nápisy a obrázky, upravit jejich velikost a umístění. Tady se nám nabízí několik technologií, jak grafiku na materiál přenést. U textilu je nejčastěji použita výšivka nebo potisk. U lehkého textilu například pro jezdce Dakaru je v poslední době čím dál víc k přenosu grafiky využívána sublimace. U kůže je zpravidla vysekaná nebo laserem vyřezaná grafika z další vrstvy kůže a ta je následně nalepena a přišita. Stále častěji je také používán přímý tisk na kůži, kterým nám nenabývá tloušťka materiálu a navíc můžeme nanášet na kůži mnohobarevnou grafiku a dokonce až fotografie. Vybrané díly jsou následně potištěny nebo jinak barevně upraveny. Následuje fáze řezání – kdy jsou jednotlivé díly nařezány nebo vysekány na přesné rozměry. Chrániče se předšijí nebo přichytí na své místo a zabarví se viditelné hrany kůže. V tu chvíli je vše kompletně připraveno a dodávka pokračuje do šicí dílny.

V šicí dílně dostane kompletní sadu vychystávačka, která vše zkontroluje podle technického výkresu a karty. Následuje šití kompletní podšívky, případně přichycení chráničů. V tuto chvíli začíná hlavní šití. Ačkoli to vypadá jako to hlavní, překvapivě se jedná pouze o dvacet až třicet pět procent veškerého výrobního času. Po sešití je potřeba výrobek očistit například od zbytků lepidla nebo výrobních značek. Dodělají se poslední druky, doplní se zbytek chráničů, přidají se visačky, kůže se naimpregnuje balzámem a následuje finální kontrola.

Moto jeansy

Většina motorkářů řeší před usednutím na motorku, jestli si vzít kvalitní motooblečení nebo jestli pojedou například „jen pro rohlíky“ v běžném civilním oblečení. Nejlepší by samozřejmě bylo vyrážet vždy s maximem ochrany, jenže pokud jedete jen krátkou vzdálenost a navíc někam, kde budete trávit spoustu času – nechce se vám, pokud je venku vedro, trávit celé odpoledne v hutných moto kalhotách, tahat se s těžkou bundou a podobně.

Proto často děláme kompromisy, ale má to svá rizika. Nikde není psáno, že při pětiset metrů dlouhé cestě nemůžete havarovat, a navíc si na tento dresscode snadno zvyknete a perimetr vyjížděk i rychlost začnete postupně navyšovat. Jedním z trendů posledních let jsou motojeansy. Dokáží ochránit stejně dobře jako ostatní motooblečení? Na to jsme se pokusili najít odpověď s jedním z největších odborníků na motooblečení u nás – s Libor Hubíkem z firmy PSI Hubík – viz rozhovor.

 reklama

Videa

Instagram



Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.