Hasičská obuv na motorku? Steitz Secura Motorrad GTX šitá na míru

Filip Tichý, foto: autor, Shaper 29.1.2018

fotka

Nejen ženský se bavěj o botách. I mezi motorkáři se na internetu či v hospodě často vedou diskuze, jaká obuv je optimální na cestovní enduro, jakou botu zvolit na výpravu na Ukrajinu, jakou na motorkářskou dovolenou s chozením po památkách… A tady mi utkvěl výrok kamaráda, který po zhodnocení všech technologií a funkcí nejlepších motorkářských bot konstatoval „Lepší boty už mají asi jen profesionální hasiči…“

Motorkářská bota dostává při cestování hodně zabrat. Jízda v dešti, bahnu, vedru i zimě, k tomu otloukání v kamení při jízdě v terénu. Vybrat motorkářskou botu, která by kromě komfortu a bezpečnosti za jízdy dokázala na dovolené posloužit i při pěší turistice a umožnila dát celodenní túru, není jednoduchý úkol. Bezpečnost totiž znamená pořádné pevné výztuhy špičky i kotníku. Jenže ty jsou tuhé a omezí pohyblivost. Řada motorkářů proto na dovolenou nechává motorkářské boty doma a vyrazí v pohorkách, které jsou ale příliš nízké, než aby zajistily alespoň základní ochranu holeně. Další skupina proto jezdí v bytelných „kanadách“. A kdo má ještě lepší kanady než vojáci? Jasně, přeci hasiči!

Jako reakce se na trhu letos objevila speciální verze hasičské zásahové obuvi upravená pro motorkáře. Za jejím vývojem a dovozem na český trh stojí firma SHAPER s.r.o, výrobcem je značka Steitz Secura, která svoji obuv vyrábí výhradně v EU, tedy poctivá evropská kvalita. Žádný odsun výroby na východ, kterému už se z kapacitních důvodů nevyhnuly ani prestižní motorkářské značky. A právě díky úzké specializaci tato značka nabízí další lákavou nabídku, možnost ušití boty přímo na míru s různými šířkami chodidla, výškou nártu, klidně pro každou nohu jinak a tlumicím modulem v patě přesně podle vaší hmotnosti.

Takovému produktu se prostě nedalo odolat, a tak mi jeden pár na konci léta zaparkoval v botníku. Při měření zástupcem firmy Shaper se ukázalo, že mám každou nohu trochu jinou, což prý ale má většina lidí. Levačku mám asi o čtvrt čísla menší, naopak na pravačce mám o několik stupňů vyšší nárt. Rozdíl, který téměř nepoznáte – až do chvíle, kdy vám někdo ušije boty na míru. Pak zjistíte, jaký to je rozdíl a máte zaděláno na problém – začnete si připlácet za šití na míru i u jiných bot ;-) Naštěstí u této motorkářské boty to s cenou je docela v pohodě, necelých šest tisíc za Gore-Texovou botu je u motorkářské obuvi možná i pod průměrem.

Po designové stránce je to moderně zpracovaný „kanada“ s několika menšími reflexními prvky na kotnících. Je vysoká asi do půlky lýtek a doplněná potahem vyztužené špičky z broušené kůže – to proto, že hasiči při zásazích občas musí postupovat po čtyřech nebo po břiše a dřou špičkami o zem. Motorkáři se to hodí při neustálém okopávání řadičky nebo brzdy. Bota je ovšem z podstatně silnější kůže, než kterákoli motorkářská bota a je téměř vyloučeno, že by se mohla i v případě nehody a klouzání po asfaltu prodřít. Odolnost vůči olejům, provozním kapalinám, kyselinám a vodě je standard, ke kterému patří i vyztužená špička a antismyková podrážka. Bota je certifikovaná na odolnost do 220°C, má systém pro tlumení nárazu a dokonce i antistatickou podešev. Systém Vario s odpružením paty podle váhy je příjemná věc, k botě v krabici najdete další pár těchto vložek, kdyby ty vaše neodpovídaly vaší váze. Výměna je jednoduchá a zvládne ji každý.

Bota má Gore-texovou podšívku s jazykem do stran, který chrání před vodou i prachem. Pokud vám voda nenateče horem, nemá šanci se dostat dovnitř. To jsem vyzkoušel při přechodu Jizerek, kdy jsem šel prakticky celou dobu rašelinovými mokřinami a na rozdíl od ostatních se vůbec nemusel vyhýbat potokům. Uvnitř ani kapka, nohy bez puchýřů a odřenin. Příjemné je i kombinované zapínání, kdy si při prvním nazutí optimálně utáhnete tkaničky a pak už při zouvání a obouvání používáte jen boční zip. Když se kůže tkaničky trochu povolí a bota se lehce vyšlápne, není nic jednoduššího, než botu tkaničkami opět dotáhnout a na sejmutí a nandání na nohy jen používat zip. Víc práce dalo jen nastavení bočních kožených záhybů jazyka, které mě i po několika měsících občas při delší chůzi tlačí do lýtka a musím si upravit jejich přehyby.

Při chůzi po silnici i v terénu tyto boty snesou srovnání s vyšší střední třídou pohorek, jen podrážka nemá tak hrubý vzor a je určená spíš na lehčí turistiku než extrém. Při jízdě na endurku je znát měkčí konstrukce a menší ochrana kotníku, přeci jen nejde o konkurenci pro endurácké přezkáče. Překvapivě mě na žádné motorce nelimitovala masivní špička při práci s řadičkou a brzdičkou. Úplně geniální byl krátký testík na pracovní čtyřkolce, pro kterou je tato bota asi tím nejlepším určením. Bota je natolik úzká od kotníku vzhůru, že se dokáže schovat pod běžné kožené kalhoty a dokonce se vejde i pod motorkářské vyztužené džíny.

Na závodní trať ani těžký terén s častými pády to není. Její hlavní kvality ale podle mě nejvíc oceníte na motorkářském víkendu či dovolené na naháči, chopperu či cestovním maxienduru, kde chcete mimo ježdění také trochu chodit po městech a kombinovat to s výšlapy do přírody a do hor. Na dovolené většina jezdců tolik „netahá za pilu“, takže nevadí měkčí konstrukce v oblasti kotníku. Celková odolnost boty zaručuje nadstandardní ochranu a na nepromokavost a prodyšnost se díky GTX membráně můžete opravdu spolehnout. A co se týče estetiky, na závodní kombinéze by se asi vyjímala divně, ale jinde jí není co vytknout. Já osobně přes boty přetahuji nohavice kevlarových džín nebo cestovatelského enduro kompletu a spodek boty obstojí z hlediska estetiky třeba i na café-raceru.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.