KTM 450 DR, stává se z Dakaru KTM Cup?

Jan Altner, foto: Jan Altner 10.1.2018

fotka

Celých 107 z celkových 139 startujících motocyklů vyjelo z Mattighofenu. Absolutní převahu mají stroje KTM 450 Dakar Replica, kterých se postavilo na start celkem 86! Ale ani to není konečné číslo, protože dalších 21 strojů startujících pod značkou Husqvarna a GasGas jsou vlastně jen převlečené káteemky. A ani s tím převlečením to není nikterak horké, na přebrandovaných motocyklech je skutečně změněné jen logo a stroje se neliší v ničem, dokonce ani krycí plasty nebyly pozměněny a jsou totožné s originálem.

U Husqvarny je to logické, jedná se totiž o společnost vlastněnou právě továrnou KTM. U fabrického týmu GasGas tato skutečnost mnoho lidí překvapila, ale není to nepochopitelné, protože GasGas nemá v současné době vhodný základ pro tento soutěžní speciál a jeho vývoj by byl velmi drahý. Technický základ stroje překvapivě nevychází ani z motocrossového ani z enduro speciálu KTM 450. Pokud budeme hledat jeho kořeny v produkčních motocykle, najdeme je u KTM 690, ze které převzala 450 DR rám a zavěšeni motoru.

To co tenhle rallye speciál odlišuje od produkčních strojů, jsou například odlišnosti v elektronice a její přípravě pro připojení navigačních systémů. Další rozdíl je v nádržích. Dakar speciál má dvě přední a jednu zadní nádrž. Tyto nádrže jsou na sobě nezávislé a jejich celkový objem je úctyhodných 34 litrů. Čerpání z jednotlivých nádrží si nastavuje řidič manuálně. Pokud se jede v dunách nebo na písečném povrchu, je lepší vyčerpat nejprve přední nádrže a nechat zadní kolo více zatížené plnou zadní nádrží. Další třílitrovou nádrž najdeme pod motorem. Umístěna je v mohutném karbonovém chrániči motoru. Tato nádrž však neslouží pro palivo, ale pro vodu. Je to součást bezpečnostní výbavy jezdce, aby nezůstal v poušti bez tekutin.

Dálkový speciál má s ohledem na dlouhodobé použití ve velkém horku dokonalejší a účinější chlazení oleje. Změn doznal i motor, který má zesílené kartery, převodovku, píst a ojnice. Vše je pozměněno a konstruováno pro delší výdrž. Český tým MRG používá české výfuky RP a dle slov manažera týmu Ervína Krajčoviče, mají tyto výfuky lepší parametry než výfuky Akrapovič, které používá tovární tým. Motor s těmito koncovkami dosahuje vyššího výkonu, a palivová křivka navíc po dosažení maxima neklesá tak pruce.

Další českou vychytávkou jsou brzdové kotouče Goldfren. Tato firma vyvinula speciální směs destiček přímo ušitou na míru materiálu brzdových kotoučů, které poskytuje závodnímu týmu jako komplexní balíček. Tady na Dakaru jsou jejich brzdy k vidění nejen na motocyklech, ale používají je například i kamióny Buggyra. Poslední českou vychytávkou jsou řetězy ČZ Chain, vynikají použitím kvalitních materiálů. Jedná se o ruční práci. Důležitý je i způsob utěsnění „o“ kroužky, díky kterým se zabrání vniknutí nečistot, řetěz vydrží dlouho namazaný a nevytahuje se tolik, jako některé jiné řetězy. Na Dakaru, kde se jede podstatná část soutěže ve velmi jemném písku, jsou tyto vlastnosti obzvláště důležité.

Podvozek White Power ve standardní výbavě je sice speciál pro rallye, ale pokud chcete být konkurenceschopní, je třeba pořídit nejvyšší řadu tlumení opět WhitePower. Přední tlumení má průměru 52mm, zadní tlumič je tříkomorový. Kola mají ráfky z kovaného hliníku a měly by vydržet i cestu po kamenech, ve skalách a v podobných podmínkách. Zesílené a z velmi odolného materiálu jsou i dráty výpletu. Pneumatiky jsou rovněž speciály pro rallye a v podstatě každý den se tady na Dakaru přezouvají. Uvnitř pneumatik není duše ale materiál muse. Jedná se o speciální pěnu, s jejíž pomocí by měl jezdec dojet, i když prorazí nebo píchne pneumatiku.

Za tým MRG startují letos tři motocykly. Dva stroje KTM a jeden stroj Husquarna, ale kromě loga na motoru jsou stroje naprosto totožné. Pokud nedojde k žádné nehodě, mechanik věnuje stroji po návratu z trati přibližně čtyři hodiny času. Napřed celý stroj vyfouká vzduchem a vyčistí. Dokud je stroj teplý, vymění olej a olejový filtr. Následuje vzduchový filtr a přezutí pneumatik. Kompletně odstrojí motorku, sejme plasty i nádrže a zkontroluje všechny mechanické části stroje a dotažení šroubů.

Mechanik Milana Engla, Pavel Bartůněk jede už svůj šestý Dakar. Je radost pozorovat ho při práci. Ráno když vstane, sundá plachtu z motorky, svůj stroj pozdraví a začne si s ní povídat. Je nejen mechanikem, ale i psychologem a svého jezdce. Milana Engela motivuje a povzbuzuje k vyšším výkonům. A když se mu něco na Milanově výkonu nelíbí, nebere si servítky. V jednom z uplynulých ročníků servisoval i dva stroje současně, ale dle svých slov by na to už nikdy znovu nepřistoupil. Sám má terénní motocykly rád a ve volném čase jezdí hobby motocross.

Pokud vás článek navnadil a napadne vás pořídit si stroj KTM 450 Dakar Replica, narazíte na dva problémy. Tento stroj nepatří k nejlevnějším, jeho cena je 26.000,- EUR. Další doplňky v podobě výfuku RP, lepší podvozek WhitePower a navigace vás připraví o dalších přibližně 14.000,- EUR. Větší problém však je, že to várna KTM vyrobí za rok přibližně 70 kusů těchto strojů a velmi pečlivě si vybírá komu stroj prodá.

 reklama

Videa

Instagram



Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.