Newsletter
Připravujeme
Jan Altner, foto: Jan Altner 11.1.2018
Ikona velké většiny motorkářů, řada cestovních endur GS, letos dostala přírůstek v podobě lehkého jednoválcového stroje. Od srovnatelné konkurence se liší nejen legendární siluetou řady GS, ale také netradičně umístěným jednoválcovým motorem, který je nakloněný dozadu s výfukovým svodem směřujícím přímo ke koncovce.
K nasazení maloobjemové kategorie měl bavorský výrobce hned několik podstatných důvodů. Asijské trhy jsou postavené především na malých motocyklech, což je dáno nejen menším vzrůstem asijských motorkářů, silným dopravním provozem nebo slabší kupní silou, ale i restrikcemi pro stroje s objemem přes 500 ccm. Tento trh je každopádně velmi zajímavý a prodej motocyklů prodaných v Asii silně předčí evropský trh. Dalším podstatným důvodem příchodu maloobjemových motocyklů jsou začínající motorkáři
Zatímco dřív jste si udělali řidičák na motocykl a jezdili na jakémkoli stroji, dnes se k velkým motocyklům můsíte propracovat postupně přes stroje s menším objemem, respektive s menším výkonem, a tady nemělo BMW začínajícím motorkářům co nabídnout. Dokonce i skútry BMW začínají na objemech 600 ccm. Takže začínající motorkáři museli sáhnout po jiné značce a když s ní byli spokojeni, tak u ní často zůstávají a rostou s ní dál, přestože od mala pokukovali po tátově géesu.
Proto přišlo BMW tuto sezónzu s naháčem G 310 R a nyní přichází s cestovním endurkem G 310 GS. Nový motocykl je tudíž novým vstupním modelem do světa gées, kterým vévodí skvělé R 1200 GS, což je fenomén nejen mezi stroji BMW, ale i mezi motocykly obecně. Vzhledem k tomu pro koho je stroj určený, byl zcela jistě velký tlak na cenu malého géesa a tudíž výroba tohoto stroje od počátku směřovala do Asie, konkrétněji do Indie. Celkově působí motocykl slušným dojmem, mnoho detailů je skvěle promyšlených, ale některé drobnosti jsou jaksi nedotažené. BMW není první, kdo se pustil touto cestou levné výroby v Asii a přestože si hlídá kvalitu výroby, je znát střet dvou odlišných světů. Ale o tom by mohli vyprávět i další výrobci, kteří se vydali touto cestou.
Motocykl svou siluetou a hlavně typickým zobákem nezapře rodinu GS, ale působí o dost lehčím dojmem než větší sourozenci. Stroj se naštěstí nezcvrknul do velikosti pitbiku, naopak výškou působí dospěle, ale je velmi štíhlý a už při manipulaci na místě oceníte velmi nízkou hmotnost. Základem konstrukce je trubkový štíhlý rám, v němž je usazen malý jednoválcový motor. Pozice za řidítky je vzpřímená a velmi pohodlná, při jízdě v terénu ve stoje si však umím představit, žy by řidítka mohly být ještě vyšší.
Na motocyklu jsou použity úplně nové ovládací prvky a nejen že dobře vypadají, ale i provedení působí solidním dojmem. Monochromatickému dispeji dominují stupnice otáčkoměru a velké číslice zobrazující aktuální rychlost. Na displeji je dále zobrazen zařazený rychlostní stupeň, aktuální čas a množství paliva v nádrži. Přímo pod displejem se nachází tlačítko přepínání mezi zobrazením najetých denních/celkových kilometrů, průměrnou rychlostí, průměrnou spotřebou, teplotou motoru a předpokládaným dojezdem na aktuální množstbí paliva. To že není toto tlačítko na řidítku, ale přímo vedle displeje je jedinou slabinou v jinak výborné ergonomii ovládání.
Velkou pochvalu si zaslouží možnost vypnutí ABS, tlačítkem na levém řidítku. Aby nedošlo k vypnutí ABS omylem, je potřeba podržet tlačítko cca 4 vteřiny. Vypnout i zapnout systém ABS je možné i za jízdy a pozitivní je, že pokud se budete trápit v terénu a chcípne vám motor, znovu nastartujete a ABS zůstane nadále vypnuté (respektive ve stavu v jakém bylo před vypnutím motoru). Vypnuté ABS vám navíc signalizuje kontrolka, takže máte absolutní přehled o deaktivaci systému.
Zrcátka jsou dobře přehledná i polohovatelná. Dálkové i potkávací světlo svítí dobře, ale díky měkké přední vidlici s dlouhým zdvihem se výrazně mění výška světelného kužele v návaznosti na to, zda zrovna akcelerujete nebo brzdíte. Plexištítek je malý, ale svou funkci plní slušně. Sedlo je pohodlné a dobře tvarované, takže přirozeně fixuje polohu jezdce a nemáte tendenci skouzávat po sedle dozadu. Při objednání motocyklu si můžete vybrat ze tří výšek sedla 820/835/850 mm. Na sedlo navazující nosič a držák kufru je velmi praktický a určitě potěší, že je součástí standardní výbavy.
Nový jednoválcový kapalinou chlazený motor je na první pohled atypický díky otočenému válci, který je nejen nakloněný dozadu, ale i výfuk ústí z válce směrem k zadnímu kolu. Díky této konstrukci je motor umístěn nízko a snižuje tak těžiště celého stroje, jak jsme ostatně zvyklí z velkých gées. BMW se pyšní nízkou spotřebou a plní i normu Euro 4. Agregát o objemu 313 ccm disponuje výkonem 25 kW (32 koní). Vibrace motoru jsou vzhledem k jednoválci zanedbatelné, více se projevují až ve vyšších otáčkách. Řazení je přesné a vzhldem k výkonu motoru i dobře odstupňované. Jak chladič, tak motor jsou chráněny plastovými kryty. Odpružení má vyšší zdvihy než u verze G310R a zvlášť při jízdě v terénu je znát i větší přední devatenáctipalcové kolo a obrácená upside-down vidlice. Podvozek je hodně měkký a předurčený spíš pro pohodlí než sportovní nebo offroadovou jízdu. Brzdy nejsou nijak zvlášť jedovaté a pro intenzivnější zpomalení je nutné vyvinout na brzdovou páčku poměrně velkou sílu.
Důležité nejsou jen parametry, ale především jízda. Hned po prvním rozjezdu zkušenějšího motorkáře ubezpečí motor o tom, že se nejedná o ostré enduro, ale o motorku pro začátečníka. Motor má tak trošku gumový charakter a s klidem zapomeňte na vrknutí, které by vás vystřelilo ze zatáčky. Na druhou stranu právě nezáludnost motoru a jeho elasticitu v celém spektru otáček ocení začátečník, který se nemusí bát zbrklé manipulace s plynem, kterou mu stroj bez pochyby odpustí. Pokud se však chcete povozit svižně, soustřeďte se na správné řazení a držte motor v maximálních otáčkách. Pak jistě zjistíte, že pro hodně zábavy může stačit i 25 kW. Zvlášť když je to podpořeno příjemným podvozkem a nízkou váhou.
Motocykl velmi příjemně překvapil tím, jak skvěle je ovladatelný a výborně reaguje na změnu směru jízdy. Pochvalu si zaslouží i pneu Metzeler Tourance, které měly i na vlhké a chladné silnici výborný grip. V chladném a navlhlém počasí jsem na třistadesítce najezdil dost kilometrů po městě i po zatáčkovitých okreskách a musím přiznat, že mě hodně bavilo. Díky nízké váze bylo i přes výkonový handicap neskutečně rychlé v zatáčkách a s hravostí štěněte se proplétalo městským provozem.
Vždy je celo vylepšovat a umím si představit kvalitnější odpružení nebo brzdy, ale ty zkrátka odpovídají ceně a tomu, pro koho je motocykl určen. Nehledejte v G310GS ostré enduro nebo motorku na které procestujete vzdálené země. Pokud však hledáte motorku pro začátečníka nebo křehkou motorkářku, tenhle stroj vás nezklame a můžete se na něm dost naučit. Pokud pořídí majitelé velkých GS tuhle „hračku“ svým partnerkám či dětem, myslím, že ji sami rádi vytáhnou kolem komína nebo na nákup do města.