Motodenik.cz - Dakar na čtyřkolkách – Yamahy i vlastní speciály

Dakar na čtyřkolkách – Yamahy i vlastní speciály

Jan Altner, foto: Jan Altner 14.1.2018

fotka

Kategorii čtyřkolek není na Dakaru tak početně zastoupena jako motocykly. Na startovní listině je přihlášeno 49 jezdců. Čtyřkolky jsou rozděleny do dvou kategorií, první skupinu tvoří stroje s náhonem pouze jedné nápravy a s objemem motoru do 750 ccm, kde velká část závodníků sáhla po oosvědčeném speciálu – Yamaze Raptor 700. Druhou část pak tvoří stroje s náhonem všech čtyř kol. Ten vám sice pomůže vyhrabat se z problémů, pokud někde zapadnete, ale také je spojený s výrazným nárůstem váhy, cca o 100 kg. Systém náhonu všech čtyř kol vám sebere i část výkonu a naprosto drtivou část trati stejně pojedete jen s náhonem zadní nápravy. Další podstatnou výhodou zadokolek je fakt, že jsou po technické stránce mnohem jednodušší a logicky míň poruchové.

S první čtyřkolkou stáje MRG startuje Olga Roučková. Opět se jedná o stroj s náhonem zadní nápravy. Produkční Yamaha YFM700 doznala několik úprav, s kterými radil dakarský veterán Pepa Macháček. Pryč musela přední ramena, která nahradila širší a odolnější rovněž od Yamahy. V návaznosti na rozšíření přední části byla rozšířena i osa zadní nápravy, protože tento stroj nemá zadní ramena, ale kyvnou vidlici. Došlo i na kompletní výměnu tlumení. Na osvědčeném motoru nebylo třeba měnit nic. Aby měla čtyřkolka na dlouhé etapy dost paliva, přibyly boční nádrže připevněné k nášlapům, které proto musely být rovněž zvětšeny. Ollie Roučková letos absolvuje svůj první Dakar a zatím si vede dobře. V plánu je dojet a nasbírat maximum zkušeností. Obě čtyřkolky stáje MRG disponují pouze jednou poháněnou nápravu, ale takových strojů je ve startovním poli většina. Největším rozdílem mezi oběma stroji je v podvozkovém řešení zadní nápravy.

Na startu najdete i několik hodně upravených speciálů, jedním z nich je stroj Tomáše Kubieny z týmu MRG. Tomášův stroj startuje pod značkou Hawk, která většině lidí moc neřekne, proto jsem se rozhodl zjistit víc. Zeptal jsem se Tomáše co je vlastně Hawk za značku a kde se vyrábí. Tomáš si bere láhev vody a jdeme si sednout – prý to bude delší povídání. Tomáše lákal Dakar už před mnoha lety, ale žádná čtyřkolka ho nepřesvědčila svou dokonalostí a rozhodl se postavit si vlastní stroj. Pokud něco Tomáše baví víc než ježdění, tak je to právě stavění stroje.

Základ nově stavěné čtyřkolky tvořily hned od počátku rám a ramena z Polarisu. Protože v písku potřebujete hodně výkonu, rozhodl se použít motor ze silničního motocyklu Suzuki 1000SV. Na rámu i ramenech zpevnil exponovaná místa a vše fungovalo skvěle. Čtyřkolka lítala 190 km/h! Po pár testech se začal chystat na Dakar, jenže pořadatelé změnili regule a omezili objem na 900 ccm. Tomáš se rozhodl předělat zdvihy válců a objem snížil z 1000 na 900 ccm. Nějakou dobu testoval a než se znovu přihlásil na Dakar, pořadatelé opět změnili pravidla a snížili maximální objem motoru této kategorie na 750 ccm. To už bylo jako zlý sen a Tomáš čtyřkolku odstavil úplně a rok na ní nesáhl.

Jenže mu to nedalo a po roce už začal realizovat nový plán s použitím motoru z motocyklu KTM 690. Ze stroje KTM použil i veškerou elektroniku. Se základem stroje byl spokojený, takže základ od Polarisu zůstal nezměněn. Když konečně přišlo rozhodnutí přihlásit se na Dakar, narazil na další problém. Pořadatelé v kategorii čtyřkolek příliš nefandí stavbám a jednou z podmínek je, že se musí jednat o produkční stroj, který si může koupit každý a startovat s ním na Dakaru. Nakonec Tomáš našel řešení i na to. Vytvořil technickou dokumentaci ke stroji, pořídil webové stránky a stroj začal nabízet k prodeji za 28900,- EUR. Když mi to vypráví, šibalsky se směje a dodává, že se modlil, aby se nenašel někdo, kdo by si stroj objednal, naštěstí se tak nestalo. Po splnění všech podmínek se přihlásil na Dakar 2017. Se strojem byl spokojený a pohyboval se ve startovním poli hodně vysoko. V polovině soutěže ho však vyřadila elektronika. Tomáš se poučil a po svém si předělal i elektroniku.

Dle jeho vlastních slov by do závodního stroje produkční elektroniku znovu nedal, protože je zbytečně komplikovaná. Pokud se produkční elektronice něco nezdá, přepne vám stroj do nouzového režimu nebo ho odstaví úplně. Závodník si musí sám rozhodnout o tom kdy zapnout nebo vypnout motor, případně kdy ho bude šetřit. Na letošní ročník znovu připravil několik vylepšení a hlavně předělal elektroniku. Je to stále jen technika a stát se může cokoli.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.