Technika a vybavení po Dakaru

Jan Altner, foto: Jan Altner 25.1.2018

fotka

Po závodu už je možné bilancovat stav techniky. Díky možnosti sledovat rallye uvnitř týmu MRG mám celkem dobý přehled o tom, jaký servis na technice probíhá. Za tým odstartovaly dvě čtyřkolky a tři motocykly.

Motocykly KTM 450 DR/ Husqvarna 450 RR

Všechny tři motocykly fungují výborně. Drobné potíže byly pouze se strojem Milana Engela, který vykazoval vyšší spotřebu. To je s ohledem na dojezd stroje problém. Mechanici vyměnili vstřikovací jednotku a problém zmizel. Při jedné z etap Milanovi praskl šroub podsedlového rámu. U všech motocyklů došlo k problémům s tlumením, z kterého unikala kapalina. Při podobném zatíženi se však nejedná se o nic neobvyklého, ale pouze o spotřební záležitost. Vše vyřešila repase tlumičů, kterou provedly na místě mechanici továrního KTM týmu. Pouze Honza Veselý jedoucí v Kategorii Malles moto si musel repasi provést sám, což také udělal.

Pády patří u motocyklů k denní rutině, a proto se nevyhnuly ani našim jezdcům. Většinou se jednalo o lehčí pády a došlo k drobným odřeninám a menším mechanickým pádům. V jedenácté etapě měl však Tomáš Engel zásadní pád. Do té chvíle nejlepší český jezdec strávil noc v nemocnici, ale druhý den byl naštěstí propuštěn. Stroj zatím nikdo z týmu neviděl, ale podle předběžných zpráv je značně poškozen. Další dva motocykly pokračují na Dakaru dál.

Čtyřkolka Hawk

První odstoupila čtyřkolka Hawk Tomáše Kubieny (s kterou jsme vás seznámili v článku - odkaz). Stroji upadla nejprve ve druhé etapě objímka lambda sondy. Stalo se tak hned v druhé etapě. Ano – upadla skutečně jen objímka, protože lambda sondu stroj nemá nasazenou. Ta se nasazuje jen pokud se ladí motor, aby byly k dispozici data o spalování. Tomáš sice pocítil ztrátu výkonu, ale nebyla to fatální závada. Nepříjemné bylo, že horké výfukové plyny unikající otvorem po objímce, pálily jezdce znatelně do pravé nohy a navíc hrozilo riziko požáru čtyřkolky nebo poškození elektrických rozvodů, která vedou v blízkosti svodu výfuku. Čtyřkolka naštěstí dorazila do cíle druhé etapy a tým dokázal vše opravit a připravit stroj na další pokračování.

V další třetí etapě však zastavila stroj porucha motoru. Zatím se nedá blíže specifikovat, protože stroj z trati sice pořadatelé odvezli, ale týmu bude předán zpět až po jeho navrácení do Evropy. O poruše můžeme zatím jen spekulovat, ale podle manažera týmu je chyba, že byl použit sice vyzkoušený, ale repasovaný motor. Osobně si myslím, že možné problémy přináší vlastní konstrukce stroje. Nemám na mysli, že by byl stroj špatně navržen. Naopak, stroj má skvělé jízdní vlastnosti a fungoval výborně. Problém vidím spíše v tom, že vyrobíte-li jeden kus stroje, nikdy jej nemáte možnost otestovat tak, jako fabrika, která před samotnou výrobou postaví několik prototypů a s každým z nich najezdí tisíce hodin a kilometrů.

Čtyřkolka Yamaha YFM700

U tohoto stroje zatím nedošlo k žádné závažné poruše. Na stroji Ollie Roučkové je řádně prováděn údržbový servis. Kromě pravidelných výměn oleje, filtrů, pneumatik a řetězu, byla vyměněna například i ložiska v kolech. Došlo také k výměně tlumičů, které už nepracovali tak, jako na začátku rallye. To je všechno je jen prevence, která je vzhledem k extrémnímu zatížení nezbytná. V desáté etapě, se Ollie nevyhnula stromku a následnému kotrmelci (míněno doslovně). Naštěstí nedošlo k žádnému zranění a ani k poškození, díky kterému by nebylo možné pokračovat v etapě. Byla však poškozena věž s navigačními systémy a roadbookem. Ollie si naštěstí poradila, nezabloudila a dorazila do cíle.

Vybavení jezdců

Boty helmy a rukavice si řeší každý jezdec sám podle svých preferencí. Oblečení dodávání už tradičně firma PSI, největší český výrobce moto oblečení. Jak nám potvrdila Monika Hubíková z firmy PSI, nároky na oblečení jsou vysoké. Podstatná je pochopitelně nízká váha oblečení a pro pasivní bezpečnost jezdce je důležité pohodlí a to, aby oblečení neomezovalo závodníky v pohybu. Oblečení musí chránit jezdce před chladem (v bolívijských horách) padaly teploty až k nule) a zároveň je nutná možnost odvětrání oblečení při vysokých teplotách (V Argentině nebyly výjimkou teploty přes 40 stupňů celsia). Oblečení je šité každému závodníkovi na míru a je individuálně upraveno dle jeho požadavků, jako je například chránič krku nebo způsob upevnění camelbagu. Individuálně je dle požadavku jezdců řešena i velikost kapes a jejich umístění. Loga sponzorů a partnerů sítě jsou nanesena přímo na textilní materiál technologií sublimace, takže nemusí být na materiál nic dalšího nalepeno nebo přišito.

Monika Hubíková nám potvrdila, že toto je už třetí generace oblečení, kterou vybavují tým MRG na Dakar. Každá nová generace je zatím nejlehčí a nejpropracovanější, protože vychází ze zkušeností samotných jezdců. Letošní oblečení prošlo náročným testem Dakaru a všichni jezdci týmu MRG byli s jeho použitím spokojeni. V podstatě všichni jej vyzkoušeli i v několika pádech a i při této zkoušce obstálo. Testování oblečení v takto extrémních podmínkách si pochvaluje i Libor Hubík z firmy PSI, protože podle něj čtrnácti denní použití vybavení na Dakaru odpovídá i několika sezónám u běžného motorkáře.

Tým se snaží zásobovat sociální sítě videi z Dakaru a měl připraveny akční sportovní kamery a spoustu držáků pro zajímavá umístění na závodních strojích, ale promotér soutěže zakazuje jejich umístění na strojích během soutěže, takže zůstalo u jejich použití pouze během tréninků a mimo soutěže.

Doprovodná vozidla

Celá soutěž je náročná i pro doprovodná vozidla. Toyota Landcruiser, prokázala během celého Dakaru výjimečné schopnosti v terénu a obrovskou odolnost. Ve voze jsme denně najezdili stovky kikometrů. Jediným problémem bylo, že nám opakovaně „padala“ do nouzového režimu. Problémy začaly v Bolívii a byly způsobeny nekvalitní palivem a nadmořskou výškou téměř 5000 metrů nad mořem, v které jsme se pohybovali. Na podobné podmínky se v naší kotlině dost dobře připravit nedá. Stejným problém se opakoval i u asistenčních dodávek Mercedes Sprinter. Tým byl naštěstí připraven a měl s sebou diagnostiku. Několikrát bylo třeba „napíchnout“ řídící jednotky, vymazat z nich chyby a pokračovat dál.

Kvůli nadmořské výšce a vyššímu tlaku se trápili i někteří členové týmu a vyšší tlak nepřežily ani dva přenosné presovače na kávu v našich vozech. U asistenčních dodávek také došlo k několik defektům. Dodávky jsou přetížené, takže v důsledku značně nahuštěných pneumatik došlo několikrát i k roztržení pneumatik. Členové týmu jsou naštěstí ostřílení řidiči a vše se obešlo bez dalších následků.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.