Nová Jawa OHC Special na výstavě Motocykl 2018

Filip Tichý, foto: Jan Altner 1.3.2018

fotka

Na první pohled krásná replika staré závodní Jawy, kterou se Týnec hlásí k dědictví slavných závodnických dob. Podrobnější druhý pohled je ale smutnější, týnecký přínos je pouze povedená dolní kapotáž a nálepka na nádrži, jinak je motocykl komplet navržený a vyrobený v Číně.

Po loňském úspěšném debutu Jawy 350 OHC (viz náš jarní redakční test), která je téměř kompletně vyráběná v Číně značkou Shineray podle designového návrhu z Týnce, se do nabídky přidala novinka Special. Základem je opět čínský model Shineray XY400, který je do českého designu upravený stříbrnou dolní částí kapotáže.

Výsledkem je líbivá motorka ve stylu závodního speciálu sedmdesátých let, která i přes plně čínský základ díky barevné kombinaci úspěšně připomíná staré sportovní jawy. Čtyřdobý jednoválec SOHC o objemu 397,2 ccm plní normu Euro 4 a je naladěný na maximální výkon: 20,4 kW a točivý moment 30,6 Nm.

Motocykl je vybavený systémem ABS, který je v EU od letoška povinný pro všechny motocykly nad 120 ccm. Díky kapotáži a nízko posazeným řídítkám by tak mohla slibovaná maximální rychlost ještě o 10 km/h překročit povolené tuzemské dálniční maximum.

Motocykl se od předchozí klasické verze liší úplně jiným posazem, který připomíná závodní jezdce. Sportovnějšímu pojetí odpovídá i silnější přední vidlice, menší přední kolo 18 palců, robustnější zavěšení zadního kola a čtyřpístkový brzdič vepředu. Na zadní kolo se místo bubnové brzdy nastěhovala kotoučová brzda.

I letos se jawě podařilo udržet hodně atraktivní cenu 120 tisíc korun, v zahraničí se přitom téměř identický stroj bez dolní kapotáže pod jinými značkami prodává většinou o 20 tisíc dráž. Jak jsem již zmínil v úvodu, na tuto motorku se můžeme dívat dvěma pohledy - smutné oko si povzdechne nad tím, že Jawa kvůli stále přísnějším předpisům a homologačním omezením už asi nikdy nedokáže uvést na trh konkurenceschopnou ryze českou motorku, přestože už pro tento účel ze státní kasy načerpala desítky milionů dotací. Optimistický pohled ale říká, že je dobře, že alespoň značka žije a fabrice se docela dobře daří využívat čínský základ a navázat ho na slavnou českou motorcyklovou historii.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.