Procházka Motosalonem 2018, slavné značky a elektropohon

Filip Tichý, foto: Jan Altner 9.3.2018

fotka

Všechny hlavní značky pod jednou střechou, to letos nabízí výstava Motosalon v Brně. Vlastně více než po d jedou střechou! Zatímco ještě před pár lety se celý Motosalon vešel do jednoho pavilonu, letos už obsadí dva pavilony P a F.

Nejsledovanější novinkou letošní výstavy byly podle očekávání první velký tříkolový motocykl, devítistovka Yamaha Niken. Yamaha už několik let zkoušela zavěšení dvou předních kol ve skútru Tricity, pro velkou motorku ale používá úplně jinou konstrukci předního zavěšení se dvoujitou vidlicí vedenou na vnějších stranách kol. Ramena umožňují vychýlení s celkovým náklonem motocyklu v zatáčce až 45°. Zadní část a řadový tříválec 847 ccm s výkonem přes 100 koní s vyvažovací hřídelí poskytl cestovní model Yamaha MT-09.

Hned u vstupu do největší haly P čeká ikona mezi obří cesťáky, šestiválcová osmnáctistovka Honda Gold Wing. Letošní model se kromě motoru téměř nepodobá svém slavnému předchůdci. Odlehčení o neuvěřitelných 48 kilo se projevilo i na sportovnějším výrazu. Motocykl dostal nový podvozek, upravený motor s přidanou šestou rychlostí a digitální přístrojovku místo záplavy tlačítek u předchůdce. Očekávaný naháč CB1000 bohužel na výstavu kvůli opoždění výroby nedorazil, místo něj se prezentovala další novinka Africu Adventure Sports, upravená pro dlouhé expedice mimo civizaci.

Harley-Davidson představil dva nové motocykly z řady Sportster - Iron 1200 a Forty-Eight Special, vedle nich se ukázaly přestavby z dealerské soutěže přestaveb dealerů Battle of the Kings. Čtvrtečním lákadlem byla tiskovka regionálního zastoupení s vyhlášením výsledků i s představením plánů letošních světových oslav 115. výroční značky, které proběhnou v Milwaukee a v Praze.

Pražské zastoupení, už tuto soutěž několikrát vyhrálo, letos postavilo zajímavý „bojový“ speciál. Stroj ve stylu armádních obrněných vozidel vznikl jako poděkování a poklona profesionálním vojákům nasazeným na zahraničních misích. Na stánku byl k vidění také ambasador značky Honza Toužimský, který většinu koncertů své skupiny Arakain objíždí už pátou sezónu právě na Haryku.

Světovou premiéru si na Motosalonu oslavil elektrický E-Pionýr ostravské firmy Motoscoot. Na základu jednoduchého čtyřtaktního mopedu New Pionýr s tvary historické Jawy 50, vyráběného pro tuto firmu v Číně, zkonstruoval Pavel Brída zajímavý elekrický stroj. Pohonnou jednotku tvoří letecký elektromotor motor s původním výkonem 30 kW, který je snížený regulátorem na maximum 6 kW. Maximální rychlost je až 100 km/h a dojezd cca 80 - 100 km podle kapacity lithiové baterie.

Velký elektrický skútr pro český trh uvedla také značka BMW, ovšem její maxiskútr BMW C evolution s dojezdem až 160 kilometrů a výkonem 48 koní patří v porovnání s mopedem Pionýr mezi velké cestovní koráby. Elektromotor a hlavně bateriový systém sdílený s automobily BMW i3 a i8 jsou vodou chlazené a dokážou na zadní kolo poslat maximální točivý moment 72 Nm. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 130 km-h. K dispozici je i ve variantě s nižší kapacitou akumulátoru, která díky mezeře v předpisech umožňuje řízení skútru s řidičským oprávněním na osobní automobil.

Další premiéru na českém trhu má na výstavě značka elektrických silničních motorek Energica. Nejsilnější model Energica Ego s výkonem 107kW (145 hp) točí od 4900 do 10500 otáček, točivý moment 200 Nm nabídne od rozběhu do 4700 otáček. Díky tomu zrychluje z 0 na 100 km/h za 3 sekundy, maximální rychlost je 240 km/h své kvality už projevila i v řadě silničních závodů. Energica Ego nemá spojku ani převodovku, vše se reguluje elektrickým systémem, je také vybaven parkovacím asistentem s nízkou rychlostí pro jednodušší parkování a manévrování.

Další nejhledanější motorka na celé výstavě bude nová Ducati Panigale V4. Superbike se čtyřválcovým véčkovým motorem odvozeným ze speciálů z MotoGP má suchou hmotnost pouhých 175 kilogramů. Jedenáctistovka je nabitá novými technologiemi a díky tomu umí točit až 14 tisíc otáček za minutu. V expozici Ducati ale najdeme také novou Multistradu 1260, kterou jsme měli možnost během zimy již prohnat krátkým redakčním testem

Velká část návštěvníků na výstavu míří s cílem osahat si novou verzi cestovního endura Benelli TRK 502 X. Zatímco známé evropské značky své cestovní stroje postupně vylepšily o nejluxusnější technologie a výbavu a posílily výkony přes 150 koní, italsko-čínský výrobce Benelli láká část zájemců díky dvouválcové pětistovce za 170 tisíc, které přitom i s výkonem necelých padesát koní nabídne při praktickém cestování skoro stejnou službu.

Romet, Brixton, Mash... na výstavě se objevuje několik modelů od 125 do 400 ccm, většinou od čínského koncernu Shineray, které si můžete koupit pod různými značkami dovozců do Evropy. Základ je většinou stále stejný, čtyřdobý motor odvozený od osvědčených japonských modelů, doplněný o elektronické vstřikování. Evropský dovozce si pak nechá navrhnout vlastní barvy a zvolí kvalitu komponent. A nový Romet/Mash/Rieju jsou na světě.

Mezi pravověrné zastánce nezničitelné tradice na Motosalonu patří ruská značka Ural. Na konstrukčním základě poválečných BMW, které si vítězové války v rámci reparací odvezli z Německa, se vyrábí nádherné stroje s plochými dvouválci doplněné většinou sajdkárami. I zde už ale najdete elektronické vstřikování a ABS, kvalita výroby navíc za posledních deset let raketově vylepšila a tyto stroje jsou stále populárnější i v USA.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.