BMW R1250RT a R1250GS, až 150 koní díky VVT

Filip Tichý 22.3.2018

fotka

Po silnicích už se prohání prototypy nového modelu RT a na podzim bychom se v Kolíně nebo Miláně měli dočkat nového modelu. A hlavně nového motoru, který se objeví i v cestovním enduru GS. Konkurence totiž německému výrobci pořádně utekla v oblasti maximálního výkonu, na 160 koní pod kapotami Ducati či KTM je zkrátka současných 125 koní od BMW málo.

Co na tom, že 125 koní na silnici bohatě stačí pro 99 procent jezdců, navíc když je máte pod plynem připravené skoro pořád, nejen ve výkonové špičce. Zájemci o mašinu s cenovkou atakující půl milionu korun zkrátka koukají i po číslech a maximální výkon je hodně sledovanou veličinou. BMW se přitom před pár lety díky částečnému kapalinovému chlazení hlav válců a tím i vyšší kompresi dostalo na výkonové maximum. Další cesta podle polooficiálních vyjádření výrobce povede přes navýšení zdvihového objemu a variabilní časování ventilů.

Na neoficiálních snímcích testovacího prototypu nové verze BMW R1200RT, který se od běžného modelu liší vlastně jen nepatrnou změnou světlometu, jinou přístrojovkou a kufříkem dataloggingu na nosiči, jsou vidět také nové kryty hlav válců. Motor se liší jiným úhlem výstupu výfuků, ostatní prvky motoru vypadají shodně se stávající generací.

Systém VVT už nějakou dobu vyvíjí a nabízí úpravce Alpha Racing, který díky VVT dokáže ze stávající kapacity motoru 1170 ccm vytáhnout až 144 koní. Můžeme se jen dohadovat, do jaké míry se na konstrukci a vývoji podílí konstruktéři BMW. S navýšením objemu motoru na 1250 ccm by pak mohl maximální výkon dosáhnout až 150 koní, VVT přitom umožní také přesnější programování motoru a plnění emisní normy Euro 5, která začne platit již za pár let. Vyšší výkon totiž už lze dosáhnout pouze navyšováním maximálních otáček, které ale vyžadují úplně jiné časování ventilů než nižší otáčky.

V motocyklové oblasti už VVT využívá Kawasaki, Ducati a Suzuki, většinou s hydraulickým řešení posunu vačky podle tlaku oleje, Suzuki pak má vlastní systém využívající odstředivé síly. BMW přitom má bohaté zkušenosti s VVT z automobilové divize, kde se její řešení nazývá Valvetronic a dokáže místo otáček reagovat na rukojeť plynu – a dokonce se obejdou bez škrticích klapek. A právě takové řešení se předvedlo již před dvěma lety na výstavě v Kolíně nad Rýnem na stánku Alpha Racing…

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.