Kymco iONEX, elektroskútr s dojezdem až 200 km

Filip Tichý, foto: Kymco 23.3.2018

fotka

Tchajwanský výrobce spouští velkou elektrickou revoluci a představil první z řady 10 slíbených elektrických modelů pro následující tři roky. A s ním také docela povedený systém výměnných akumulátorů s jedním napevno vestavěným akumulátorem. Kymco tak ostře zaútočilo na budoucí trh s dobíjecí infrastrukturou, protože výrobce, kterému se podaří vybudovat základní síť, má šanci nastavit standard a do značné ovládnout trh a určovat další vývoj.

Stejně jako BMW se svým maxiskútrem C-Evolution nebo slíbeným cruiserem od Harley-Davidson se zavedené značky snaží si pojistit budoucnost a následovat příklad průkopníka, značky Tesla. Kymco oznámilo plán v následujících třech letech představit 10 elektrických motocyklů a skútrů a prodat 500 000 strojů. A prvním modelem je skútr iONEX.

Kymco iONEX konstrukčně a designově vychází z modelu Kymco Like II, tedy tradičních tvarů i tradiční konstrukce. Skútr ale má zvýšenou podlážku, pod kterou jsou umístěny dvě výsuvné pětikilové baterie. To snižuje těžiště a zlepšuje jízdní vlastnosti, obě baterie jsou navíc vybaveny chytrým madlem a lze vyjmout obě jednou rukou. Třetí baterie je pak napevno vestavěná před zadním kolem a systém ji udržuje neustále nabitou.

I když tak vyjmete obě dolní baterie a necháte je v nabíječce, stále ještě máte k dispozici minimální dojezd kolem 10-20 km na přejetí k jiné nabíjecí stanici s možností okamžité výměny akumulátorů za nabité. Navíc pokud byste se chystali na delší výlet mimo město, lze do zavazadlového prostoru pod sedlem uložit další tři baterie a prodloužit tak dojezd na celkových 200 km. Pokud jezdíte po městě, máte k dispozici velký podsedlový prostor, který dosavadní elektrické skútry obvykle obětují pro baterie.

Skútr lze samozřejmě dobíjet i připojením kabelem do zásuvky, nebo si můžete odnést baterie (5 kg jedna baterie) domů a odložit je do nabíjecího stojanu. Kymco ale připravuje síť výměnných stanic, kde si baterie vyměníte za nabité. K tomu by měla podporována další síť partnerských prodejen, servisů, kaváren a podobně, kde vám baterii zhruba za hodinu nabijí. Taková infrastruktura, která by majiteli skútru umožnila zajet do města, nechat baterie nabíjet v jednom obchodě, objet si další záležitosti v centru na schovaný výkon ve statické baterii, a pak si vyzvednout nabité baterie a odjet zase domů za město, už vypadá docela životaschopně.

Bohužel celý plán má zásadní podmínku – sehnat obrovskou investici do začátku a vybudovat infrastrukturu. Až pak ji začnou lidé používat a kupovat skútry, nikoli naopak. Na to narazila třeba jiná tchajwanská značka s podobným konceptem výměnných baterií a skútrů Gogoro, která sice uspěla na domácí půdě, ale nepovedla se expanze do světa, která by konečně zajistila snížení výrobních nákladů díky velkým sériím. Diskutabilní je také plán značky Kymco oslovit s žádostí o podporu vlády v 20 zemích, který záleží na aktuálních politických náladách, jež elektrický pohon v řadě "zelených" zemích už nepodporují tak nadšeně.

Video

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.