Elektrický trialový speciál Yamaha TY-E

Filip Tichý, foto: Yamaha 26.3.2018

fotka

Kdyby se vyplnily všechny předpovědi o rozvoji elektromobility z přelomu tisíciletí, asi bychom už dnes spalovací motor na silnicích vůbec nepotkali. Jenže od té doby se stále nepodařilo přijít s lepší hustotou energie ve hmotě, než jako nabízí kombinace uhlíku, kovu a lithiového elektrolytu, známá jako Li-ion baterie. A to je pro praktické použití stále málo.

Přesto existuje řada oblastí, kde elektropohon má smysl, a jedním z nich by mohly být sportovní trialové motocykly. A paradoxně právě díky tomu, co je označováno jako nevýhoda elektrického pohonu – kvůli hmotnosti. Nový soutěžní stroj Yamaha TY-E totiž váží méně než 70 kg, a to je zhruba o 10 kg méně než srovnatelné trialy se spalovacím motorem. To by v kategorii, kde se hraje o každý kilogram, mohlo znamenat úspěch.

Yamaha novým strojem chce startovat v šampionátu FIM Trial-E Cup 2018 a podle ohlasu veřejnosti následně zváží sériovou výrobu. Speciál je vybavený vysokootáčkovým asynchronním elektromotorem, který přenáší výkon na řetěz a zadní kolo pomocí hydraulické spojky. Bez té se totiž závodní jezdci neobejdou, velká část trialových výskoků a přejezdů totiž vychází ze spojky a využití setrvačného momentu roztočeného motoru. Karbonový rám modelu TY-E umožňuje uložení baterií doprostřed těžiště a přispívá k celkové hmotnosti pod 70 kg.

Yamaha TY-E bude letos startovat ve dvou letních závodech FIM Trial-E Cup, ve Francii a v Belgii. Za řídítky bude stát Kenichi Kuroyama. Bude zajímavé sledovat, jak Yamaha s tímto nápadem uspěje. Její předchozí pokus o vstup na trh elektrických vozidel se příliš neujal, malý elektroskútr EC03 představený již v roce 2010 totiž se totiž nikdy nedostal na zahraniční trhy a slouží jen jako prostředek pro krátké vzdálenosti v Japonsku.

Video

 reklama

Videa

Instagram

 reklama

Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.