Motodenik.cz - Piaggio Medley S125ie ABS, dobře namíchaný italský koktejl se nebojí ani zimy

Piaggio Medley S125ie ABS, dobře namíchaný italský koktejl se nebojí ani zimy

Filip Tichý, foto: Jan Altner 29.3.2018

fotka

Poslední verze modelu Piaggio Medley S125ie ABS se kromě léta osvědčila i v náročném zimním testu a ukázala hlavně své praktické vlastnosti. Za svoji vcelku příznivou cenu osmdesáti tisíc umí nabídnout velmi dobré jízdní vlastnosti skútru s velkými koly včetně slušného odpružení i na rozbité ulice, moderní motor Euro 4 s nízkou spotřebou a obrovský podsedlový prostor na dvě přilby. Aby mohl konkurovat dražším maxiskútrům, už mu chybí snad jen dálkové bezklíčové zapalování?

Přístrojovka kromě obvyklých kontrolek a tří analogových budíků (ukazatel paliva v nádrži, tachometr a teplota motoru) obsahuje displej palubního počítače, u kterého nás během únorového testu strašil údaj o venkovní teplotě atakující mínus deset. Díky zateplenému textilnímu krytu na nohy se dalo v pohodě jezdit i jen v džínách. Pneumatiky na promrzlém asfaltu mají pocitově jen asi poloviční přilnavost oproti létu a každou chvíli se mi pod rukou rozdrnčely páčky brzd, když se aktivoval dvoukanálový systém ABS.

Zatímco v létě se dá v pohodě jezdit i na skútrech bez ABS, v zimě, kdy často jde do smyku i přední kolo, už bych to radši nezkoušel. Stejně jako kryt na nohy se osvědčil i přídavný plexištít. Co je v létě nevinný vánek při jízdě po městě padesátkou, je v zimě kousavý nepřítel a rád jsem se přikrčil za štítek. S dostupné výbavy jsem oželel jen textilní návleky na ruce, takzvané „sloní uši“, protože se mi moc nezamlouvá vidina případného pádu s rukama připoutanýma k řídítkům.

Pod sedlo Medley uložíte dvě přilby nebo pořádně velký nákup. Až dosud totiž všichni výrobci museli kvůli velkému zadnímu kolu omezit místo pod sedlem na jednu malou přilbu a skútry tak přicházely o jednu ze svých největších praktických výhod. Medley navíc má prakticky všechny moderní funkce dnešních skútrů jako úsporný motor Euro 4 s dvoulitrovou spotřebou, dvoukanálový systém ABS a dokonce i systém Start&Stop.

Skútry s pořádně velkými koly 15-16 palců jsou zvláště v jižní Evropě stále víc populární, protože nabízejí téměř stejně dobré jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech jako motocykly. Kličkování ve městě zvládnou skoro stejně dobře jako malé skútry, ale na víceproudých příměstských tazích mají nesrovnatelně jistější řízení. Dovolují i razantní průjezdy zatáčky ve více než osmdesátikilometrové rychlosti, kde už by klasické skútry s 12palcovými koly už jen s vypětím sil stíhaly držet stabilní stopu.

Ovšem daní za tuto konstrukci bývá jen malý podsedlový prostor, obvykle na jednu otevřenou helmu. Aby pak skútr mohl plnit svoji praktickou funkci, majitelé si obvykle dokoupí kufr na zadní nosič a naloží ho těžkým nákupem... jenže to zase citelně posune těžiště a zhorší jízdní vlastnosti... a jsme zase tam, kde jsme byli. Stopětadvacítka Medley na to jde chytře a místo obvyklé kombinace dvou šestnáctipalcových kol si velké kolo nechala jen vepředu a dozadu osadila 14palcový ráfek.

K tomu konstruktéři upravili i rám a odpružení a výsledkem jsou jízdní vlastnosti i pohodlí, které se vyrovnají etalonu v této třídě, japonskému eSHáčku. Jenže na rozdíl od něj umí levnější Piaggio uložit pod sedlo jednu integrálku a před ni ještě jednu otevřenou přilbu – nebo opravdu velký nákup o celkovém objemu až 36 litrů, navíc osvětlený a s možností otevření pouhým dotekem tlačítka vedle řídítek. A to ještě musíme zmínit háček na zavěšení další velké tašky před koleny jezdce, protože Medley má jen mírně zvýšený středový tunel pro zpevnění rámu. Piaggio Medley je na první pohled italský skútr, a to znamená hlavně dokonalý design.

Celkovou štíhlou linii zdůrazněnou vysokým chromovaným pruhem na přední kapotě sice u testovaného kousku trochu narušoval zateplený textilní kryt na nohy a přídavný plexištít, ale i tak je jasné, že Medley patří k italské designové špičce. Prohnuté boční plasty a navazující světlomety s LEDkovými obrysovými světly i kvalita laku, červenou nití prošívané sedlo nebo dvě barvy plastů použité dolní části vyzařují eleganci, která se neomrzí ani po pár letech. Italky nestárnou, Italky zrajou! Také na ergonomii je znát, že Piaggio vyrábí skútry už před sedmdesát let.

Na skútr se v pohodě poskládají dlouháni, a přitom ani menší postavy nemají potíže bezpečně došlápnout po zastavení na zem. Výška sedla 799 mm nad zemí není ten hlavní údaj, mnohem důležitější je chytře tvarované sedlo s vykrojením pro stehna. Díky tomu není provozní hmotnost 140 kg problém ani pro něžné pohlaví a to samé platí třeba i pro snadné vyhoupnutí stroje na hlavní stojan. Snad jen místa pro chodidla by tu mohlo být víc, při delších jízdách by se hodilo mít možnost si občas změnit polohu nohou.

Před koleny jezdce jsou k dispozici dvě schránky a jedna z nich ukrývá nabíjecí zdířku USB pro napájení navigace nebo nabíjení mobilního telefonu. Na pravé rukojeti řídítek máte pod palcem přepínač systému Stop&Start. Systém umí po zastavení po třech sekundách vypnout motor a okamžitě jej nastartovat při povelu plynovou rukojetí. Kromě určité úspory paliva při delším čekání na semaforech je to docela příjemné, protože sedíte na naprosto nehybném stroji a odpočíváte, neruší vás žádné vibrace.

Pak stačí jen vzít za plyn a bezpřevodový startér napojený přímo na klikovou hřídel umožní okamžitou akceleraci. Moderní pohonná jednotka s e sníženým vnitřním třením - kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily s označením iGET umí maximální výkon 9 kW (12,2 koní) a točivý moment 11,5 Nm, což se promítne do maximálky těsně nad 100 km/h. Pokud budete jezdit s mírnou rukou, můžete se dostat až na slibovanou kombinovanou spotřebu 2 l/100 km, při svižnější jízdě ale počítejte s hodnotou 2,5.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.