Benelli Leoncino, čistokrevný scrambler

Jan Altner, foto: Jan Altner 2.4.2018

fotka

Figurka lvíčete na předním blatníku připomíná sošky na kapotách Jaguárů a symbolizuje dlouhé historické dědictví značky založené v roce 1911. Leoncino totiž znamená italsky lvíče a pod tímto názvem se po válce prodával vůbec nejúspěšnější model Benelli.

Je to Italka, nebo Číňanka? Značka Benelli vždy patřila mezi tradiční italské motocyklové výrobce, v roce 2005 ale následovala podobnou cestu jako třeba Volvo. Zatímco mnoho renomovaných výrobců se snaží snížit výrobní náklady přesunem své výroby do Asie, u Benelli tomu bylo přesně naopak. Ve zlomovém roce 2005 se objevil čínský investor, koncern Qianjiang, který odkoupil majoritní část Benelli a postavil konstrukční a vývojovou kancelář v Itálii. V automobilovém světě najdete podobnost například s automobilkou Volvo a právě její hlavní majitel, koncern Geely se nedávno majetkově propojil s koncernem Qianjiang, takže Benelli a Volvo jsou nyní bratranci. V prvních letech dokonce na evropské půdě zůstala i část výroby větších modelů, ale výrobní náklady nakonec přesunuly většinu produkce Benelli do Asie. Značka Benelli se nyní orientuje na střední kubatury a mezi čínskými výrobci patří ke špičce.

Trubkový rám, silnější pneu, nádrž v retro designu na kterou navazuje křivka sedla. K tomu v kontrastu moderní technologie v podobě LED světlometu a digitální LCD budíky. Design je hodně povedená kombinace italské moderny a historické siluety s nádechem stylu scrambler. LCD displej je inverzní a světlá písmena na tmavém displeji jsou dobře čitelná i na slunci. Na displeji nechybí informace o zařazeném rychlostním stupni, digitální tachometr, venkovní teplota a ukazatel množství paliva v nádrži. Ovládací prvky na řídítkách jsou minimalistické a obsahují jen to nezbytné, ale to beru u daného typu stroje spíš jako výhodu.

Kladně hodnotím, že nezůstalo jen u displeje přístrojovky, ale stupnici otáčkoměru lemují klasicky barevné kontrolky neutrálu, směrovek, mazání, rezervy paliva a dálkových světel. Pozornost zaujme přední světlomet s LED podkovou denního svícení, povedené je i zadní světlo, zapuštěné v blatníku a uzavírající křivku procházející linií motocyklu. I směrovky kompletně používají LED technologii. Řídítka jsou příjemně široká a silně přispívají k dobré pozici jezdce.

Vzhledem k výšce sedla 785 mm je stroj vhodný i pro začátečníky, případně pro jezdce menšího vzrůstu a slušet bude i slečnám motorkářkám. Motor nebyl naštěstí vytažen z žádné letité čínské produkce a byl nově vyvinutý přímo v Itálii. Jedná se řadový dvouválec o objemu 499,6 ccm. Kapalinou chlazený agregát s rozvodem DOHC má čtyři ventily na válec a splňuje normu EURO4. Maximální výkon je naladěný na 35 kW a maximální točivý moment 45 Nm dosahuje ve 4 500 otáčkách. Motoru sekunduje šestistupňová převodovka spojená s motorem hydraulickou spojkou. Výkon 35 kW není zvolen náhodou, ale míří na jezdce s řidičským oprávněním A2

Pokud jedete na pohodu, motor není nutné držet v maximálních otáčkách deseti tisíc. Ale když se chcete svézt trochu svižněji, k pořádným výkonům se motor probudí až nad pěti tisíci otáček. Na začátku testu jsem se trochu obával, zda nebude výkon 35 kW prostě nuda, ale při jízdě po Praze mi výkon motoru naprosto stačil a užíval jsem si i nízkou váhu stroje a skvělou agilitu v městském provozu. Motor nemá žádné nepříjemné vibrace a nástup výkonu je plynulý a nezáludný. I při jízdě po okreskách mimo Prahu zjišťuji, že mi výkon stačí a s motorkou je hodně zábavy. S lehkou motorkou jsem si troufl i do lehčího terénu a na polňačky, které motocykl dával naprosto s přehledem.

V žádném případě nechci tvrdit, že je stroj naladěn do terénu, ale především díky nízké váze stroje a dobře dávkovatelnému plynu si s Leoncinem dovolím mnohem víc, než jsem si dokázal představit. Příjemným překvapením je i podvozek, který je navíc nastavitelný. Jedinou slabinou mi přišel celkem malý rejd, který mě limitoval při otáčení, naštěstí se jinak díky nízké váze se strojem manipuluje celkem dobře. Ze začátku jsem si motocykl sám pro sebe zařadil jako stroj pro začátečníky a menší jezdce. O to příjemnějším překvapením bylo to, jak jsem si Leoncino užil. Motorkářka na fotkách měří 181 cm a na motocykl se usadila naprosto hladce a i já jsem se poskládal na stroj naprosto přirozeně. Stroj mi nepřipadal malý, ale je pravda, že kolega měřící přes 190 cm se na něj musel skládat obtížněji.

Brzdy nejsou kdoví jak jedovaté, ale brzdný účinek je naprosto dostatečný. ABS zasahuje do brždění citlivě a přispívá k dobrému pocitu z brzd. Prostě mašina pro širokou veřejnost, která nikoho nevyděsí a nevyhodí sama o sobě ze sedla. Populární segment scramblerů je hodně nabitý a stroje známých značek předčí Leoncino ve většině parametrů jako je výkon, podvozek nebo brzdy. Jenže Leoncino dokazuje, že zábavnost není jen v číslech, protože díky nízkému výkonu lepší podvozek ani výkonnější brzdy nutně nepotřebuje. Pokud nebudete na stroji křižovat Evropu nebo lítat pravidelně po dálnici, zjistíte, že vám vlastně výkon 35 kW bohatě stačí k požitku z projížďky po okreskách nebo po městě.

Jedna z největších předností Leoncina je kromě povedeného designu právě to, jak funguje jako celek. Pokud bychom srovnávali technické parametry s ostatními scramblery renomovaných značek, je fér porovnat i cenu, která jasně hovoří v prospěch Benelli. S cenovkou pod sto šedesáti tisíc bude jen těžko hledat konkurenci.

Pokud se podíváme ke kořenům scramblerů, byly to původně právě stroje s objemem typicky do pětiset kubíků, které si jejich majitelé zjednodušovali a upravovali pro jízdu v terénu. Proto pokud hledáte opravdový scrambler, má Leoncino svou váhou i výkonem k původní myšlence této kategorie mnohem blíž než většina strojů, které dnes toto označení používají. A dobrá zpráva pro milovníky scramblerů je, že dovozce představil pro rok 2018 i model postavený na drátěných kolech a hrubších pneumatikách.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.