Pozor, adaptivní tempomaty nemusí „vidět“ motocykly

Filip Tichý, zdroj: RDW 11.4.2018

fotka

Hlavně při dálničních přesunech si začněte dávat pozor i na auta za vámi. Podle testů holandského automobilového institutu RDW většina současných adaptivních tempomatů nespolehlivě detekuje motorkáře.

V testech na uzavřeném okruhu holandském Lelystadu simulujícím silnice i dálnice byly použity vozy mnoha různých výrobců - Jeep Grand Cherokee, Hyundai Ioniq Electric, Volvo V40, VW Golf Variant, Tesla Model S a Škoda Octavia. Výsledky šestidenních testů ukázaly, že adaptivní tempomaty často podstatně hůř detekují motocykly. Byla otestována řada různých scénářů a ukázalo se, že velké mezery mají systémy v situaci, kdy motocykl nejede prostředkem jízdního pruhu. V takovém případě mohou být reakce automatických systémů dost nespolehlivé, když například ve více než polovině případů některé systémy reagovaly se zpožděním nebo nelogicky, kdy automobil současně začal brzdit i přidávat plyn.

Během šestidenních testů musel mnohokrát zasáhnout pozorný řidič, aby zabránil nehodě s motocyklem jedoucím více než 1,2 m mimo střed jízdního pruhu. A bohužel právě to je v reálném světě hodně obvyklá situace, protože řidiči motocyklů na úsecích s vyjetými tzv. "kolejemi" jedou na jedné straně jízdního pruhu. Časté jsou také situace, kdy jezdci na silných motorkách jedou hodně vlevo a čekají na mezeru mezi protijedoucími vozidly, která by jim umožnila rychlé předjetí.

A právě pozorný řidič dnes v moha autech chybí. Na silnicích přibývá automobilů, které sice ještě neřídí automatizovaní roboti, ale už se na jejich řízení podílí spousty poloautomatických asistenčních systémů. U adaptivních tempomatů je pohodlí téměř dokonalé, a když se k tomu připojí automatické udržování v jízdní pruhu u nových modelů vyšší třídy, často si řada řidičů navykne věnovat se i jiným věcem než jen řízení. A řidiči jsou na jejich používání stále více zvyklí a jejich reakční doba na případné krizové situace klesá, protože i tyto krizové situace by měl pomoci vyřešit například systém automatického krizového brzdění. A jak ukazuje uvedená studie, tyto systémy připravené reagovat hlavně na ostatní automobily a nedokážou stoprocentně počítat například s kličkováním motocyklů mezi jízdními pruhy.

Hlavním výsledkem tohoto praktického průzkumu je varování od institutu RDW, aby řidiči automobilů tyto systémy používaly opravdu jen jako pomůcky, nikoli jako náhradu pozornosti nebo některých činností při řízení. A pro nás motorkáře to znamená určité varování před budoucností. Bezpečnostní systémy jsou zkrátka dělané hlavně na ochranu většiny – tedy posádek automobilů. Stejně jako vysoká svodidla v zatáčkách pomáhají hlavně automobilům a pro motorkáře znamenají jejich odhalené sloupky s ostrými hranami smrtelné nebezpečí, i bezpečnostní systémy aut jsou orientované hlavně na auta, případně ve městě na chodce. Bude trvat ještě mnoho let, než počítače zvládnou simulovat rychlé manévry motorkářů proplétajících se provozem, zvláště když si často vykládají silniční předpisy o něco volněji než je zdrávo.

 reklama

Videa

Instagram



Motodenik.cz

© 2010-2017 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.