Ducati oznamuje radary, budou na konci motoroboti?

Filip Tichý, foto: TZ Ducati 19.4.2018

fotka

Značka Ducati představila bezpečnostní strategii Safety Road Map 2025, v rámci které by se již za dva roky měly představit první motocykly se sledováním provozů pomocí radarů a navazujícími bezpečnostními systémy. Co to bude znamenat pro celou motocyklovou oblast?

První fáze bezpečnostního vývoje u Ducati bude znamenat použití tzv Cornering ABS (s možností aktivace i v náklonu v zatáčce) u všech modelů Ducati. To je logický krok, protože vývoj systémů ABS, který v podstatě celý „táhne“ německý BOSCH, už dospěl k systémům, které stíhají výpočetně zpracovat i údaje z čidel o náklonech a zrychlení/zpomalení a rychle zareagovat správným nastavením účinku ABS. Rozšíření těchto systémů pak konečně stlačilo náklady, takže se začínají objevovat kromě nejluxusnějších motocyklů i u dalších, například Ducati Scrambler 1100. Ducati navíc má výhodu v tom, že už nějakou dobu nabízí pro nejlepší modely i airbagovou bundu D|air® s elektronikou, která také sleduje náklony a míru zpomalení.

Do roku 2025 by se u motocyklů Ducati měly také objevit první radary na sledování překážek a okolního provozu. Prvním vývojovým cílem je sledování slepého úhlu, tedy detekce vozidel za motocyklem, které ale už jsou mimo úhel záběru zrcátek, který je u motorek podstatně užší než u aut. Podobný systém založený na ultrazvukových čidlech před pár lety představila BMW u maxiskútru C650GT, ale příliš velký úspěch s ním zatím neoslavila, protože na očekávané rozšíření i na velké cesťáky řady RT a GT zatím nedošlo.

Podle vyjádření Ducati má v případě radarů nastoupit i přední čidlo, které by umožnilo využití adaptivního tempomatu a umožnit varování řidiče před možným nebezpečím. Zatím půjde pouze o varovné systémy, ale je to logický krok k tomu, aby se u motorek začalo pracovat na vývoji automatického nouzového brzdění v případě překážky v podobě chodce a podobně. Jak se dokáže Ducati vypořádat s riziky ve funkci adaptivních tempomatů zvláště v Itálii s lehce chaotickým provozem motocyklů ukáže teprve budoucnost. Současné trendy jsou ale jasné, technologie opravdu mají velký potenciál zvýšit bezpečnost jízdy, dnešní takřka dokonalé systémy ABS jsou toho důkazem, byť zároveň ubírají část řízení jezdci a předávají hho "robotovi". Jen se trochu obávám, že u motorek to tak úplně neplatí, protože od nich určitou míru nejistoty a nebezpečí prostě chceme a právě proto si je kupujeme. Co tím myslím, jsem před pár lety naznačil v tomto článku o riziku.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.