Honda Monkey 2018 v sériové podobě

Filip Tichý, TZ Honda 24.4.2018

fotka

Motorka určená do kufru auta nebo nosič obytného vozu znovu míří do výroby původní značky Honda. Do velké míry je totožná s konceptem představeným v Miláně

Tento stroj původně disponoval motorem o zdvihovém objemu 49 cm3 a byl vyvinut v roce 1961 jako dětská hračka pro zábavní park Tama Tech v Tokiu. Byl však natolik úspěšný, že vznikla i silniční verze, která se v roce 1963 začala vyvážet do Ameriky a do Evropy. Za svou oblibu model vděčil roztomilému designu, který si každý ihned oblíbil, malým rozměrům a mimořádně nízké hmotnosti – díky čemuž si mohl majitel s motocyklem ve městě užít spoustu zábavy. Do roku 1969 se kola motocyklu zvětšila na 8 palců a od roku 1970 se model stal ještě oblíbenějším díky využití rychle demontovatelných vidlic, díky kterým jej bylo možné naložit do zavazadlového prostoru malého automobilu.

Zlomovým v historii modelu Monkey byl rok 1978. Stroj získal nový vzhled s nádrží ve tvaru kapky a stal se mimořádně oblíbeným mezi zástupy řidičů obytných vozidel, kteří hledali praktický dopravní prostředek použitelný poté, co s obytným vozidlem někde zaparkují. A právě tehdy si vyzývavý model Monkey získal místo v miliónech srdcí; se svou 3stupňovou převodovkou a odstředivou spojkou (pro jejíž ovládání nebylo zapotřebí „tradičních“ motocyklistických dovedností) poskytl miliónům jezdců první zkušenosti s otočením plynové rukojeti u jednostopého motorového vozidla.

Vzduchem chlazený motor 125cm3 disponuje výkonem 6,9 kW, točivým momentem 11 Nm a spotřebou 1,5 l/100 km. Pohotovostní hmotnost 107 kg a rozvor kol 1 155 mm už ukazují spíš na svébytnou malou mašinu než hračku do kufru auta, ani výška sedla 775 mm už není nijak přehnaně trpasličí. Převodovka je čtyřstupňová, za zmínku stojí poloměr otáčení pouhých 1,9 m. Plochá 12palcová kola s blokovým dezénem jsou zárukou hladké jízdy a jejich rozměr činí 120/80-12 65J vpředu a 130/80-12 69J vzadu.

Lesklá 5,6litrová palivová nádrž lakovaná stejnou barvou jako rám, kyvné rameno a zadní tlumiče, představuje korunu celého stroje a hrdě nese historické 3-D Old Wing designové logo Honda. Moderními technologie zastupuje kruhový přístrojový panel s digitálním LCD displejem. Všechna světla jsou vybavena LED diodami; klíč s vnitřním výbrusem nabízí funkci „odpovědi“, kdy po stisku tlačítka světla stroje zablikají, což majiteli usnadní nalezení stroje na přeplněném parkovišti; jednokanálový systém ABS je spojen s jednotkou pro měření setrvačného momentu (IMU), která omezuje „zvedání“ zádi při silném brzdění.

Historické milníky modelu Monkey

1961

První model – vyroben pro zábavní parky, byl opatřen 5palcovými koly, sklopnými řídítky, neměl odpružení a jeho motor o objemu 49 cm3 disponoval výkonem 3,1 kW.

1963

První model určený pro provoz na veřejných komunikacích – vyvážel se do Severní Ameriky a do Evropy.

1967

První model prodávaný v Japonsku – se „sklopným“ sedlem

1970

První verze s rychle demontovatelným předním kolem umožňující přepravu v kufru malého automobilu

1978

První model s palivovou nádrží ve tvaru kapky jako u „custom“ motocyklů

1984

Limitovaná edice „Gold“

1987

Model „R“ s dvojitým trubkovým rámem a přední hydraulickou kotoučovou brzdou

1991

Verze v off-roadovém stylu „Baja“ se dvěma světlomety

2004 Special

V barvách napodobujících model CB750F, na kterém Freddie Spencer získal vítězství v závodě Daytona 100

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.