BMW Roadshow na vlastní kůži a porovnání řady NineT

Filip Tichý, foto: Jiří Jevický, BMW 25.4.2018

fotka

Testovací dny pořádané BMW Motorrad ČR umožňují vyzkoušet kompletní nabídku modelových řad. Na speciální zastávce Roadshow v areálu Motorlandu v Bělé pod Bezdězem uspořádané pro novináře a odbornou veřejnost jsme si mohli na vlastní kůži vyzkoušet rozdíly mezi jednotlivými modely. A přesně to doporučuji každému zájemci o koupi nové mašiny – vyzkoušet uvažované stroje na stejné trati a ve stejném tempu. Mrkněte na web www.bmwmotorradakce.cz/roadshow, kde stále ještě zbývá několik termínů, nebo vyražte na letošní premiéru českých BMW Motorrad Days.

Jediným mráčkem na jinak dokonalém a slunečném testovacím dni s perfektním zázemím i jistotou bezpečí na uzavřeném testovacím okruhu bez provozu a navíc i s dohledem traťáků byl fakt, že na akci nedorazily nové modely F750 a F850. Na terénní dráze se proto proháněly pouze G310GS, R1200GS a nakonec i Urban obutý na pořádných špuntech. Naopak třešničkou na dortu bylo vystavené HP4, byť klíčky k němu se nám z organizátorů nepodařilo vymámit.

Na silniční části pak vyrážela flotila ve složení R1200GS v několika verzích, heritage modely nineT, naháče R1200R, S1000R, S1000XR a menší objemy G310GS a G310R. A také dvě šestiválcová obří káčka, loňsyký bagger a letošní novinka GranAmerica. Já jsem tuto akci příležitost využil hlavně k důkladnému porovnání dvou modelových řad – NineT a K1600. A pak také na důkladné svezení na elektrickém skútru C-evolution (viz test první verze), kterému ale věnuji samostatný článek.

BMW R nineT vs Pure vs Urban G/S

Řada NineT je moje srdcová záležitost a vloni už jsem byl pevně odhodlaný, že BMW R nineT Racer musí od jara parkovat v mojí garáži. Zviklalo mě až svezení na verzi Pure, která sice nevypadá tak podmanivě jako Racer, ale zase jde mnohem líp do zatáček. Jenže pak jsem se důkladně svezl na Scrambleru a zase jsem měl dilema, neřídí se tak obratně, ale zase s ním bylo víc zábavy. Proto nedočkavě mířím k prvnímu NineT a téměř dvě hodiny trávím v "Heritage" ráji, když přesedám z motorky na motorku a snažím se co nejvíc vnímat rozdíly.

Začínám na klasickém nejluxusnějším a nejdražším NineT s obrácenou přední vidlicí a radiálními brzdiči a v přímém porovnání s ostatními verzemi je hodně znát, že za víc peněz je víc muziky. Asfaltový okruh v Motorlandu má i pár zvlněných pasáží a obrácená vidlice s ním poradí o třídu líp než ostatní verze NineT s klasickými vidlemi. To samé se projeví u brzdění, díky kratším zdvihům se předek tolik nepotápí. Klasické NineT má navíc o stupeň ostřejší úhel řízení a i to je při razantní jízdě znát, má prostě limity posunuté o kousek dál a dá se s ním jet o něco rychleji než třeba na Pure.

Požitek z jízdy zvyšuje i přístrojovka se dvěma poctivými budíky, levnější verze NineT mají pouze jeden s tachometrem a otáčkoměr tak musíte spíš jen odhadovat. Jediná výtka směřuje k výfuku, standardní výfuk s dvojitou koncovkou sice má moc pěkný zvuk, ale novější (a levnější) verze Pure nebo Urban s jednoduchým jednodílným výfukem jsou naladěné na podstatně ostřejší notu a umí i pěkně prásknout do výfuku při ubrání plynu.

Přesednutí na jednodušší model NineT Pure je paradoxně ještě o něco zábavnější. Již zmíněná koncovka výfuku u nového modelu má řezavější zvuk a umí krásně pohladit ucho jezdce ostřejším projevem než klasické NineT (abych mu nekřivdil, NineT si můžete objednat i s příplatkovým výfukem s vyndávací vložkou). Jízda je trochu méně jistá, klasická přední vidlice s užší trubkou toho na hrbolech stíhá méně, ale paradoxně je s Pure možná o chloupek větší zábava. Pocit, že už jedete pořádnou „palbu“ a blížíte se limitům jezdce i stroje, s dostavuje v nižší rychlosti. ABS zasahuje o něco dřív a celkově se vyřádíte i v nižších rychlostech. A o to právě v této retro kategorii Heritage jde, užít si svezení a zábavný a lehce adrenalinový zážitek aspoň v rámci povolených rychlostních limitů, nebo aspoň na jejich dohled ;-)

NineT Urban G/S je tu dnes ve dvakrát, jednou obutý do silničních pneumatik, podruhé na pořádných špalcích Continental TKC 80. Konstrukčně je Urban shodný se Scramblerem, liší se výfukem, který má Scrambler vyvedený ze strany pod sedlem, zatímco Urban používá stejnou koncovku jako Pure. Ano, stejná koncovka, kterou jsem tolik vychválil v předchozím odstavci. Stejný podmanivě řezavý zvuk, občasné zabublání do výfuku při ubrání plynu z vyšších otáček, to je ta pravá muzika! Ale s užší přední vidlicí a většími zdvihy a s větším předním 19palcovým kolem se opakuje stejný pocit jako předchozím přesednutí. Urban si mnohem víc žije vlastním životem, při brzdění se mohutně potápí na předek a mnohem víc ho musíte krotit.

Největší zábava dne se tak koná na NineT Urban G/S na TKC80. Terénní pneumatiky na asfaltu umožňují lehce zadriftovat v podstatě kdykoli, přitom ale jistota v podobě ABS dovoluje povolit mašině pořádně otěže a spolehnout se na ostré brzdění, kdy ABS skoro pořád drnčí i do přední páčky. Jasně, jedu podstatně pomaleji než předtím na klasické NineT nebo Pure, ale neskutečně si to užívám. Dokonalý café-racer, se kterým si za půl hodiny jízdy dokážete vypláchnout hlavu a vrátit se spokojený domů i z 50kilometrové projížďky. Byl by nesmysl tuhle motorku tahat na delší cesty nebo dálniční přesuny, i když kupodivu ani krátký výlet na dálnici po cestě zpátky do Prahy nebyl problém a i přes terénní obutí motorka i ve 140 km/h perfektně držela stopu a nebyl ani náznak vlnění. Navíc ji můžete vytáhnout i do lehčího terénu a kolegové s enduro sklony ji v Bělé potrápili i ve výjezdech a skocích.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.