KTM Duke 125 – Are you ready?

Matěj Oliva, Foto: David M. Bodlák, Jan Altner 21.4.2011

fotka

Praha měla letos to štěstí, že mohla hostit oficiální novinářské testy nového modelu KTM Duke 125. Je to sice „jen“ malorážka, ale někde mladí jezdci začít musí. Celá akce se odehrávala u Auquaparku v Čestlicích a te´d po návratu do redakce musím uznat, že neměla chybu.

Na novináře tu čekalo 20 nových Duků vybavených GPS s nahranou trasou do Posázaví. Ale nepředbíhejme, nejdřív něco o motorce. Kategorie 125 ccm je stále rostoucí trh, který je celosvětově hodně zajímavý především díky řidičskému oprávnění A1, popřípadě řidičáku na 125 přidávanému v některých zemích k papírům na auto. To byl samozřejmě i důvod, proč se KTM pustila do této kategorie. Jak je tomu ale u oranžových zvykem, je všechno tak trochu jinak. Zatímco ostatní „dvacky“ jsou až na výjimky rozpočtovky, KTM postavila stroj z kvalitních dílů při zachování ceny do 4000 EUR.

Celý vývoj probíhal také tak trochu zvláštně. Společně s týmem inženýrů se na vývoji podílel tým teenagerů, kteří si měli vymyslet dokonalou motorku. Na KTM už pak zbyla „jen“ realizace. Duke 125 je vybaven kapalinou chlazeným čtyřventilovým jednoválcem, který je od základu nový. Jeho výkon je legislativních 15 koní, nicméně skrývá se v něm podstatně větší potenciál. Výkonová rezerva ale umožnila naladit motor na optimální průběh a udělat ho v rámci dané kategorie co nejzábavnější. Design stroje je hodně agresivní a hodí se k věkové kategorii, které je stroj určen. Mě osobně se motorka hodně líbí a jediné, co bych jako majitel změnil, je zadní blatník s držákem SPZ, který vypadá trochu jako z maxiskútru. K motorce bude k dispozici celá řada příslušenství od proužků na kola a polepů, až po svítící proužky na plasty.

Po usednutí do sedla mě KTM překvapuje slušnými rozměry. Je sice znát, že sedím na 125, ale rozhodně ne tak, jako třeba na japonské konkurenci. Jediné, co mi s mou výškou 185 cm vadí, je poloha stupaček, které jsou hodně vysoko a musím mít opravdu dost pokrčená kolena. Jinak je ergonomie perfektní, řidítka padnou do ruky, přístrojovka je přehledná a sedlo tak akorát velké a tvrdé. Na motorce je ale trochu vidět, že se přeci jen muselo šetřit. Spojka je ovládaná lankem a ovladače působí levněji než na velkých KTMkách, pořád jde ale o velice kvalitní komponenty. Motor plněný vstřikováním naskakuje okamžitě po stisku startéru a má celkem příjemný zvuk, který se line z koncovky pod motorkou. Ta je uzpůsobena centralizaci hmoty k těžišti stroje.

Rozjezd je celkem svižný a krátká jednička je brzo vytočená v omezovači, řadím 2,3,4,3,2 a tak stále dokola. Pokud chcete jet svižně, je třeba motor držet nad 6000 ot, ale ještě lépe okolo 8000, kde je zátah nejrazantnější. Převodovka je šestistupňová a její odstupňování je zvolené velice dobře. Řazení je rychlé a přesné, jen párkrát se mi podařilo nedořadit a najít falešný neutrál, ale to bych přisoudil spíše sotva zajeté motorce. Trasa nás při testu vedla po českých okreskách, což znamená zpravidla díry a rozbitý asfalt. Tam může naplno vyniknout podvozek WP. Ten má sice jen omezené možnosti nastavení, ale při testu jsem přišel na to, že vlastně žádné nastavení nepotřebuje. Motorka je i na velkých nerovnostech hodně stabilní, kola neodskakují a tlumiče snesou i hodně tvrdé zacházení.

Stejně dobře je na tom rám, příhradová konstrukce, je tuhá a o nějakém kroucení nemůže být řeč. Šasi Duka by sneslo klidně i třistapadesátku! Celá motorka je hodně předimenzovaná, což je určitě dobře, mladí jezdci se na ní můžou naučit přesné ovládání a zacházení, které je připraví na dospělou motorku. Maximální rychlost naháče se pohybuje okolo 125 km/hod. To vím bohužel jen z doslechu, protože můj kus byl připraven pro některou ze zemí s rychlostním limitem 100 km/hod.

KTM nepodcenila ani brzdovou soustavu. Ta nese trochu zvláštní jméno Bybre, což značí By Brembo. Pro velkou finanční náročnost nejsou na Dukovi použita Bremba jako na ostatních KTM, ale brdiče vyrobené přímo KTM s technologií od Bremba. Vepředu je radiálně uchycený čtyřlístek s klasickou pumpou, vzadu pak jednopístek, k oběma brzdám vedou opletené hadice. Přední brzda měla při testu trochu zvláštní průběh, za studena nebyl brzdný účinek nejlepší, když se ale brzda trochu ohřála, nástup byl naprosto excelentní. Po několika stoppie brzda sice trochu uvadla, ale už ne nijak razantně. Více kritiky zaslouží zadní brzda, která není moc citlivá a ráda zablokuje zadní kolo. To se hodí pro efektní drifty, ale určitě ne pro krizové situace.

Tolik tedy zkušenosti po dni stráveném v sedle Duka. Tahle motorka rozhodně vnese svěží vítr do 125ccm kategorie a snad vyprovokuje ostatní továrny, aby postavily něco opravdu zábavného pro nejmladší, protože v současné době Duke nemá konkurenci. Motorka je hodně univerzální, uveze spolujezdkyni, je snadno ovladatelná ve městě i na okreskách a dokáže být hodně zábavná, ať už při jízdě po předním a zadním kole, nebo při driftech na zaprášených silnicích. KTM se navíc podařilo dostat na velice dobrou cenu, za kterou už takový stoj má smysl.

Stuntriding Roka Bagorose

V rámci prezentace ukázal své umění i tovární stuntrider ze Slovinska a bylo k neuvěření, co 125ccm v rukou zkušeného jezdce dokáže, ostatně podívejte se sami.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.