Motodenik.cz - Budoucnost BMW odhaluje koncept 9cento jako F900XR

Budoucnost BMW odhaluje koncept 9cento jako F900XR

Filip Tichý, foto: TZ BMW Motorrad 28.5.2018

fotka

Jak vidí BMW svoji budoucnost? To každoročně ukazují koncepty představované německou značkou na prestižní Concorso d’Eleganza Villa d’Este u italského jezera Lago di Como. Právě tady se poprvé v roce 2013 ukázaly základní tvary Ninety, rysy nového naháče R1200R v roce 2014, o rok později bagger K1600GT v konceptu 101 a v roce 2016 cruiser Hommage, který by měl přijít do výroby zhruba za dva roky, až poleví vlna nadšení z řady NineT.

Koncept BMW 9cento ukazuje zajímavou kombinaci designu navazujícího na současné rysy BMW S1000XR a techniky z poslední verze cestovního endura BMW F850GS, ze kterého je převzatý základ rámu a motor. A ukazuje také nevyhnutelný trend, ke kterému se během posledních pár let postupně přiklání většina motocyklových značek – řadový dvouválec. To je v současné době optimální konstrukce motoru, která dovolí nabídnout slušný výkon za dostupnou cenu, a přitom vyřešit všechny požadavky na hluk, emisní limity. Výroba i následná údržba řadového dvouválce jsou podstatně levnější než Véčkové dvouválce nebo čtyřválce. Mají sice o poznání nudnější charakter, ale zákazníci hlasují peněženkou.

Aby se blýskla něčím úplně novátorským, přidala značka BMW hodně neobvyklé řešení dvojice zadních kufrů, které tvoří jeden celek se sedlem. Kufry jsou uchyceny pomocí elektromagnetu pod sedlem a lze je snadno sejmout rovnou oba najednou. Výsledkem je hodně lákavý design, kdy kufry tvoří nedílnou část podsedlové části motorky, naopak po jejich sejmutí je motorka designově a sportovně čistá. Níže si můžete přečíst další detaily o představeném konceptu v kompletní tiskové zprávě.

Tisková zpráva BMW

Na letošní přehlídce elegance Concorso d’Eleganza Villa d’Este BMW Group ukáže, jak by mohl vypadat vzrušující sportovně cestovní motocykl budoucnosti. BMW Motorrad Concept 9cento (vyslovuje se „nove cento“) v sobě spojuje emoce s výkonností a dobrodružnou povahou motocyklu třídy Adventure. Vznikl tak unikátní sportovně cestovní motocykl. BMW Motorrad Concept 9cento se ideálně hodí pro jízdu po dálnicích, alpských průsmycích, úzkých zatáčkovitých silnicích vedoucích přes opuštěné vesnice, ale také pro jízdu po městě, kde je jeho jezdec nepřehlédnutelný před kavárnami. Je to také vynikající volba pro jízdu k jezeru Como, stejně jako ježdění v jeho okolí.

BMW Motorrad Concept 9cento má promyšlenou koncepci vycházející vstříc budoucnosti. „Není potřeba být neustále 'mohutnější, větší a výraznější': tento koncept se zaměřuje na vyváženost,“ vysvětluje Edgar Heinrich, šéfdesignér BMW Motorrad. „Vytvořili jsme atraktivní motocykl kombinující nepřehlédnutelnou sílu se sportovně cestovním projevem a zejména pořádnou dávkou potěšení z jízdy. Dává dohromady to nejlepší ze segmentů sportovních a cestovních strojů, stejně jako třídy Adventure. Vznikl tak motocykl, který BMW ještě nikdy nepostavilo. BMW Motorrad Concept 9cento je naší interpretací moderního, univerzálního stroje střední třídy,“ říká Heinrich a dodává: „Praktické vlastnosti, jako jsou cestovní schopnosti, úložné prostory nebo ochrana před větrem a počasím, jsou pro jezdce velmi důležité, ale často se na motocyklových konceptech neobjevují. Na letošním konceptu jasně ukazujeme, že všechny tyto racionální prvky lze propojit do dynamicky působícího celku tak, aby vzniklo něco fascinujícího a mimořádně emotivního.“

Proporce vyjadřující lehkost.

Z kompaktní siluety BMW Motorrad Concept 9cento je na první pohled jasně patrná agilita a lehkost, které doslova vybízejí k nasednutí a projížďce. Základní sportovní koncepce s hmotou soustředěnou za předním kolem a vysokou krátkou zádí slibuje potěšení z jízdy a agilitu. Progresivní tvarování kapotáže, palivové nádrže a rámu svým řešením vytvářejí dojem pohybu. Trojrozměrný efekt prostoru kolem palivové nádrže dodává chromovaná povrchová úprava. Boční prvek kapotáže se stříbrnou barvou Pure Metal Silver svým provedením odkazuje na Adventure modely. Na všech hliníkových dílech, jako je centrální kryt nádrže, zavěšení zadního kola nebo držáky stupaček, směřují jednotlivé frézované linie směrem k přednímu kolu. Takto řešený povrch s jemnými rýhami je naplno zřejmý až při bližším pohledu, kdy zaujme tím, že připomíná vrstevnice na mapě.

Podvozek je navržen pro cestování. Dlouhé dráhy odpružení zajišťují potřebný komfort a dodávají motocyklu dojem lehkosti. Větrný štít spolu s kapotáží přitom zajišťují excelentní ochranu před větrem a nepřízní počasí. Potěšení z jízdy při cestách na dlouhé vzdálenosti zajišťují ergonomicky umístěné ovladače spolu s nízkou, ale vzpřímenou pozicí.

Lehká konstrukce pro agilitu a dynamiku.

Trojúhelníkový rám motocyklu BMW Motorrad Concept 9cento je zesílen plátem vyrobeným z uhlíkových kompozitů. Kromě toho, že tento prvek snižuje hmotnost, propojuje také trojrozměrný design přední části s hliníkovým zadním kyvným ramenem, které je vyrobeno pro minimalizaci hmotnosti frézováním. Princip lehké konstrukce dále vyjadřuje také viditelný prostor mezi rámem a sedlem.

Inovativní systém cestovních kufrů je zárukou značné přizpůsobivosti.

Jednou ze specialit motocyklu BMW Motorrad Concept 9cento je inovativní řešení cestovních kufrů s nacvakávacím systémem. Dvojice kufrů přináší nejen úložný prostor, ale vytváří také sedlo spolujezdce. Když je potřeba, celý tento element se shora bezpečně spojí se zadní částí rámu. Toto řešení umožňuje mít v jednom motocyklu dvě různá řešení. Bez kufrů nabízí motocykl BMW Motorrad Concept 9cento maximální agilitu a dokonale se jezdci přizpůsobí zejména z pohledu potěšení z jízdy. S kufry se ale motocykl změní na cestovní stroj připravený odvézt dvojici osob. Toto řešení je pečlivě sladěno s designem motocyklu a jasně vyjadřuje nejen vysokou kvalitu provedení, ale také komplexní přístup k řešení tohoto stroje.

Přední i zadní část s typickým světelným designem.

Malá šířka při pohledu zpředu symbolizuje obratnost a agilitu. Přední část motocyklu BMW Motorrad Concept 9cento jednoznačně evokuje segment sportovních Adventure strojů, ovšem jejich styl přináší vlastním originálním způsobem. Hlavní světlomet je tvořen dvojicí symetricky uspořádaných světelných LED zdrojů pro potkávací a dálkové světlo, stejně jako ikonickým tvarem denního svícení ve tvaru písmene U, tvořeného taktéž světelnými diodami. Díky tomuto řešení je nejnovější koncept okamžitě rozpoznatelný jako motocykl BMW nejen ve dne, ale i v noci.

Také zadní světla jsou, stejně jako ta přední, nezaměnitelná: pod zadním sedlem jsou umístěné dva technicistní LED elementy s typickým tvarem BMW Motorrad, připomínajícím dvojici proti sobě otočených písmen C. Svým provedením tato světla dokonale zapadají do štíhlé zadní části a dodávají motocyklu BMW Motorrad Concept 9cento individuální výraz.

Dvě bundy, dvě verze.

Pro motocykl BMW Motorrad Concept 9cento vznikly také dvě bundy. S využitím kombinace kůže a Kevlaru vyjadřují dvojici charakterů tohoto koncepčního stroje: sportovní a cestovní. Sportovní verze má výraznější barevné schéma kombinující černou, modrou a bílou. Chrániče na loktech jsou částečně odkryté a jsou vyrobené metodou 3D tisku. Druhá bunda má světle šedou barvu a svým stylem je navržena více do městského prostředí. Využívá velmi jemnou kůži vzbuzující dojem vysoké kvality. Obě bundy nesou výrazný nápis „9cento“ a vhodně tento koncepční motocykl doplňují při jeho premiéře na Concorso d’Eleganza 2018. Motocykl BMW Motorrad Concept 9cento má potenciál rozšířit nabídku o moderní sportovně cestovní stroj s promyšlenou praktičností, která je navržena s důrazem na emotivní design, vyjadřující agilitu a potěšení z jízdy.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.