Motodenik.cz - KTM uvede adaptivní tempomat a další bezpečnostní funkce

KTM uvede adaptivní tempomat a další bezpečnostní funkce

Filip Tichý, foto: KTM 11.6.2018

fotka

Elektronická invaze pokračuje a na řízení moderních motorek se začínají stále víc podílet počítače. Napřed putovaly do koše karburátory, když si emisní limity si vynutily elektronické vstřikování. Pak následovalo plynové lanko, dnes už má většina nových modelů elektronický plyn a přísun benzínu tak dávkuje především počítač. To ale výrobce láká k zařazování dalších funkcí, tempomat už je dnes ve vyšší třídě standardem.

V rámci příprav na rok 2021, kdy začne pro motocykl platit řada přísných emisních a bezpečnostních standardů Euro 5, se výrobci připravují na velkou elektronickou revoluci. Adaptivní tempomaty, hlídání slepého úhlu v zrcátkách, automatické nouzové brzdění, to vše jsou věci, které mají pomoci zvýšit bezpečnost motocyklů. Do jednostopého světa se tak postupně prosazují technologie z automobilů, protože elektronika je stále výkonnější a lehčí. Jestli první systémy ABS navyšovaly váhu motorky o 10-12 kg, dnes je to zhruba 1,5 kg!

Značka KTM, která v úzké spolupráci s německým koncernem Bosch uvádí jako první nové technologie, například náklonové ABS, ve své vizi 2021 kromě systému varování před vozidly ve slepém úhlu v zrcátkách oznámila i usilovný vývoj adaptivního tempomatu. KTM předvedla testovací prototyp systému osazeného v motocyklu KTM 1290 Super Adventure, který už na rakouském testovacím polygonu brázdí kilometry za autem.

Adaptivní tempomat sám o sobě není až tak důležitou funkcí, která by nějak podstatně zvýšila bezpečnost či atraktivitu motocyklů. Zatímco u automobilů velká část nových funkcí pomáhá při řízení a přebírá za řidiče některé povinnosti, motocykly si majitelé pořizují právě kvůli požitku z řízení! Adaptivní tempomat a podobné systémy ale tvoří první krok ke stále větší autonomizaci motocyklů a k postupnému zařazování automatických systémů nouzového brzdění nebo třeba vyhýbání před překážkou.

Již za 5-10 let se tak můžeme potkat s prvními motocykly, které samy dokážou „skočit na brzdy“ a zastavit před překážkou, nebo třeba v zatáčce najednou položí motorku do většího náklonu, pokud by hrozilo vyjetí ze zatáčky. Bohužel je také možné, že si tímto přístupem výrobci sami „řežou větev pod sebou“, protože v blížící se éře samořiditelných automobilů najednou nebude pro motocykly na silnicích místo a motocykly budou vykázány na uzavřené tratě.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.