Odstartovala MV Agusta nástup automatických převodovek?

Filip Tichý, foto: MV Agusta 15.6.2018

fotka

S novým modelem Turismo Veloce Lusso představila italská značka systém automatické spojky SCS (Smart Clutch Systém), která funguje na kombinaci odstředivého principu a elektronického ovládání. Navíc se dá kdykoli vypnout a rozjíždět se i řadit jen manuálně. Takové řešení je nejen lehké, ale i poměrně levné, a mohlo by znamenat pozvolný nástup automatických převodovek i do světa motocyklů.

Automaty už řada výrobců zkoušela, ať už to byly variátorové systémy převzaté ze skútrů, nebo současné dvouspojkové převodovky. Jenže vždy šlo o dost výrobně i servisně složité systémy, navíc s nemalou hmotností. Jediný úspěšný projekt na trhu je tak Honda DCT, který například na cestovním enduru Afrika Twin funguje výborně, bohužel ale znamená nárůst hmotnosti o 10 kg a vyšší cenu o 25 tisíc.

Nový systém vyvinutý pro MV Agustu firmou Rekluse přitom slibuje pouze těžší spojku o 3 kg a trochu levné elektroniky. Aktuální cena příplatku za spojkový systém SCS je zhruba 17 tisíc korun a výrobce slibuje postupné snižování díky úspoře nákladů při větším objemu výroby po nasazení do dalších modelů.

Tříválec o výkonu 110 koní dokáže díky startovnímu asistentu launch control a quickshifteru s řazením nahoru i dolů bez spojky zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,15 sekund, a to je přitom Veloce prezentovaná jako cestovně sportovní motocykl. Verze Lusso se chlubí proskleným krytem spojky, pod kterým je vidět hlavní prvek celého systému automatické spojky.

Jak celá spojka funguje, nejlépe uvidíte na následujícím videu. Systém Rekluse využívá speciální talíř, složený ze tří plátů, kdy prostřední plát odstředivou silou roztahuje krajní pláty do strany, ty pak tlačí na lamely spojky.

Video

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.