Honda Gold Wing, je lepší DCT nebo manuál?

Filip Tichý, foto: Jan Altner 18.7.2018

fotka

Hned po redakčním testu nového GoldWingu jsme vyzkoušeli ještě verzi s automatickou převodovkou DCT. A rovnou můžu prozradit, že nedokážu říci, která verze je lepší. DCT má spoustu výhod, ale má i své stinné stránky a bude jen na každém zájemci o tuhle mašinu, k čemu se přikloní.

DCT je zkratka pro Dual Clutch Transmission, tedy převodovku s duální spojkou. Stručně řečeno, automat má stejně jako u aut dvě spojky, při přeřazení jednu rozpojí, pošle na ni další převodový stupeň a teprve po jeho zařazení na ni pošle výkon a rozpojí první spojku. Na hmotnosti Goldwingu se DCT projeví pouhými 4 kg a vyšší cenovkou. Ale také tím, že jde o první motocykl se sedmistupňovou převodovkou, díky které se na dálnici ustálí otáčky na 2000 ot/min!

Plynulý rozjezd s postupným sázením dalších a dalších rychlostních stupňů je příjemný pocit, máte dojem, že řazení nikdy neskončí a navíc se všechno děje úžasně plynule a bez jediného cuknutí. Jestli jezdíte hodně se spolujezdcem, a kvůli tomu si přeci obrovského Golďase většina majitelů pořizuje, bude spolujezdec z plynulých rozjezdů nadšený. Rozjezdy od křižovatky, rozjezdy do kopce, tady všude ušetří DCT svému majiteli nervy a automat se postará o vše. Díky tomu se možná ke GoldWingu dostanou i řidiči, kteří nikdy úplně dokonale nezvládli jemnou a intuitivní práci se spojkou a na tak velkou mašinu by si jinak netroufli.

Stinnou stránkou DCT jsou dvě věci. Je to právě výše zmíněná jemná práce se spojkou, která pomáhá třeba při parkování, otáčení nebo vyjíždění na obrubník a podobně. Automat zkrátka v minimálních rychlostech neumožňuje jemné dávkování záběru a chvíli trvá, než se s tím naučíte žít. Je také možné si přepnout na pomalý elektrický pojezd, ale kvůli tomu musíte tlačítkem na pravé rukojeti vyřadit, tlačítkem na levé rukojeti zařadit pojezd a pak dalším tlačítkem ovládat pomalou jízdu krokem. A na to třeba při otáčení v provozu prostě není prostor.

Druhou nevýhodou DCT je trochu chaotické podřazování. Dvouspojková převodovka sice prodělala důkladnou modernizaci mechanických prvků, ale na GoldWingu ještě bude potřebovat důkladný update softwaru. Zatímco na například na dříve testované Hondě NC750 nebo Integře už DCT pracuje dokonale intuitivně, u Goldwingu řadí o dost jinak, než by řadil člověk. Neustálé podřazování při sjíždění dolů z kopce nutí jezdce korigovat řazení pomocí tlačítek řazení nebo přidávat plyn, také dojezdy ke křižovatkám jsou trochu trhané. Na samotnou jízdu to sice nemá nijak zvláštní vliv, ale ubírá to na požitku z jízdy. Na druhou stranu pro někoho to může být výhoda a při sjezdech ocení větší brzdnou sílu motoru.

Moje preference je jednoznačně manuální spojka, ale na druhou stranu chápu, že automat DCT může být pro řadu méně vyježděných jezdců nedostižný pomocník. Umožní jim zapomenout na řazení a soustředit se jen na zrychlování a brzdění, takže to pro ně ve finále může být i bezpečnější. Verze s DCT navíc u tak luxusního korábu dává smysl a osobně bych tipoval, že Honda po prvním roce provozu sesbírá data z motorek a aktualizuje software řazení, aby věrně simuloval styl manuálního řazení a podřazování.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.