AJS Cadwell 125, café-racer pro náctileté

Stephen Edwards, foto: Jan Altner 3.9.2018

fotka

Značka AJS patří od roku 1909 k nejstarším názvům v britské motocyklové historii a má za sebou také bohatou sportovní historii. A přestože dnešní Cadwell 125 už má s původní značkou společný pouze název a práva na používání značky, je navržena a oficiálně i vyráběna britskou firmou, přestože výroba probíhá stoprocentně v Číně.

Odkaz na britské prostředí tu zastupuje také název, který odkazuje na populární závodní okruh Cadwell Park v Anglii. A pak také celkové tvary nového modelu ve stylu café-racer, který je dnes v módě. První dojem ze stopětadvacítky Cadwell je sympatický, Zpracování vypadá velmi slušně a hluboký lak se zlatou proužkou a znakem AJS v tradičním stylu opravdu umí vzbudit dojem historického dědictví. Motorka vypadá solidně a na první pohled působí větším dojmem než stopětadváca. Musím pochvílit britské designéry, při konstrukci moderní motorky se jim podařilo navodit šarm a ducha dávných dob.

Stylové prvky jsou hlavně sedlo se zadním "hrbem" a řídítka ve stylu starých závodních s citlivým použitím chromovaných prvků na budících. Stupačky by mohly být o pár centimetrů víc vzadu, aby byl dojem ze stylu café racer ještě silnější. Chromovaná kola, světlomet, odpružení a výfuky pěkně ladí s černými komponentami a dohromady tvoří vyvážený celek.

Motor je stopětadvacítkový jednoválec s elektronickým vstřikováním a pětistupňovou převodovkou, konstrukčně vychází z původních motorů Yamaha. Starší konstrukci prozrazuje i krásný relikt z minulosti, startovací páka, která doplňuje elektrický startér a v mých očích je jednoznačně výhodou. Podle mého subjektivního dojmu je o něco málo živější než ostatní čínské stopětadvacítky, které jsem testoval. Jinak jsou ale celkové výkony těchto agregátů hodně podobné. Podobně jako u ostatních stopětadvacítek je i u AJS nutné každé předjíždění pečlivě naplánovat.

Díky úzkým řídítkům je navádění do zatáček otázkou spíš práce celého těla než tlak na řídítka rukama, ale jak si na to zvyknete, je to příjemné a zábavné. Naopak odpružení je poměrně tuhé a osobně bych byl spíš pro možnost měkčího nastavení, které by lépe zvládalo větší hrboly. Přesto i tuhý setup může mít své výhody v přesnějším vedení stroje na kvalitním povrchu, takže je jen na vás, které konfiguraci dáte přednost.

Jak už jsem zmínil, jízdní pozici by prospělo posunout stupačky o pár centimetrů dozadu, aby posaz lépe odpovídal dopředu skloněným řídítkům, ale i tak je jízdní pozice poměrně pohodlná. Posaz na motorce dává pěkný výhled na tradiční přístrojové vybavení v podobě dvou budíků. Levý obsahuje standardní analogový tachometr, pravý otáčkoměr. Varovné kontrolky jsou poměrně malé a na slunci občas nejsou úplně zřetelné, ale abych byl fér, řada současných motorek je na tom ještě o dost hůř. Ovládací tlačítka na řídítkách jsou moderní a rozložení odpovídá tomu, na co jsou dnes jezdci zvyklí.

AJS Cadwell má centrální i boční stojan a trochu netypickou bezpečnostní funkci, kdy lze i při vyklopeném bočním stojanu aktivovat startér – motor se točí, ale je vypnuté zapalování a motor nenaskočí. To mě na začátku testování trochu zaskočilo, až dosud jsem jezdil většinou jen na motocyklech, které při vyklopeném bočním stojánku odmítnou roztočit startér.

Při bližším zkoumání AJS jsem musel ocenit některá chytrá výrobní řešení a kvalitu konstrukce i zpracování povrchů. Na druhou stranu jsem objevil i pár míst, která by ještě zasloužila vylepšení, Například některé vnitřní sváry a cákance, které byly nechané na místě a pouze přelakované. Byť jsou to jen drobnosti bez vlivu na kvalitu spoje a celkovou pevnost. Na některých místech mi připadala tloušťka lakování rámu trochu slabá, naopak nádrž je dokonale nastříkaná a celkově je motorka kvalitně postavená.

Závěr

Pro člověka, který už se pár desítek let motá kolem motorek, je podle motoru a skladby komponent stále na první pohled zřejmé, že jde o čínskou výrobu. To ale v dnešní době neznamená nic špatného. Motor má hladký chod a přesnou převodovku, motorka je dobře ovladatelná a na svou výkonovou a hmotnostní kategorii slušně brzdí. Během několika dní nemůžu vyhodnotit, jak se na ní projeví pár let v provozu na silnicích plných děr, deště a soli. Přesto věřím, že současné evropské značky s výrobou v Číně už mají i dlouhodobou kvalitu dobře ohlídanou a jsou o krok dál než první čínské motorky dovážené před lety. Pro zájemce o krásnou a stylovou motorku do města do sedmdesáti tisíc určitě AJS stojí za zvážení.

Technické údaje a aktuální cenu motocyklu najdete na webu www.zvmoto.cz/produkt/cadwell-125/.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.