Nové modely BMW R1250GS/RT dostaly VVT

Filip Tichý, foto: TZ BMW 18.9.2018

fotka

Jak říká jedno motorkářské pořekadlo, „Objem ničím nenahradíš,“ a proto má nová generace strojů R1250 stejný design, ale navýšený objem z předchozích 1170 na 1254 díky většímu vrtání o 1,5 mm a delšímu zdvihu o 3 mm. Jenže v dnešní době přísných emisních limitů se u největších dvouválců začíná šířit také pořekadlo „variabilní časování ničím nenahradíš.“

Emisní limity vyžadují nízké exhalace za všech teplot a jízdních režimů, proto už k navyšování výkonu nestačí jen vyšší otáčky, objem a kompresní poměry. To by sice zajistilo vyšší výkon a možní i nižší emise v maximálním záběru, ale celkově by motory v nižších otáčkách zase neměly šanci plnit Euro normu. Proto většina výrobců v tomto segmentu nakonec musí sáhnout po variabilním časování sání.

Technologie VVT od BMW využívá systém zdvojené vačky ShiftCam s elektronickou regulací a přepínáním režimů. Vačková hřídel se řízeně posune s jednoho profilu vaček na druhý a umožní tak pracovat se dvěma základními režimy motoru pro různé otáčky a zatížení. Jeden profil má kratší dobu otevření a nižší zdvihy a tak optimalizovaný pro nižší otáčky, druhý profil pro vysoké otáčky a maximální výkony je ostřejší a má velké zdvihy. Díky tomu motor nabídne větší zátah v nižších a středních otáčkách a dokonce i klidnější běh ve volnoběžných otáčkách.

U BMW se díky tomu podařilo jejich dvouválcový boxer pořádně "vytunit" a zvednout maximální výkon ze 125 na 136 koní, a to už je pořádná nálož navíc. To si zase vyžádalo další technická vylepšení a nové zásahy do konstrukce, včetně olejového chlazení spodků ventilů, nových vstřikovačů a nové převodovky a mokré spojky, která bude zvládat vyšší výkon. Dalšími přínosy je snížení celkové spotřeby o udávaná 4 procenta a tišší běh motoru.

Spolu s novým motorem se do standardní výbavy modelů GS a RT nastěhovala i řada dosud příplatkových funkcí jako Hill Start a ASC, naopak příplatkové výbavy teď nabídnou sportovní režimy Dynamic Riding Pro. Novější elektronika se objeví také u aktivního elektronického odpružení, které dokáže automaticky nastavit motorku podle zátěže a odpadá tak nastavování kombinací jezdec/spolujezdec/zavazadla. BMW R1200GS také dostane volitelné odpružení ‘Sports’ s prodlouženými zdvihy.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.