Yamaha MT07 nová, stejná, lepší

Marek Hrodek, foto: Jan Altner 10.10.2018

fotka

Čekal jsem výraznější designovou změnu, která by něco změnila od doby, kdy jsem měl tuhle motorku v ruce. Ale za 4 roky udělat kosmetickou změnu sedla a skoro nepozorovaně upravit odpružení je pro „základní“ model trochu málo. I když o odpružení později… Ano, jsou u tohoto modelu další edice a varianty, které změní vzezření stroje, ale to je jiná kapitola. Vnitřně trochu zklamán jsem osedlal MT 07 ročník 2018 a šup na první jízdu.

Jak jste pochopili, design popisovat nebudu, neb se proti roku 2014. Po prvních pár metrech jsem si uvědomil, že to, co se nezměnilo je stále perfektní a určitá naturalita tohoto modelu je to, co od tohoto typu stroje očekávám. Živé jízdní vlastnosti, příjemné ovládání, rychlé reakce a zábavnost.

Naprosto bezproblémový start, lehce udušený zvuk, a od prvních metrů pocit, že tohle bude ten „správnej opičák“ pro zábavné kousky. Širší řídítka dávají pocit, který mám například na cestovním enduru, že je to naprosto jednoduché MT07 ukočírovat. A ke všemu to bude tak lehoučké jako pírko (179Kg). Krátká jednička tam trochu hlučněji klapne, pak už to jde lehce a tiše a už si to hrnu k zatáčkovitým úsekům. Sice mi trochu chybí kus motorky před řídítky, ale pocit street je zde dokonalý. Ano na delší přejezdy chybí štítek nebo plexi, ale do 50 – 100 km to nemá cenu řešit. Jezdec má být zocelený a vítr mu má dělat dobře.. 

Ze čtyřky na tři a koleno k zemi, u výjezdu lehce dorovnat a plnej… venku z vinglu jsem tak rychle, jak když vám praskne guma u trenek. Je to pecka. MT 07 se sklápí hravě, lehce a krouží sebevíc utažené oblouky jak podle kružítka. Chce to držet správnou nájezdovou rychlost, klidně i se stupačkou na zemi minout apex a s lehkým narovnáním tam poslat plný plyn. Podvozek alespoň vzadu mi přijde stabilnější a tak jako dospělejší, než u původní lehce jankovité (v dobrém) podobě. Asi opravdu inženýři do toho „hrábli“. Předek se musí náklonem těla v před tlačit k zemi, jinak má tendenci se odlehčit a lehce postrašit řidiče. Pokud máte alespoň základní návyky, nemůže vás to trápit, spíš to přijímáte tak, že stroj opravdu řídíte a on vám dává vědět, kdy a jak máte tlačit na pilu. A pokud vás to vystraší, začněte trénovat a užijete si o dalších 50% lepší zábavu než před tím. MT 07 vás to naučí, jak jezdit snad sama. Ano, i škola bezpečné jízdy je skvělá, ale s tímto strojem to půjde snadněji než s jinými.

Tady tu syrovost opravdu využijete naplno, protože tu nejsou žádné mapy výkonu a proč taky krotit ideálních 75 koní a zvykat si na elektronické omezovače a podpůrné systémy. Bohatě stačí ABS, které dává na suchu vědět až opravdu v krizových situacích. Na mokru nebyla možnost si to ozkoušet, ale nebojím se tomu nevěřit. Nastavení je podle mne ideál přesně pro tu skupinu lidí, co si tento stroj koupí.

Delší oblouky jako minulý model. Zde rozdíl nevidím. Kvůli krátké stavbě se nervozita projevuje lehce do řídítek a opět MT 07 dává vědět, že je potřeba buď změnit těžiště (tělem, koleny, předklonem atd.) nebo lehce zvolnit. Na tyto pocity je MT 07 přesně taková, jak je potřeba. Ale mohu s klidem tvrdit, že dostat se na MT 07 na limit je dost práce, rozsah jízdních kvalit je velice velký. Měkčí odpružení vpředu nemá možnost žádného nastavení a tak trochu nekoresponduje se zadním odpružením, když se více přitvrdí na pružině. Pokud se i zadní pružení dá do měkčího nastavení, jde o příjemně naladěný podvozek i pro horší silnice Středních Čech. Když vyjedete více na jih, jde si užít okresky s lepším asfaltem plnými doušky.

Za sebe bych investoval do výměny výfuku, za trochu hlasitější, protože nad 80km/h není slyšet motor vůbec a sluchové vjemy jsou dost ošizeny. A druhá věc, je alespoň malý štítek, který pomůže při delší cestě s náporem větru. Možná bych chvilku laboroval se zrcátky, vidět za sebe je stále stejně blbě, i když to není úplně nejhorší. No možná bych si i zvyknul.  Jinak za mě jde o stroj, který nejen díky ceně (i když nový kus jako v roce 2014 za 130 nekoupíte) najde své kupce. A prodejní čísla posledních let tomu dávají jasnou vizitku.

Poslední co mne chvilku trochu štvalo, že na přístrojovém panelu, chybí oranžová kontrolka rezervy, takže se hůře orientujete, kdy už jedete na rezervu, ale opět to vyvažuje funkce blikajícího posledního dílku a denní počítadlo se automaticky přepne do stavu, kdy počítá, kolik už jste od tohoto bodu najeli. Dal jsem v klidu dalších 30 km a pak ještě dalších 10 a v nádrži byl při dotankování ještě určitě litr a půl. Takže myslím, že dojezd by mohl být na rezervu určitě 50 možná i 70 km což by mělo všude stačit. Při spotřebě 4,5 je nádrž na 14 litrů naprosto dostačující. Za mne zatím stále jeden z nejvýraznějších a nejlepších adeptů na koupi v dané třídě. Díky vyváženému mixu vlastností a velkému potenciálu, které není těžké objevit a užít si ho.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.