EICMA 2018: Moto Guzzi V85TT a Aprilia RSV4RR

Filip Tichý, foto: TZ Piaggio Group 8.11.2018

fotka

Hlavní dvojice novinek v propojené expozici koncernu Piaggio jsou každá z úplně jiného světa. Cestovní enduro V85TT navazuje na historii a ducha klasiky, superbike RSV4 útočí na budoucnost. Dalšími protipóly pak byly modernizované maxiskútry MP3 nebo Vespa Elettrica.

Zkratka TT znamená „tutto terreno“ a evokuje touhu po pouštních dobrodružstvích, jakým byla rallye Paříž-Dakar. Africká soutěž dosáhla vrcholu své slávy na konci 80. let, kdy kompas, itinerář a hodinky byly jedinými navigačními nástroji k dojetí do cíle soutěže u Růžového jezera. Cílem nebylo pouze soutěžit, ale také objevovat jedinečná místa, což jsou hodnoty, které chce model V85 TT znovu vrátit do každodenního života.

Design palivové nádrže s objemem 21 litrů (umožňující dojezd více než 400 km) se vrací zpět k tradici motocyklů Moto Guzzi vybavených pro africká dobrodružství a zaujme pečlivě zpracovanými detaily, jako jsou drážky na přední části a vybrání nad hlavami válců motoru. Sedlo je 830 mm nad zemí a k ovladatelnosti přispívá také kompaktní konstrukce spodní části motocyklu a snížení hmotnosti motocyklu na pouhých 208 kg (hmotnost bez provozních náplní). TT je vybaveno nejmodernějšími technickými prvky, mezi něž patří digitální přístrojovka TFT a řada diod LED ve světlometu s funkcí pro denní svícení, které vytvářejí siluetu orla Moto Guzzi.

Nový motor s krátkým blokem umožnil použít dlouhou kyvnou vidlici pro bezpečnou a intuitivní jízdu. Nová asymetrická vidlice z uzavřených hliníkových profilů má zakřivené levé rameno. Díky tomu je výfukové potrubí vedeno přímým směrem a celková šířka motocyklu je menší. Pravým ramenem kyvné vidlice prochází nový hnací hřídel. V85 TT je totiž jediným motocyklem ve svém segmentu, který používá kardan místo řetězu.

Přední vidlice (s průměrem ramen 41 mm) a tlumič se samostatným zásobníkem mají nastavitelné předpětí pružiny a hydraulické dorazy. Brzdová soustava je tvořena dvěma radiálně uloženými čtyřpístky Brembo. Paprsková kola jsou vybavena 17“ a 19“ pneumatikami Metzeler Tourance Next, nebo Michelin Anakee Adventure s rozměry 150/70-17, resp. 110/80-19.

Motor má zdvihový objem 853 cm3 a nejvyšší výkon 80 koní, k tomu točivý moment 80 Nm při 5000 ot, přičemž 90 % maxima je k dispozici již při 3750 ot. Blok válců má novou konstrukci s vyšší tuhostí, motor tak může nově plnit nosnou funkci společně s rámem. Díky inovovaným komponentám a titanovým ventilům slibuje nízkou spotřebu. Významného vývoje se dočkala převodovka konstrukce „dogbox“ s čelním ozubením, jejíž řazení je nyní ještě hladší a preciznější. Pro snadnější a bezpečnější jízdu představuje Moto Guzzi tři různé jízdní režimy pro model V85 TT: Road, Rain a Off-road, při kterém je ABS je aktivní pouze na předním kole se speciálním nastavením (a s možností deaktivace).

Aprilia RSV4RR a RSV4 1100 Factory

Aprilia RSV4 1100 Factory se může pochlubit aerodynamickými prvky na kapotáži, které jsou odvozeny z prototypu RS-GP, vyvinutého závodním týmem Aprilia Racing. Díky speciálnímu tvaru a geometrie optimalizované v aerodynamickém tunelu vytvářejí tyto aerodynamické prvky přítlak, který zvyšuje stabilitu ve vysokých rychlostech. Tím přispívají k potlačení tendence ke zdvihání předního kola při výjezdu ze zatáčky a zároveň zvyšují stabilitu při intenzivním brzdění.

Po zvýšení zdvihového objemu na 1078 cm3je nyní nejvyšší výkon 217 k při 13 200 min-1. Točivý moment dosahuje maxima 122 N.m při 11 000 min-1. Modely RSV4 RR a Factory jsou i nadále jedinečné (a platilo to i pro předchozí generace) výjimečným rozsahem možných nastavení u standardního podvozku. Superbike Aprilia je jediný, u něhož si může jezdec nastavit polohu motoru v rámu, úhel hlavy řízení, výšku čepu kyvné vidlice a výšku zádě, samozřejmě nad rámec zcela nastavitelného odpružení. Stejně jako u opravdového závodního motocyklu.

Nová vidlice Öhlins NIX má o 5 mm delší pracovní zdvih a doplňuje ji a tlumič řízení, rovněž nastavitelný. Mimo čtvrté generace systému APRC s kontrolou trakce i zvední předního kola jsou modely RSV4 RR a Factory standardně vybaveny nastavitelným protiblokovacím systémem Cornering ABS, vyvinutým ve spolupráci se společností Bosch. Systém nepřetržitě sleduje různé parametry, jako je příčné zrychlení, tlak vyvíjený na páku přední brzdy, podélný a příčný náklon a je nastavitelný ve 3 úrovních citlivosti.

 reklama

Videa

Instagram

 reklama


Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.