Jak se dělá motorka aneb návštěva továrny BMW

Jan Altner, foto: autor, BMW 13.12.2018

fotka

Nejen pro motoristické nadšence a technikou posedlé fandy, je návštěva továrny vyrábějící motocykly nebo automobily zajímavým cílem. My jsme se vydali do berlínské továrny BMW vyrábějící motocykly, ale pro pořádek je dobré podotknout, že tuto možnost nabízí většina velkých výrobců a tyto exkurze mají většinou podobný charakter.

Po továrně není možné bloumat, jak vás napadne, ale jedná se o organizované prohlídky s průvodcem. Nečekejte otvírací hodiny jako v muzeu. Prohlídky sice probíhají většinu pracovních dní, ale je třeba registrovat se na ně často i několik týdnů předem. V Berlíně zaplatíte za vstup osm euro. Ve většině případů je zakázáno cokoli fotografovat a pohybovat se můžete pouze s průvodcem a ve vymezených mantinelech - v našem případě uvnitř žlutých čar. Podobných prohlídek jsem absolvoval několik a snad ve všech případech byli dotyční průvodci opravdu velcí nadšenci, kteří nejenže dokázali zaujmout zajímavým výkladem, ale dokázali návštěvníkům zodpovědět i většinu dotěrných dotazů.

Na úvod něco o berlínském výrobním areálu rozkládajícím se na 230000 m2. Továrna vznikla roku 1939 a vyráběly se zde letecké motory, jejichž výrobu muselo po válce BMW logicky ukončit a přesunula se sem výroba komponent pro motocykly. Přestože se výrobní areál nacházel v berlínské čtvrti Spandau, která byla součástí "Západního" Berlína, přesunulo BMW roku 1969 kompletní výrobu motocyklů právě na toto místo. Montovaly se zde všechny motocykly BMW a i nyní se zde vyrábí 26 z celkových 29 modelů motocyklů BMW. Zajímavostí je, že zatímco brzdy pro motocykly se dováží do Berlína z jiné továrny, vznikají v Berlíně brzdy pro automobily, kterých zdejší výroba vyprodukuje každý rok víc než pět a půl miliónů! V současné době se sice montují motocykly BMW i v dalších dvou továrnách této značky v Brazílii a Thajsku, ale v těchto dvou zahraničních továrnách se jedná spíše o minoritní provozy kompletující motocykly z předpřipravených kitů, které do těchto provozů dodává právě berlínský provoz.

Výmluvnější jsou v tomto ohledu čísla. Například v minulém roce (2017) vyrobilo BMW celkem 185682 motocyklů, z toho víc než 155000 strojů "vyjelo" z bran berlínské výroby, zhruba 6500 strojů vzniklo v Brazílii a 1500 kusů opustilo továrnu v Thajsku. V posledních dvou letech začalo BMW s výrobou malých jednoválců G310, které pro ni vyrábí indická firma TVS, která v minulém roce vyrobila přes 20000 těchto strojů. V současné době se vrhá BMW do segmentu "malých" skútrů, které pro ni vyrábí čínský partner - firma Loncin.

Ale pojďme se podívat na výrobu samotnou. Celý areál je kombinací původních historických, ale i nových budov. Všechno funguje jak dobře namazaný stroj s příslovečnou německou přesností. Od roku 1969 se samozřejmě obrovsky zvýšila produktivita. Před padesáti lety zde pracovalo 400 zaměstnanců a denně se zde vyrobilo až 30 motocyklů. Z toho vychází poměr více než 13 pracovníků na jeden vyrobený stroj. Nyní zde pracují 2000 zaměstnanců a vyrobí se zde denně až 2000 kusů a z toho vychází poměr 2,5 člověka na jeden motocykl a den!

Důležitými ingrediencemi a receptem pro takové výkony jsou nejen moderní výrobní technologie, ale i kvalitní zaměstnanci a v neposlední řadě skvělá logistika. BMW nevyrábí motocykly na sklad, ale každý motocykl je podložen konkrétní objednávkou s jasně danou specifikací výbavy i barev a daným dealerem. Prohlídka začíná v informačním centru, kde ještě smíte fotit. Vyfasujete zde sluchátko, díky kterému slyšíte skvěle průvodce i v hlučném provozu. V informačním centru je vystaveno několik současných i historických motocyklů. V konferenčním sále probíhá úvodní prezentace výroby motocyklů a značky BMW, která vás uvede do dění.

Prohlídka skutečné výroby začíná přesunem do historické budovy, kde jsou vyráběny mechanické díly, především části motorů. V kontrastu se starou budovou jsou obráběcí centra plná robotů. Tyto stroje slouží nejen k výrobě součástek, ale další stroje tyto díly třídí a nekompromisně kontrolují kvalitu. Zaujal mne zde například stroj na kontrolu ojnic. Tento robot si nabere hotovou ojnici, následně ji zváží a změří. Tím celý proces ale nekončí. Pro chod motoru je důležité, aby byly ojnice v motoru skvěle vyvážené a proto robot vyhovující kusy třídí a následně páruje dohromady nejvhodnější kusy!

Přesunujeme se do haly, kde se kompletují motory. Doba kompletace motoru je dána jeho typem. Nejrychlejší je výroba dvouválce, jehož smontování trvá přibližně hodinu a půl, kompletace čtyřválce zabere asi 2 hodiny a nejvíc času zabere logicky šestiválec - přibližně asi 3 hodiny. Není to tak, že jeden zaměstnanec staví celý motor, ale výroba se skládá z několika pracovišť, z nichž každé kompletuje svou část. Výroba každého motoru začíná v tak zvaném "supermarketu". V tomto místě jsou do předem připravených přípravků umístěny všechny součástky potřebné pro daný motor. Výhodou je, že zaměstnanec má vše potřebné přehledně na jednom místě a navíc snadno zjistí, pokud na něco zapomene. V takovém případě mu po dokončení práce nějaká součástka zbývá a může sám sjednat nápravu. Každý zaměstnanec má svou identifikační kartu, díky které je nejen komplexní přehled o jeho produktivitě, chybovosti a dalších výkonech, ale stroje na lince každého pracovníku identifikují a přizpůsobí výšku motoru a prostředí každému konkrétnímu člověku.

Na monitoru před sebou vidí návod, kde má například modře zvýrazněné šrouby, které bude utahovat. Šroub, který bude utahovat první je zvýrazněn žlutě. Lehce stáhne k motoru pneumatický držák, který automaticky a přesně utáhne každý šroub na správný utahovací moment. V tu chvíli na displeji dotyčný šroub zezelená a žlutě se rozsvítí další šroub čekající na utažení. V BMW si zaměstnanců váží a jejich pohodlí a pracovní pohoda je důležitá, protože spokojený zaměstnanec je samozřejmě produktivnější a především odvede lepší výsledek. O tom, jak si uvědomují důležitost odborníků, svědčí i fakt, že si BMW vychovává v několika vzdělávacích programech nové odborníky.

Na pracovištích vládla velká pohoda, často hrála hlasitá hudba nebo rádio. Pravidelně se zde odpočívá ve vyhrazených relaxačních prostorech, kde najdete fotbálek, kulečník, posilovnu přímo v továrně se nachází i zdravotní středisko. Každý zaměstnanec je proškolen a dokáže zastat práci na nejméně pěti stanovištích. Tímto způsobem se zaměstnanci brání stereotypu a dokáží tím vykrýt i případné absence svých kolegů. Každé pracoviště má svého mistra - supervisora, který za dané pracoviště odpovídá a v případě nouze je schopen kohokoli na tomto pracovišti nahradit, případně poradit kolegům s řešením problémů. Každý pracovník si po přebrání kontroluje rozpracovaný motor nebo motocykl po svém předchůdci, ale výrobky kontrolují i stroje. Každý dokončený motor uchopí robot, mechanicky jej roztočí a kontrolují jeho chování a vlastnosti. Samotní zaměstnanci zvedají těžší části minimálně a samotné motocykly už vůbec ne. O vše se stará automatizovaný provoz a motocykly se pohybují na závěsech nejen v jednotlivých provozech, ale i mezi nimi. V celé továrně je přibližně 150 stanovišť a jeden motocykl se skládá z přibližně 150 komponent.

Na jedné z posledních štací se stroje kompletují. Nečekejte, že se půl dne dělají géesa a pak třeba erera. Na jedné lince je běžně k vidění několik modelů současně. Každý motocykl má svou kartu, podle které se montuje výbava, barevné provedení plastů, ráfků kol, pneumatik a dalších věcí. Za sebou vidíme čtyři naprosto odlišné stroje - tři z nich jsou pro Španělsko a jeden pro Itálii. Protože jsou motocykly BMW často využívány a armádou, policií a dalšími složkami, je zde jedna linka určena právě pro tyto speciální stroje. Tyto motocykly se neliší jen specifickým zbarvením, ale i zvláštní výbavou jako jsou majáky, vysílačky a podobně. Hotový motocykl zaveze technik do uzavřené komory, kde je na válcích nastartuje a dle instrukcí na monitoru provádí mnoho úkonů, které odhalí případné nedostatky. Tato kontrola je právě důvodem, proč nový motocykl nemá na tachometru nulu, ale běžně dva až tři kilometry. Hotový motocykl odveze autonomní vozík do balícího centra, odkud putuje v krátké době k dealerovi a následně ke svému zákazníkovi.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.