Autopilot BMW R1200GS na veletrhu CES

Filip Tichý, zdroj: TZ BMW Motorrad 13.1.2019

fotka

Amerikou hýbou dva populární trendy – prvním je ekologická doprava díky elektrickým vozidlům, druhým pak větší pohodlí a bezpečnost autonomního řízení. Nové trendy v obou těchto oblastech se už několik let prezentují hlavně na výstavě elektroniky CES v Las Vegas. A vše se promítá i do oblasti motorek. Letošní ročník CES přinesl první koncept opravdu samořiditelného velkého motocyklu BMW

Motorky to mají s robotizovaným řízením podstatně složitější než auta, protože změny směru souvisí s udržováním vzpřímené polohy a stejně důležité jako práce s řídítky je práce s celkovým těžištěm. BMW na výstavě v Las Vegas předvedlo ukázku samostatné jízdy modelu BMW R1200GS. Samotná motorka elegantně krouží po parkovišti a na povel se vrátí k svému majiteli. Není to první koncept samořiditelné motorky, možná jste vloni zaznamenali třeba stroj R1 od Yamahy s podobným videem. Na rozdíl od konceptů jiných značek je ale jízda BMW naprosto plynulá a sebejistá, ani stopy po nějakém vrávorání nebo opravách směru na poslední chvíli, prostě stejně jako se zkušeným jezdcem za řídítky.

VIDEO

Samořiditelných jednostopých vozidel se asi ještě dlouho nedočkáme, protože na rozdíl od aut chování jezdce v sedle podstatě ovlivňuje i řízení. Podobné projekty na autonomní jízdu neobsazeného stroje jsou ale hodně důležité, protože posouvají možnosti elektroniky a asistenčních systémů, které třeba mohou jezdci vyřešit nebezpečnou situaci při průjezdu zatáčkou. Automatické nouzové brždění v situaci, kdy jezdec přehlédne stojící překážku, u motocyklů vyžaduje perfektní a hlavně rychlé zvládání udržování stability.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.