Silnou motorku až od 24 let?

Filip Tichý 11.11.2010

fotka

Návrh novely zákona připravený ministerstvem dopravy vzbudil spoustu vzrušených diskuzí ze strany zájemců o řidičák a bohužel také mnoho nepřesných citací v novinách i na internetu, se zkušenostmi totiž má být řidičák vydáván již od 21 let. Proto nebude od věci uvést tyto informace na pravou míru a trochu se zamyslet nad celou věcí a přístupem ministerstva i celé EU k legislativě upravující řidičáky na jednostopé stroje. Pokud se vám nechce číst celý článek, možná vám bude stačit hodně zestručněné shrnutí: věkové limity pro „malé“ řidičáky se mají posunout o rok výše, má být zavedena další kategorie A2 do 35 kW a papíry na silnou motorku dostanete od 21 s dvouletou praxí nebo až od 24 let bez praxe. Podrobnosti najdete níže.

Ve stávající úpravě si zájemci o řidičák mohli:

- v 15 letech udělat papíry AM na moped s maximální konstrukční rychlostí do 45 km/h, ale těch 5-6 tisíc do této kapitoly investoval jen málokdo.

- v 16 letech si většina mladých nadšenců může udělat A1 opravňující k řízení objemu 125 ccm s výkonem do 11 kW.

- od 18 let si může teenager udělat papíry Ao (A omezené), se kterými může řídit mašinu do 25 kW.

- v 21 letech si zájemce o silné stroje může buď udělat plnohodnotné papíry A na motocykl bez omezení výkonu (aniž by před tím musel jezdit na jakémkoli motocyklu), nebo si může zaplatit jen rozdílovou zkoušku a rozšířit si Ao na neomezené A.

Tolik stávající platná legislativa (pro účel ve zjednodušené formě, platí ještě další upřesňující limity např. poměr výkonu/hmotnosti). To, že tyto zákony příliš nefungují, výuka v autoškolách je velmi často spíše formální, mladí řidiči si houfně pořizují motorky jen papírově uškrcené na 25 kW a jezdí na výkonově neomezených strojích, to je druhá věc, která si zaslouží samostatný článek, dnes se bavíme pouze o legislativě upravující řidičská uprávnění.

Současný návrh novely zákona vypracovaný ministerstvem dopravy zvyšuje některé věkové limity a zavádí další skupinu A2:

- Papíry AM na mopeda sice budete moci mít stejně jako dříve od 15 let.

- Stopětadvácový řidičák A1 ovšem dostanete o rok později, až v 17 letech.

- V 19 letech pak budete moci absolvovat další autoškolu na skupinu A2 pro motocykly s výkonem motoru do 35 kW (navíc s poměrem výkonu/hmotnosti do 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem).

- Pokud jste od devatenácti 2 roky vlastnili řidičák A2, budete moci již v 21 letech získat řidičské oprávnění pro skupinu A. Bez této „praxe“ si budete moci velký tj. neomezený řidičák A udělat až po dosažení věku 24 let.

Co stojí za novelou?

Naše republika je součástí EU a zavázala se do svých zákonů přebírat evropské předpisy. Závazně proto musíme do 1.1.2013 harmonizovat směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/126/ES ze dne 20. prosince 2006 o řidičských průkazech (přepracované znění). Podobných úprav se asi bude objevovat stále více, úředníci a poslanci EU stále více tíhnou k socialistickému pojetí ochrany občana a snaží se stále více regulovat naše životy a říkat nám, co smíme dělat, abychom si neublížili. Na druhou stranu, motivace mladých začínajících jezdců, aby se dva roky vyjezdili na slabší mašině a až pak začali krotit dvě stě koní, je docela rozumná.

Jak a kdy začne novela platit?

Začátek platnosti se odhaduje nejdříve v druhé polovině příštího roku, návrh patrně také bude doplněn o nějaké přechodné období, aby se netýkal lidí, kteří například již nyní jezdí s papíry na omezený stroj do 25 kW, to ale v tuto chvíli nedokáže nikdo přesně říct. Návrh obsahující cvýše zmíněné změny byl dne 2.11.2010 zaslán do mezirezortního připomínkového řízení. Toto řízení bude trvat 20 pracovních dní, kdy se k návrhu vyjádří další orgány státní správy jako ministerstva, kraje a v případě potřeby i další správní orgány a profesní organizace. Po zapracování připomínek z tohoto řízení bude návrh předložen vládě ČR a po odsouhlasení je jako vládní návrh zákona postoupen k projednání Poslanecké sněmovně. Po projednání a schválení Poslaneckou sněmovnou je vládní návrh zákona projednáván Senátem. V případě přijetí návrhu zákona i v Senátu je návrh odeslán k podpisu prezidentovi. Pokud je jím podepsán, je předložen Sbírce zákonů k jeho publikaci a teprve tehdy vchází v platnost. Z toho sami vidíte, že je těžké odhadnout, kdy to vše bude platit, a je možné, že máme čas až do roku 2013.

Jak se novela projeví?

Kdo chce bez vší přípravy jezdit na silné mašině, musí si počkat do 24 let, dříve podle europoslanců a úředníků ministerstva nejsme dost rozumní na ovládnutí silné mašiny. Paradoxně za volant třeba 400koňového auta klidně můžete sednout hned v 18 letech po absolvování měsíčního výcviku ve staré Felicii autoškoly.

Začínající mladý jezdec na mašině tedy každé dva roky absolvuje autoškolu a začátek kariéry motorkáře bude zase o něco dražší a složitější. Pochybuji, že si mladí nadšenci budou každé dva roky kupovat novou motorku, mnohem píše se ještě zvětší poptávka po levných starých mašinách mnohdy s podstatně nebezpečnějším provozem. Prodejům nových silných strojů složitá cesta k řidičáku taky asi zrovna nepomůže. V našich poměrech se ještě zvýší počty mladých divochů bez řidičáku a hazardérů ujíždějící policejním hlídkám.

O dost větším problémem bude omezení skupiny A2 na motocykly do 35 kW uškrcené z max. původního výkonu 70kw (96 koní). Sto koňů má v dnešní době i celá řada šestistovek a pro devatenáctileté zájemce o svět jedné stopy zase nezbude než kupovat něco starého slabšího a na vysněnou moderní šestku si počkat až do 21 let. Škoda, že se tuto hranici nepodařilo posunout alespoň o kousek třeba na 110 koní, což by obsáhlo mnohem větší segment trhu a motivovalo výrobce k nabídce škrcených verzí s následným otevřením.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.