Jak jezdí předprodukční Gladiator X600

Filip Tichý, foto: Jan Altner 22.1.2019

fotka

Za okny zima, motorka spí zakonzervovaná v garáži a absťák po řídítkách je stále silnější? Proto jsou tu čtyřkolky! Koupíte si je kvůli práci, odklízení sněhu a tahání vleku, ale v zimě si s nimi užijete kopec zábavy!

Ještě na podzim se nám dostal do rukou největší jednoválcový stroj na trhu, předprodukční verze Gladiator X600 (s „maskovacími“ polepy X650). Ten je posledním stupínkem před nabídkou velkých dvouválcových čtyřkolek. Jejich popularita sice stále roste, ale prodeje přesto stále táhnou hlavně jednoválce. Pro ně kromě podstatně nižší pořizovací ceny hovoří i menší hmotnost, obratnější ovládání i jednodušší konstrukce motoru s méně náročným servisem. Velké dvouválce sice přinesou víc emocí, rychlosti i síly v tahu, ale když dojde na rozhodnutí o koupi, většina zájemců nakonec sáhne po osvědčeném jednoválci.

Český trh pracovních čtyřkolek má jednu specialitu, kterou je neobvykle silná pozice čínské značky CF Moto. Zdejší zastoupení je už dlouhá léta v Top 10 světových importérů značky a na český a slovenský trh posílá přes 2000 pracovních čtyřkolek ročně. Díky tomu má také možnost se podílet na konstrukci a testování nových modelů, které pak dostávají v předprodukčních verzích pořádně zabrat v rukách českých závodníků, dealerů i nás novinářů.

Luxusně vybavené jednoválcové stroje dostávají nejlepší techniku a výbavu, která zatím byla v nabídce jen u dvouválců. Právě takovou roli bude po uvedení do prodeje zastávat X600 – největší jednoválec, za kterým už bude v nabídce následovat větší dvouválcové modely Gladiator X850 a X1000 s podstatně vyšším výkonem, ale také úplně jinou cenou a nejméně šedesátikilogramovým váhovým nárůstem. Gladiator X600 přitom konstrukčně vychází z modelu 550, který poprvé přišel s moderním rámem pro střední objemy a už se hodně liší od malých čtyřkolek třídy 250-450 ccm.

Také pohonná jednotka, kapalinou chlazený čtyřventilový jednoválec 580 ccm o výkonu 41 koní, vychází z motoru 550, ovšem s mírně navýšeným zdvihem. S elektronickým vstřikováním a moderní spojkou odpadá prodleva mezi přidáním plynu a roztočením variátoru, X600 už dokáže vzorně vyrazit dopředu na každý povel páčky plynu. Celkově si motor víc libuje ve vyšších otáčkách, na rozdíl od předchozích čínských agregátů, které spoléhaly spíš na pomalejší a hrubší chod motoru.

Na začátku je třeba si zvyknout na specialitu této řady, kdy je k zařazení krátkého (L) nebo dlouhého (H) převodu nutné sešlápnout nožní brzdu, u čtyřkolek se totiž zásadně neřadí za jízdy. Hodně je znát účinek motorové brzdy, hned po puštění plynu stroj citelně zpomaluje. To se výborně hodí při sjezdech nebo tahání přívěsu, míň příjemné to je při delších přesunech po silnici, kdy musí jezdec třeba i z dlouhého kopce pořád držet plný plyn.

V nabídce pravděpodobně bude jen v tzv. „dlouhé“ verzi, tj s dvoumístným sedlem a madly a opěrkou spolujezdce. Ovladače a digitální přístrojovka jsou převzaté z luxusnějšího dvouválce X850, stejně jako výbava v podobě navijáku, homologovaného tažného zařízení, posilovače řízení a plastového nosiče místo jednoduchých trubek. Zepředu potěší čtveřice bodových světlometů a spodní světla s LED technologií denního svícení. Právě o tato světla bych ale měl trochu obavy v terénu, třeba při prodírání nízkým porostem asi budou dost na ráně?

Na podvozku a řízení je znát, že se tento stroj už řadí mezi střední třídu, při rychlé jízdě se umí lehce rozhoupat, ale nerovnosti a přejezdy hran žehlí solidně. Nízké těžiště i o něco málo nižší posaz než o obdobných strojů podporují sportovnější průjezdy zatáčkou a čtyřkolka se tolik nestaví na vnější kola. Kvalitnější odpružení a prodloužená stavba mají paradoxně i jednu nevýhodu, zadní kola díky lepšímu odpružení lépe drží a nejdou tak snadno utrhnout do driftu, takže jestli se rádi otáčíte s roztočenými zadními koly pod plynem, tady to jde o něco hůř. Také při manévrování mezi stromy nebo trialových etapách je znát, že jde o delší dvoumístnou čtyřkolku, a je s ní víc práce.

Pochvalu si zaslouží hlavně posilovač. Kde jsou ty doby, kdy přeposilované řízení nedávalo téměř žádnou odezvu a občas znamenalo větší nebezpečí, než jízda bez posilovače. Dnešní technika už umí pomáhat řízení jen citlivě a nechává dostatek vnímání, co se s předními koly v terénu děje. Posilovač pak pomůže hlavně při zapojení plného náhonu 4x4, kdy už se jezdec bez posilovače se strojem musí hodně rvát. V terénu se osvědčily i ozubené kovové stupačky na plastových plotnách, které jinak také nejsou u střední třídy samozřejmostí, potěší i pečlivě zakrytovaný motor a slušná ochrana podvozku silnými plechy.

O úspěchu modelu CF Moto Gladiator X600 během roku 2019 rozhodne hlavně prodejní cena, na kterou je český trh citlivý. Dovozci se naštěstí podařilo udržet cenovku dlouhé a plně vybavené verze i s posilovačem řízení pod 200 tisíc (základní cena 180 tisíc) a díky tomu se z X600 stává zajímavá alternativa pro všechny zájemce o dvoumístné ATV, pro které jsou velké dvouválce už moc drahé, ale na druhou stranu už vyrostli z nejlevnějších jednoduchých čtyřkolek se starší konstrukcí podvozku i motoru.

 reklama

Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2018 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o.