Transitron Mk II, elektrický Harley jezdil již 1978

Filip Tichý, zdroj: Sotheby 22.2.2019

fotka

Letos jde do prodeje první elektrický Harley-Davidson, model LiveWire, který je současně prvním opravdu velkým elektrickým motocyklem globální renomované značky na trhu motocyků. I když… není tak úplně první, elektrický Harley jezdil ve formě prototypu už před 40 lety.

V roce 1978 v havajském městě Honolulu si skupina amerických konstruktérů z firmy Transitron Electric Corporation vzala do hlavy, že by Harley-Davidson měl začít vyrábět elektrické motocykly. A aby fabriku přesvědčili, že to je dobrý nápad, rozhodli se postavit první prototyp. O vážnosti jejich úmyslu svědčí i pečlivé konstrukční plány, které prý dokonce braly v úvahu případné pozdější procesy ve velkovýrobě.

Jako základ posloužil motocyklu Harley-Davidson XLH Sportster z roku 1971. Na místo původního spalovacího motoru 900 ccm byl usazen elektromotor s parametry 24 V a 90 A. Z něj putoval výkon pomocí řemenu do čtyřrychlostní automatické převodovky, finální převod pak byl klasický řetěz na zadní kolo. Přístrojovka byla doplněná o ukazatele proudu a napětí.

Technologie baterií byla v té době vlastně jediná možná – kyselinové olověné baterie, se kterými motocykl vážil 276 kg, tedy jen o málo víc, než stejný model se spalovacím motorem. Jmenovitý výkon celé pohonné soustavy ve výši 2 kW stačil na maximální rychlost 80 km/h a zrychlení na padesát kilometrů za hodinu za 5-6 sekund.

Havajští konstruktéři následně nabídli spolupráci výrobci Harley-Davidson a navázali kontakt s se slavným designérem Brooksem Stevenem (autor slavných vozidel jako Jeep Wagoneer, Excalibur, a Harley-Davidson Hydra-Glide). Prototyp následně najezdil téměř 600 kilometrů po testovací dráze ve Wisconsinu, přesto ale značku Harley-Davidson jeho tehdejší možnosti nezaujaly, výkonu spalovacích motorů prostě nemohly konkurovat a Amerika v té době fandila spíše velkým autům.

Prototyp nakonec putoval do soukromého muzea Brooka Stevena a po jeho smrti v roce 1995 pak do soukromých sbírek. Naposledy byl motocykl v roce 2014 vydražen v aukční síti Sotheby za 11 tisíc dolarů (cca čtvrt milionu korun). Právě v roce 2014 byl také v Milwaukee představen projekt LiveWire, který letos vyvrcholí výrobou sériového modelu. Ten nabídne neskonale lepší vlastnosti než první prototyp před čtyřiceti let. Maximální rychlost 177 km/h, dojezd po městě až 177 km, ovšem nesrovnatelná bude i cena, téměř třicet tisíc dolarů.



Videa

Instagram




Motodenik.cz

© 2010-2019 motodenik.cz, Pointera Solutions s.r.o., supported by AmbitionPro, s.r.o.